Hvad er en spærrediode?

Jeg har købt et solcellepanel i Biltema. På hjemmesiden stod der at det
ikke kan overoplade batteriet og at der er indbygget en spærrediode der
sikrer at batteriet ikke bliver afladet. Det opfattede jeg som at der
ikke var behov for en ekstern laderegulator.

Da jeg skal bruge det ombord på en båd, så ville jeg lige tætne det med
noget siliconemasse. Og stor var min undren da jeg åbnede panelet - for
der var ingen elektronik inde i.

Jeg har gjort Biltema opmærksom på det, og de har nu fjernet oplysningen
om at batteriet ikke kan overoplades fra hjemmesiden. Men de skriver
stadig "Indbygget spærrediode forhindrer afladning af batteriet".

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellepanel-31631/

Og i manualen

http://biltema.dk/da/Manualer/Dokumentsogning/?prodid31%631

kan man stadig læse at

"Batteriet kan ikke overoplades og en spærrediode sørger for, at
batteriet ikke kan aflades helt."

Okay, det tager måske lidt tid at få ændret manualen.

Men tilbage til spørgsmålet; hvad er en spærrediode? Jeg havde jo
forventet at finde mindst en komponent (en spærrediode) loddet på/mellem
ledningerne til solcellen. Men når man åbner panelet, så er der bare to
ledninger der går til hver side af selve solcellen, som jo bare er to
stykker glas med "noget" imellem. Er det sandsynligt at dette "noget"
inkluderer en spærrediode?

Og lige et tillægsspørgsmål: da jeg købte solcellepanelet tog jeg det jo
helt bogstavligt - "spærrediode forhindrer afladning af batteriet".
Punktum. Men i manualen er der tilføjet et lille uskyldigt "helt" som jo
ændrer temmelig meget i betydningen.

Hvis (?) der er en spærrediode indbygget i solcellen, hvordan virker den
i så fald? Forhindrer den afladning, eller sikrer den kun at batteriet
ikke aflades "helt"? Og hvad er helt?

Iøvrigt, jeg har nu købt en laderegulator

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/12-Volt/Laderegulator-31635/

Overopladningssikring: 14V + 0,5V.
Afladningsbeskyttelse: 11V +/- 0,3V.

Er de to grænser ikke lidt ekstreme? Jeg har aldrig oplevet et
bilbatteri der kunne oplades til mere end 13,4V - 14,5V virker lidt i
overkanten. Tilsvarende med 10,7V - er det ikke nærmest dybdeafladning
af batteriet, noget som man helst skal undgå?

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Hvad er en spærrediode?

En spærrediode sikrer at strømmen ikke løber "tilbage" fra din akkumulator
og ind i solcellen.

mvh
HEME

Re: Hvad er en spærrediode?

Okay, dvs. at den sikrer at batteriet ikke aflades (overhovedet?), og
ikke kun at det ikke aflades helt?

Hvordan med spørgsmålet ang. om der overhovedet er sådan en spærrediode
i solcellepanelet? Er det sandsynligt der er en spærrediode indbygget i
selve solcellen (altså mellem de to lag glas)? Som nævnt havde jeg jo
forventet at finde et synligt bevis på spærrediodens eksistens, i form
af en komponent mellem solcellen og de ledninger der kobles til
batteriet, sådan en er der ikke. Nu har Biltema jo misinformeret ang.
overopladningssikring, så hvorfor ikke også ang. eksistensen af en
spærrediode?

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Hvad er en spærrediode?

Spærredioden er i dit tilfælde en lille komponent (små strømme). Den kan
sagtens være en sort klat på substratet (pladen) hvorpå solcellerne er eller
en lille plasticdims i stikket. Som navnet hentyder til så er dens opgave at
spærre dvs. at forhindre  at strømmen kan løbe fra dit batteri og til
solcellen, hvorimod strømmen godt kan løbe den modsatte vej (opladning af
batteriet når der er lys på cellerne). Det er kun en "spærring", der er
ingen reguleringsfunktion i den.

mvh
HEME

Re: Hvad er en spærrediode?

Man ku' måske lige måle på cellen (uden lys på) med et ohmmeter, og se om
den er afbrudt.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Hvad er en spærrediode?

En solcelle er en diode med en kæmpestor overflade. Når lyset falder på
den dannes en strøm der løber imod spærre-retningen af dioden - men
bliver spændingn over den mere end 0,5 - 0,6 volt vil selve dioden
begynde at shunte strømmen. En solcelle er alt andet lige en strømgenerator.
Når der ikke er lys på solpanelet vil accumulatoren se en række
serie-koblede dioder koblet i lederetningen mellem plus og minus hvor
igennem accumulatoren kan sende en strøm som vil aflade den over tid.
Derfor skal der sidde en diode mellem solpanelet og accumulatoren der
forhindrer strømmen i at løbe fra accumulatoren tilbage igennem solpanelet.

Du kan ikke umiddelbart måle på strengen af dioder da det vil kræve et
Ohmmeter med en spænding der er større end ca 0,7V ganget op med
antallet af solceller i panelet.  Prøv evt. at måle på et af de små
solpaneler der sidder i en billig havelampe fra Bilka.
Som Ohmmeter kan du bedst bruge en variabel strømforsyning der kan
skrues passende op for, en formodstand til at begrænse den strøm der
sendes baglæns iennem solpanelet og et voltmeter til at måle spændingen
over panelet mens du måler strømmen igennem det. Målingen bør foretages
med panelet i mørke.

/Lars

Re: Hvad er en spærrediode?

God pointe, jeg var egentlig ikke klar over at aflade-strømmen gik gennem
lederetningen i cellerne, havde mere forestillet mig det var en lækstrøm i
spærreretningen.

