Hvad er den tilladte temperatur på printbaner

Hej Gruppe,

Er ved at færdigøre et print, hvorpå der er en stærkstrømsdel,
jeg vil gerne kunne trække 13A på de tilhørende printbaner.

Jeg kan sagtens regne ud hvad bane tykkelse og bredde skal
være, dog kan jeg ikke finde noget i nogen norm omkring
hvad man tillader at banens temperatur stiger med..

Kender nogen en norm for dette, eller bare en tommelfingerregel.

Mvh
Gert K.

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner

Jeg kender ingen norm eller tommelfingerregel, nej. Blot hvad jeg selv
plejer at gøre ;-)

I de effektstørrelser der bliver tale om, plejer jeg selv at lodde en
"forstærkning" på i form af en kobber leder der har den størrelse der nu er
forskrevet i stærkstrømsreglementet. Altså så lederen er loddet fast hele
banens længde. Om det er overkill, ved jeg ikke.
Men fordelen er helt klart at banebredden ikke behøver at være ret stor. En
ulempe er derimod at det kræver en pæn sjat tin og lidt tålmodighed at lodde
f.eks. 12 cm. 0,75 kvmm på en printbane.

--
Thomas

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner
Hej Thomas

Brug et stykke kraftig sugetråd istedet, det går som en
leg at lodde på.

Mvh Max

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner
er
En
lodde

Hej Thomas,

Jeg har selv ofte brugt tricket med at lodde f.eks. en 1.5 kvadrat leder,
hen over
printbanen, men som du selv er inde på er det temmelig besværligt.

Og da printet jeg er ved at lave skal laves i mange stk. vil jeg helst undgå
denne
metode.

Men tak for forslaget :-)

Mvh
Gert

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner

Jeg har lavet nogle print til grisevogne (ventilationssystem) og der kunne
jeg få 120 amp på printet. Der måtte jeg bruge 105µ print for en temp
stigning på 40 grader var det maksimale fabrikantet kunne anbefale. Mig
bekendt er UL godkendt print godkendt til 135 grader og ikke UL godkendt er
i omegnen af 110 grader.

Temperaturstigning/areal/strøm grafen kan ses i elektronik ståbi (svjh).

Det dur ikke i produktions øjemed.

Benny

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner
Benny skrev i en meddelelse:

Hej Benny

er

Det passer meget godt med hvad printfabrikanten kunne oplyse mig.
Styringen kommer til at sidde i omgivelsestemperaturer omkring de 40 grader,
jeg kan så ved at bruge 70µ print holde mig på en acceptabel banebredde
ved en temp. stigning på 20 grader.
at

Nemlig

Mvh
Gert K.

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner
Hej Gert

Måske dette fabelagtige program kan give lidt oplysninger

http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html

Mvh Max

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner

Hej Max,

Det ligger skam allerede på computeren og er ofte i brug, ja faktisk
er min gamle slidte formelsamling, næsten aldrig fremme mere :-)

Jeg kan dog ikke finde noget om tilladte værdier i programmet.

Mvh
Gert K.

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printb aner

Du kan regne med max. ca. 90 grd. ved kontinuerlig last.
Kortvarigt kan ca. 100 - 110 grd. tillades. Med FR4 print.
(Dvs. der er forskel på printmaterialer)
Det afhænger selvfølglig også af omgivelses temperaturen.

Der findes grafer for sammenhængen ml. strøm, kobbertykkelse og
banebredder.  Tykkelse er typisk 37, 75, 105 um osv.
Jeg er helt sikker på at du kan finde den på nettet et sted.

Eller kig her:
http://www.coolingzone.com/Guest/News/NL_AUG_2001/AKE/August_Ake_2001.html
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/9643/TraceWidth.htm
http://www.powerdesigner.com /

Max. temp. grænse er fastlagt udfra at udvidelsen i tykkelsesretningen
tiltager kraftigt ved en vis temperatur. (Omkring 120 grd. C for det
print jeg kender.)  Men vel kun relevant med flerlags print, for at
undgå skader på gn. pletteringer.

Jeg kender ikke til en norm for det.
Og dog: F. eks. det amerikanske UL sætter en grænse for max. temp. (Mht.
risiko for brand) Jeg mener den er omkring max. 90 grd. C for FR4 print.
  Kontinuerligt.

NB. Vær opmærksom på at en smule luftstræm omkring printet ændrer
radikalt på køleforholdene.
Det samme gør 2 lags frem for 1 der er db. tykkelse.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printb aner

http://www.circuitboards.com/capacity.php3

1oz. svarer til 35um kobber

-kan det bruges ?

Bo //

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printbaner
Bo Bjerre skrev i en meddelelse:

Hej Bo,

Denne tabel giver lidt det samme som jeg får ved at bruge MiscEl,
det jeg ledte efter var mere en norm i godkendelsessammenhæng
og lidt viden omkring hvad andre gør når de dimensionerer print-
baner med stort strømtræk.

Men tak for indsatsen! :-)

Mvh
Gert K

Re: Hvad er den tilladte temperatur på printb aner

evt kan du kigge i normer til EX udstyr. Der er jeg sikker på at det er
beskrevet. Har dem ikke selv på hylderne.