Hvad er det for en motor?

PE5% jobbet har vi en lille printboremaskine.
Der sidder en lille motor pE5%.
Set udefra ligner det en Mabuchi 540 motor (DC-motor).
Men sE5% kom jeg til at kigge pE5% tilledningerne.
Der gE5%r et multikabel til motoren.
Der er i alt 14 x 0,25 kvadrat ledninger,
der gE5%r til hver sin terminal pE5% motoren.

SE5% kommer spF8%rgsmE5%let:
Hvad er det dog for en type motor??????

Jeg har aldrig mF8%dt sE5%dan en fE6%tter fF8%r.

--20%
mvh
Uffe

Re: Hvad er det for en motor?
Kunne det ikke være en børsteløs dc motor?(BLDC motor)?
Selvom det lyder måske lidt vildt med 14 ledninger. Det er bare en idé..
http://www.servomag.com/flash/4-pole/smi-motor007.htm

VH
- Martin H. Pedersen

Re: Hvad er det for en motor?
Det kunne ikke være en motor med noget styring på? Sidder der ikke noget
elektronik på den? I så fald kunne de 14 ledninger måske være en digital
indgang af en slags.. Igen.. Det er et gæt. Har du et billede af den?

VH
Martin H. Pedersen

Re: Hvad er det for en motor?

Så vil jeg også have æren af lidt gætteri.
Seks ledninger til viklinger og seks til returmelding.
To til taco ?

Seks ledninger til viklinger, og en som midtpunkt.
Vise versa ud igen.

Blot et forsøg.

Erling

Re: Hvad er det for en motor?

Umuligt. en børsteløs dc motor eksisterer ikke.

Men du må nok kigge lidt nærmere på den motor. ellers kan vi gætte her fra
og til jule aften 2008

Re: Hvad er det for en motor?

Er det nu ikke et begreb?
To ledninger + & - ind i en motor, og den snurrer lystigt.
Ingen kul (børster) ???????????

Erling

Re: Hvad er det for en motor?

??
den forstod jeg ikke lige.
Her du et eksempel på en DC motor der fungerer uden børster ?
Jeg har set små motore der spinner lystigt ved at påtrykke en dc spænding.
men ingen uden børster.

Re: Hvad er det for en motor?

Nå, prøv du og se hvordan en ganske alm moter på en 80mm blæser er lavet
(til en computer f.eks) der er ingen kul eller børster)

--
MVH.
N_B_DK

Re: Hvad er det for en motor?

Det er ikke DC der sidder en styring der laver det om til ac inde i
blæseren.

Re: Hvad er det for en motor?

Og det du så kalder en DC motor har en mekanisk anordning der laver "ac".

Re: Hvad er det for en motor?

Ja det er så rigtigt. Men netop fordi den er mekanisk og at man kan vende
rotationsretningen ved at vende polariteten kalder jeg det en dc motor. som
netop udmærker sig ved at have et ufatteligt moment i opstarts øjeblikket.

Måske den defination jeg har hvor jeg kigger på hvad der kommer ind ved
terminalerne er forkert ?

Re: Hvad er det for en motor?

Hvis du bruger den definition, hvorfor vil du så ikke acceptere en
blæser, der skal fosynes med dc, som en dc motor?

Re: Hvad er det for en motor?

Nå ikke.
Tag sådan en blæser, og kobel den på et tolv volt batteri,
og den snurrer lystigt.
Men det er måske et "vekselstrømsbatteri"
Nej, - jeg tror, at det du tager fejl af her, kunne være en
regulering, og en sådan fætter kan meget vel køre med
pulser, (on-off) så man ad den vej kan hastighedsregulere
blæseren. Det har intet med AC at gøre. Det er en DC motor.

Erling

Re: Hvad er det for en motor?

Jeg tror ikke helt man kan gøre det med pulserende dc.
Det du omtaler hedder puls brede modulation og går kort fortalt ud på at
styre en energi afsættelse.
inden i sådanne en blæser sidder et simpelt print der laver din dc om til 3
faset ac.

Jacob

Re: Hvad er det for en motor?
Hej Jacob

Du er klar over at AC udmærker sig ved at svinge på begge
sider af 0V ikke ?

Mvh Max

Re: Hvad er det for en motor?

Netop som hastigsregulering i motorer i f.eks. cassettemaskiner
Karsten H. Jensen

Re: Hvad er det for en motor?
Hehe.. Eksisterer den ikke? Ja, undskyld men det er ganske enkelt
forkert. På det link jeg sendte med i et af mine posts, kan du se,
hvordan den virker.

VH
Martin H. Pedersen

Re: Hvad er det for en motor?

Det kan godt være at de skriver DC. Men det man hælder ind i motoren ligner
på ingen måde DC. det er nok snare en 3faset ac motor.
At der er vist en styre enhed der laver noget DC om til AC har jo ikke noget
med motoren at gøre.

Kort fortalt viser billedet hvordan en DC-->3 faset AC styre enhed fungerer
og hvordan en 3faset ac motor med sensore reagerer.

Re: Hvad er det for en motor?
Ja okay. Du synes den er navngivet forkert. Men det betyder jo ikke at
den pludselig ikke eksisterer. Prøv at søg på google. Du får over ca.
500.000 resultater på "brushless DC motor".

VH
Martin H. Pedersen

Re: Hvad er det for en motor?

Hej Jacob.
Der ER en DC motor.
Og det er det forøvrigt uanset elektronikken sidder inde i
motoren, eller udvendig.
Det udvendige print, der sidder uden for motoren, er også
en del af denne.
Kul og børster er erstattet af elektronik, men det ER en DC motor.

Erling

Site Timeline