Jeg har en masse af de små paneler fra havelamper. Må ha' fundet på noget
sjovt at bruge dem til. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Hvad er en spærrediode?

Nu kan jeg forstå det ikke er helt enkelt at måle om der er "indbygget"
en spærrediode i selve solcellen - men så tænker jeg; sker der noget ved
at tilføje en ekstra? Den koster vel ikke alverden?

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Hvad er en spærrediode?

Det sker der ikke noget ved, andet end du mister lidt spænding ved det.

Men det er egentlig ret enkelt:

Forbind panelet via et følsomt amperemeter, til batteriet og se om der går
en strøm når panelet er i mørke.

Nej dioder koster ikke alverden.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvad er en spærrediode?

( Der tages for givet der er tale om 6-celler's blybatterier - 12 V.
Mærkespænding...: )

Laderegulatoren på en Bosch Generator i en personbil er tit og ofte med
en mærkespænding på 14.4 - måske helt op til 14.6 volt - så 14 på din
laderegulator er vel OK.

Det tillades generelt at blyceller aflades til 10% under mærkespændingen
= 10.8 Volt v. 6 celler - Så bundspændingen er vel egentlig osse OK.

Blybatterier med 6 celler ( 12 Volt mærkespænding ) vil typisk have en
hvilespænding ( 10-12 timer efter opladning ) på 12.5-13 v.

/ Lars

Re: Hvad er en spærrediode?

Jamen, så er alt vel som det skal være... :-)

Tak for svaret.

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Hvad er en spærrediode?

Selve solcellen er jo en streng af spærredioder. Batteriet kan ikke
aflade igennem solcellepanelet, fordi cellerne er spærredioder.

Hvorfor? Panelet har ifølge hjemmesiden 13.5V ved maks. strøm. Det vil
sige det kan umuligt overoplade dit batteri.
Selvom oplysninger på hjemmesiden måske ikke er helt til at stole på, så
er det heller ikke sandsynlig at du kan overoplade en typisk blybatteri
med >30Ah med en solcellepanel der kan levere max. 0.4A.

Hilsen
Klaus

Re: Hvad er en spærrediode?

Men når disse celler bliver belyst med mindre lys end det der skal til
for at oplade, har de en ret stor lækstrøm, som så aflader batteriet.
Det er sikkert derfor der også sidder dioder i de store tag-monterede
paneler, det er ret sikkert ikke for sjovt.

En IR-diode udnytter man også lækstrømmen når den modtager IR.

Problemet er kendt med de gamle germanium-transistorer der kun var
beskyttet af en gang sort lak (germanium i en klat klart glas), når det
dryssede af, opførte transistorene sig meget underligt, underlige
lækstrømme osv.

Mvh Hauge

Re: Hvad er en spærrediode?

Er du sikker på at du ikke forveksler det med bypass-dioderne, som
sidder i de storre paneler?
Tagpaneler forsyner typisk en inverter, hvad skulle kunne aflade der?

Hilsen
Klaus

Re: Hvad er en spærrediode?

Men hvis nogle panaler får lys, mens andre ikke gør, så får de ikke
belyste paneler jo strøm fra de belyste. Det er selvfølgelig ikke
afladning, men et forbrug.

Mvh Hauge

Re: Hvad er en spærrediode?

Tagpaneler er som regel seriekobblet, derfor har man også brug for
bypass-dioderne, ellers kunne strømmen ikke komme igennem, hvis et panel
i strengen var skygget.

Hilsen
Klaus

Re: Hvad er en spærrediode?

Nå, nu bliver jeg sgu' forvirret. Jeg troede lige netop der var risiko
for at solcellepanelet kunne aflade batteriet, hvis der ikke er lys nok.
Og at det var derfor man brugte spærredioder.

Jeg har målt 22 V fra solcellepanelet... :-/

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Hvad er en spærrediode?

Nej, solcellepanelet ville kunne aflade batteriet, hvis panelet var
varmt *og* ingen lys på det.
Så længe den samlede forward voltage af alle celler i panelet er større
end batteriets spænding kan den ikke aflade. Jeg tolker de angivne 13.5V
som den mindste forward voltage ved højeste temperatur. Så det burde
ikke give problemer.

Der er selvfølgelig en lækstrøm, men under forudsætning af en typisk
batterikapacitet har jeg svært ved at set at det kan være et problem,
medmindre båden ligger i total mørke i lang tid.

Det er vist målt uden belastning?
Solcellepanelet er en strømkilde ikke en spændingskilde. Så den lader
maks. med 410mA, blybatteriet bestemmer ladespændingen. Der er der ikke
noget i vejen med. (En avanceret oplader kunne optimere
opladningsprocessen, ved at holde solcellen i sit optimale power point,
men det betyder nok ikke så meget i det her tilfælde - panelet har jo
kun 6W).

Hilsen
Klaus

Re: Hvad er en spærrediode?

Nixen bixen - Strømmen der dannes når lyset falder på en solcelle løber
imod spærreretningen. Læs mit skriv med Ulrik Smed.

Når man insætter bypass-dioder som nævnt af Klaus Bahner er det for at
lede strømmen fra de andre solcenner udenom en solcelle der bliver
skygget for da den ellers virker som en zener-diode på ca 15 volt i
serie med strengen af de andre solceller.

/Lars

Re: Hvad er en spærrediode?

Korrekt. Min formulering var forkert (burde ikke har brugt udtrykket
spærrediode, men snarere som du skrev Z-dioder).
Det hvad jeg mente var at forward spændingen for det nævnte panel er så
høj, at der ikke kan løbe en nævneværdig afladningstrøm, så en ekstern
spærrediode er ikke tvingende nødvendigt, men skader heller ikke i den
her anvendelse.

Hilsen