Hvad er en udladningsgaspære?

Hvad er emnet, er det en pære i stil med en blitz eller noget lignende,
eller er det noget, der lyser konstant?

Den virker tilsyneladende ved 95v og forbruger 250watt og afgiver 18.000
lumen. Brændetid: 3000 timer. Sokkel GY9.5

Claus

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

HID, xenon osv.

Man antænder en gasladning

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

Ok, ikke andet :-)

Underligt de har brugt lige netop det ord, det findes ikke een eneste gang
på google!

Claus

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

Det er fra elextra folderen sommer 2007 side fem nederst.

Claus

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

Jeg har heller aldrig før hørt dem benævnt som du vender stavelserne, da jeg
beskæftigede mig med emnet kaldte vi dem for gasudladningslamper, eller
gasudladningspærer.

Mvh.  Henning

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

"gas discharge lamp" hedder den, hvis du skal have glæse af google. Det
er en lyskilde, hvor der IKKE er en grødetråd, men lyset frembringes ved
en elektrisk udladning mellem to elektroder i en gasblanding, der
bestemmer spektret for lyset. Et blixtrør er et eksempel, selv om man
normalt kun tænder det kortvarrigt. En Audi's forlygtepærer er et andet
eksempel. HID er enanden betegnelse, og er en forkortelse af "High
Intensity Discharge" lamp
http://www.sylvania.com/LearnLighting/LightAndColor/HIDTechnology /
De har en højere virkningsgrad end en glødelampe og et farvespektrum,
der kan ligne dagslys (afhængigt af gasblandingen). De bruges, ud over i
billygter også i projektorer til PC'er (og osse mac'er...)

Bo //

Re: Hvad er en udladningsgaspære?
Hej Bo

Og i biografer :)

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

ja, dem glemte jeg...
Bo //

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

Jeg kender skam udmærket den slags lamper, jeg har arbejdet med xenonkolber
i mere end 25 år.

Jeg har bare aldrigt  nogensinde hørt udtrykket udladningsgaspære, og det
har google heller ikke. Men gaspærer er kendt af google.

Claus

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

udladningsgaspære er en forkert sammenstimling af stavelser, der ikke
har hjemme i dansk sprog. Og det tyder googles mangel på hits osse på.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=gasudladningslampe&btnG=S%C3%B8g&meta =
http://www.google.dk/search?hl=da&q=gasudladningsp%C3%A6re&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta =

Bo //

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

PrF8%v at sF8%ge pE5% udladningslamper, sE5% sker der noget.
mvh
ThorbjF8%rn

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

..og som gadebelysning, f.eks. de gule, samt store lagerhaller.:-)
Karsten H. (7870)

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

Dem har jeg altid hørt  fagfolk omtale som "højtryksnatrium"  :-)

Claus

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

I en udladningspære har du strømmen til at løbe gennem en ioniseret gas,
modsat en traditionel pære, hvor det er opvarmningen af en grødetråd,
der udsender lys. En udlasningslampe har et spektrum, der bestemmes af
den gas, der er i den.

Bo //

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

Det er også en gængs benævlese.
Karsten H. (7870)

Re: Hvad er en udladningsgaspære?

I 1982 havde jeg et vikarjob på det kongelige teater, og var med til at
udskifte det faste arbejdslys. Jeg fik een af disse hænge/kæmpe lamper med
hjem, og nogle måde senere ville jeg sætte den til i stuen for at vise den
til en kammerat...

Aldrig i mit liv (bortset fra kinolamper) har jeg set en lampe lyse så
kraftigt!

Der er altså forskel på, at sådan een står på  gulvet eller hænger 17 meter
oppe i luften..

Vi var solbrændte i en hel uge efter... :-)

Claus

Site Timeline