Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledning en til opladeren til en bærbar computer

?Hej, jeg har en Acer computer, hvor ledningen er knækket lige før stikket
til computeren.

Et par cm før stikket sidder der dog en "dims" som omkranser ledningen.

Pga. at den sidder så tæt på stikket, kan jeg næsten ikke komme til at lodde
ledningen sammen igen.

Hvilken funktion har dimsen, og kan man evt. fjerne den...??

Hilsen Helge

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på la vvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer
Støjfilter, ja den kan fjernes men behold du den! .
/KE.

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsled ningen til opladeren til en bærbar computer
?Hej KE, tusind tak for lynhurtigt svar...., jeg lader den sidde, kan
fornemme det på dit ! !!:-)

Hilsen Helge

"KE Kofod / 7100 Vejle"  skrev i meddelelsen

Støjfilter, ja den kan fjernes men behold du den! .
/KE.

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på la vvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Dimsen er et rør der er trukket over kablet eller et par skåle der er
klipset om eller støbt fast på kablet. Det er samme slags perler der
nogle gange sidder på kablet mellem PC og skærm eller til en UBS-disk
- Og jeg synes at du skal undgå at fjerne den.

Det kan købes løst under navnet Klap-ferrit fordi det "klappes" omkring
kablet.

Formålet er dels at holde radiostøj fra computeren inde i den og dels at
holde udefra kommende radiostøj der kan forstyrre computeren ude fra den.

Hvis du nogensinde har hørt din mobiltelefon knurre i en transistorradio
eller clockradio når den opdaterer med radiomasten ved du hvad jeg mener.

/Lars

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Det er en ferritkerne som muligvis er sat på aht. at overholde støjkrav mht
ledningsbårent støj et sted i verden.  I praksis har den absolut ingen
betydning, ud over at være i vejen, så den kan du roligt fjerne.

mvh
JBH

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsled ningen til opladeren til en bærbar computer
?Hej og tak for alle svarene, så blev jeg lidt klogere i dag...:-)

mvh. Helge

[...]

Tro om igen, den KAN have betydning i praksis, den er også med til at
forhindre ledningsbåren støj i at komme ind/ud af apparatet.

Så hvis det er en SMPS strømforsyning den sidder på er det ikke
sikkert at det er smart at fjerne den alt efter hvilket apperat det nu
er der skal strømforsynes.

Jeg har feks. et USB DVD drev, der skal jeg benytte en ledning med
ferritkerne på for at få drevet til at virke stabilt, benytter jeg en
ledning uden bliver driften ustabil. Og jo jeg har prøvet med flere
forskellige kabler.

Er ferritkernen i vejen bør man ikke fjerne den helt, men derimod
flytte den.

/Hans

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Det har du ret i, men i det her tilfælde hvor både plus og stel på både
"sender" og "modtager" er AC messigt koblet til stel (med kondensatorer og
elektrolytter), og lederne løber parallelt, gør en common mode spole anbragt
på ledningen mellem "sender" og "modtager"  ingen forskel

Er det strømforsynings ledningen eller USB ledningen eller er den USB
powered ?

Jeg har en Samsung flad, som er kritisk mht. hvilken type USB ledning man
bruger som forlænger. Den kan simpelthen ikke se en USB enhed (stick) med
visse USB ledninger. Jeg formoder det er pga. kabelkapaciteter.

Tro flytter bjerge ;-)  er man i tvivl, så lader man den bare sidde.

mvh
JBH

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på la vvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Det er pga. kabelkapacitet og evt tværsnit af lederne. Det har intet med
Ferritperlen at gøre.

// Per.

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer
On Thu, 06 Jan 2011 16:24:22 +0100, Per Jensen

Sjovt at den virker med de kabler jeg har prøvet med ferritkerne på og
er ustabil med de kabler uden, og som fortalt er der prøver flere
kabler, både korte som lange, med og uden ferritkerne, nogle mærket
USB2, og andre uden nogen mærkning.

