Hvad er en udladningsgaspære?

Hvad er emnet, er det en pære i stil med en blitz eller noget lignende, eller er det noget, der lyser konstant?

Den virker tilsyneladende ved 95v og forbruger 250watt og afgiver 18.000 lumen. Brændetid: 3000 timer. Sokkel GY9.5

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Tersgov skriver:

HID, xenon osv.

Man antænder en gasladning

Klaus D. Mikkelsen skrev bl.a.:

Ok, ikke andet :-)

Underligt de har brugt lige netop det ord, det findes ikke een eneste gang på google!

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Tersgov skrev bl.a.:

Det er fra elextra folderen sommer 2007 side fem nederst.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"gas discharge lamp" hedder den, hvis du skal have glæse af google. Det er en lyskilde, hvor der IKKE er en grødetråd, men lyset frembringes ved en elektrisk udladning mellem to elektroder i en gasblanding, der bestemmer spektret for lyset. Et blixtrør er et eksempel, selv om man normalt kun tænder det kortvarrigt. En Audi's forlygtepærer er et andet eksempel. HID er enanden betegnelse, og er en forkortelse af "High Intensity Discharge" lamp

De har en højere virkningsgrad end en glødelampe og et farvespektrum, der kan ligne dagslys (afhængigt af gasblandingen). De bruges, ud over i billygter også i projektorer til PC'er (og osse mac'er...)

Hej Bo

Og i biografer :)

ja, dem glemte jeg... Bo //

Bo Bjerre skrev bl.a.:

Jeg kender skam udmærket den slags lamper, jeg har arbejdet med xenonkolber i mere end 25 år.

Jeg har bare aldrigt nogensinde hørt udtrykket udladningsgaspære, og det har google heller ikke. Men gaspærer er kendt af google.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

udladningsgaspære er en forkert sammenstimling af stavelser, der ikke har hjemme i dansk sprog. Og det tyder googles mangel på hits osse på.

det

Pr=F8v at s=F8ge p=E5 udladningslamper, s=E5 sker der noget. mvh Thorbj=F8rn

Reply to
thl

..og som gadebelysning, f.eks. de gule, samt store lagerhaller.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Karsten (7870) skrev bl.a.:

Dem har jeg altid hørt fagfolk omtale som "højtryksnatrium" :-)

Claus

Reply to
Claus Tersgov

I en udladningspære har du strømmen til at løbe gennem en ioniseret gas, modsat en traditionel pære, hvor det er opvarmningen af en grødetråd, der udsender lys. En udlasningslampe har et spektrum, der bestemmes af den gas, der er i den.

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:47d69867$0$90264$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er også en gængs benævlese.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"Claus Tersgov" skrev i meddelelsen news:47d45088$0$90274$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jeg har heller aldrig før hørt dem benævnt som du vender stavelserne, da jeg beskæftigede mig med emnet kaldte vi dem for gasudladningslamper, eller gasudladningspærer.

Mvh. Henning

Reply to
Henning Keseler

Karsten (7870) skrev bl.a.:

I 1982 havde jeg et vikarjob på det kongelige teater, og var med til at udskifte det faste arbejdslys. Jeg fik een af disse hænge/kæmpe lamper med hjem, og nogle måde senere ville jeg sætte den til i stuen for at vise den til en kammerat...

Aldrig i mit liv (bortset fra kinolamper) har jeg set en lampe lyse så kraftigt!

Der er altså forskel på, at sådan een står på gulvet eller hænger 17 meter oppe i luften..

Vi var solbrændte i en hel uge efter... :-)

Claus

Reply to
Claus Tersgov