Men det er jo nok bare tilfældigheder, det er jo det med, "tro flytter
bjerge", ikk ?

Jeg tror ikke på at at man fremstiller kabler med ferritkerne på hvis
man kan klare sig uden, dertil har jeg været i elektronik branchen for
længe, man kaster ikke penge efter noget der ikke er nødvendigt, selv
besparelser på 1 øre tages i anvendelse hvis styktallet er stort nok.

At ferritkerne på (eksterne) ledninger så er en nødløsning på et
dårligt design er en anden snak, det kan dog ikke udelukkes at det er
den mest økonomiske løsning.

/Hans

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på la vvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

I de fleste tilfælde med USB kabler og opladere til bærbare er, at
opladeren er lavet i forvejen, sammen med kablet. Computerproducenten
køber bare en færdig oplader der er i et katalog - producenten sætter så
ferritperlen på deres produkt for at undgå ballade - og proaktivt gøre
noget for at undgå problemer med støj.

Jeg har i flere omgange prøvet at fjerne sådan en perle uden at det
havde effekt - samtidig har jeg prøvet at sætte sådan nogen clips-på
ferriter på ting jeg havde støjproblemer med, uden at det hjalp. At
lodde et rigtigt støjfilter ind virkeded derimod.

I dit tilfælde med Tv'et er stellen fra TV'et, over kablet og hen til
din USB-harddisk lukket af, så selvom at din harddisk virker som en
"antenne" så tvivler jeg på at det kan forstyrre kommunikationen. Den
eneste mulighed jeg ser, er at USB-porten på dit TV er uheldigt
konstrueret, således at det støj som ledningen måtte opfange ikke bliver
ledt korrekt til stellet på TV'et, men går ind i noget signalelektronik,
siden at harddisken så ikke virker.

// Per.

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer
On Fri, 07 Jan 2011 10:29:24 +0100, Per Jensen

Jamen bliv du i den tro, det har du det jo tilsyneladende fint med.
Ikke at du ikke i enkelte tilfælde kan have ret, men at du skulle
kunne være talsmand for alverdens Computerproducenter er nok at tage
munden fuld.

Meget smukt, men hvad fortæller det ? Ikke ret meget om hvorvidt
ferritkerner hjælper eller ej.
Det er desværre sådan i nogle tilfælde hjælper de og i andre ikke, der
jo også sådan at et givent problem ikke nødvendigvis kun har en
løsning, der kan være flere tiltag der virker. Nogle griber efter det
billigeste, andre efter det de nu syntes er det mest sandsynlige,
andre igen det de syntes er nemmest, nogle griber efter alt, både
sandsynlig og ikke sandsynligt, og andre igen gør ingenting, "går den,
så går den".
Og lige med støj så har vi jo nok alle vores egne erfaringer at trække
på og de kan godt sige noget om hvad der har virker for en selv, men
det udelukker ikke at der er andre der også virker.

Og melder man så katagorisk ud som "I praksis har den absolut ingen
betydning, ud over at være i vejen, så den kan du roligt fjerne". Så
er man ude på et vildspor, og det er det jeg og andre opponerer imod.

Hvilket TV ?
Jeg har ikke nævnt noget TV nogen steder.

/Hans

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Jamen er det ikke lige netop det, Max giver udtryk for? Netop bl.a. sine
egne erfaringer?
--
---
Med venlig hilsen

Dig om det.  Jeg har aldrig afvist at en løs "ferritkerne"  på en ekstern
ledning, under de rette betingelser  "kan" gøre en minimal målemessig
forskel i en EMC test, men at dimensionere sit produkt, så det i en EMC test
godkendes/fejler er afhængigt om kernen er monteret eller ej (som Max er
inde på ), vil ingen seriøs producent gøre og jeg kan ikke forestille mig at
nogen storproducent er så useriøs.

Men tro flytter bjerge og disse "ferritklumper" bruges i flæng af
kinøjserproducenter, på både strømforsynings og signalledninger, jeg har
sågar set dem brugt på netadaprorer med traditionel jernkernetransformator
og dobbeltensretning. (100Hz)

"I praksis har den absolut ingen betydning,"

mvh
JBH

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på la vvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Måske er det netop i praksis det har en betydning.
Når nu der er en tydelig hørbar forskel, når filtret (kernen) fjernes
fra en ledning eller ej, og man tydeligt kan høre forskel på en
kortbølgeradio, så er det jo netop i praksis den har en betydning. Måske
ikke i udviklerens smalsporede hjerne, der er begrænset af en uddannelse
og lærebøgerne, men i virkligheden.
Det er da muligt at "dimsen" er EMC-mæssigt lovlig, både med eller uden
filter, men det betyder ikke at filtret er betydningsløst.

Men til en jernkernetrafo, er den uden betydning.

Men uanset hvad, det er sikkert også dyrere at have to modeller af en
netledning i produktion, end bare at smide filtret på alle ledningerne.
Og giver filtret lige netop det sidste pift, for at fjerne den sidste
del af støjen, jaeh, så er det jo en god ting, uanset religiøs
overbevisning, bare lortet virker.

Men man kommer ikke udenom, at i praksis er der en forskel, med eller
uden denne netledningskerne, bare ikke altid.
Forskellen har bare ikke altid betydning for personen med dimsen som har
filtret på, men måske for naboerne eller lign.

/Hauge

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på la vvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Undskyld mig, men det var dog det mest tåbelige svar jeg længe har set.
Hvis den er sat på for at dæmpe/fjerne støj, så skal den sku blive der.
Det kan godt være støjen ikke er et problem for dig, men hvad med den
støj du så lukker ud i dit nabolag?

Men du er måske en af dem der er lige glad med andre, bare dit eget lort
virker.

Prøv at spørg folk der roder med modtagelse af radio/tv/kortbølge
dårlige elektronik folk får ind i deres hjem. Når der så er nogle
producenter der prøver at gøre noget ved det, så ødelægger du det
bagefter. Virkelig smart.

/Brian.

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Hvis du syntes svaret er tåbeligt, så er det fordi du enten ikke forstår
svaret eller måske mangler basal viden om elektronikken i sådan en  laptop
smps. og EMC, men måske du hører til den del af befolkningen som også tror
det hjælper på bilens bensinøkonomi at sætte magneter på bensinslangen......

Hvis omtalte "støjspole" skulle gøre en forskel, skulle den anbringes der
hvor støjen opstår, enten i laptop'ens interne strømforsyning/er  eller i
adaptoren, i begge tilfælde koblet med HF egnede støjkondensatorer mellem
lederne og til chassis/jord

(Og, ja, jeg har efterhånden en del års erfaring med bl.a støjdæmpning/EMC
test af elektronik. )

/JBH

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer
Hej JBH

Det tror jeg ikke på når du fyre sådan en gang lort af.

Max

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på la vvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer

Nu er der jo ikke snak om en støjspole eller støjfilter, men en ferit.
Jeg er udmærket godt klar over at det ville være langt bedre med et
rigtig støjfilter i enten PSU og/eller PC. Det koster bare for mange
penge, så det spares desværre væk de fleste steder. Da der alligevel
ikke er den store EMC kontrol, så slipper de fleste jo af sted med det.
Men at den ferit ingen forskel gør, det er vi ikke enig i.

Jeg har selv brugt ferit til at dæmpe indstråling og udstråling på
kabler og det virker altså. Ikke i nær samme grad som et rigtig
støjfilter, men bedre end intet. Hvis det virkelig ingen virkning havde,
så kan du være sikker på at producenterne ikke satte det på. Det er jo
en ekstra udgift, som kunne spares væk.

Derfor angriber jeg  "I praksis har den absolut ingen
betydning"

/Brian

Re: Hvad er det for en dims, der sidder på lavvoltsledningen til opladeren til en bærbar computer
Hej JBH

Hvis det er sandt, ja så burde du være klogere end fyre
den slag af.

Max

Site Timeline