Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

På forhånd tak for svar.

Martin

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Hej Martin

Flux tilsættes for at lette lodning. Desuden gør flux at lodningen
bliver af bedre kvalitet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flux_%28metallurgy%29

mvh/Glenn

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Lidt supplement:

På printplader til elektronik skal flux fjernes efter lodning. Grunden
er at de fleste stoffer, der anvendes i flux er kemisk agressive.

mvh/Glenn

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Hvad mener du med at de skal fjernes efter lodning - er det ikke noget man
smører på emnerne der skal loddes og bliver derfor brugt under selve
lodningen?
Hvad skal det fjernes med?
Det jeg har set er sådan en flux-pen... Jeg troede at man smurte det på
emnerne, loddede og så hvar det det - tager jeg fejl?

På forhånd tak for svar
Martin

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?
Hejsa

Der vil jo være nogle rester der skal fjernes, disse rester er som "glas".

Sprit.

Du tager ikke fejl, men eventuelle rester bør fjernes, i hvert fald hvis et
print skal lakeres.

/Hauge

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Det forbruger ilt, og det er en fordel, så emnerne ikke anløber. Hvis det
sker kan man ikke lodde dem sammen.

TIl tagrender bruges normalt fortyndet saltsyre, idet det reagerer med den
oxyderede metaloverflade, så det rene meral kommer frem.

Til elektronik bruges normalt en form for harpix, men der findes flere
forskellige typer. Loddepasta til SMD består at små kugler af loddelegering
blandet med en passende olie/flux, der gør at man kan trykke det på
printpladen. Herefter sættes komponenterne i pastaen. Lodde processoen
starter med 2-4 minutter ved 140-160 grader. Her reagerer flysmidlet med de
urenheder, der måtte være. Derefter hæves temperaturen, til tinnet smelter.

Det meste af det flus, der bruges til SMD lodning skal IKKE vaskes af, idet
restprodukterne ikke er agressive.

Bo //

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?
Mener i ikke flus? flux har noge med magnetisme at gøre :-))
loddelegering
de
smelter.
idet

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?
Hejsa

Flus er vistnok dansk, flux er engelsk for det samme..
Jeg mindes at der står flux på de dunke af .. hehehe.. Flus/flux vi brugte
der hvor jeg var i praktik for 100 år siden.

/Hauge

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Jeg må fluks uddybe:
    På DK-sprog hedder det flus, men i UD-landet bruges flux.

Bo //

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Det hedder ikke flux men fluss. Et flussmiddel er et rensemiddel, der skal
fjerne iltningen fra tinnet, når det smelter. Loddetin til lodning af
elektronik har flussmidlet indbygget i nogle små kanaler i tintråden,
således at det tilføres kontinuert.

Til tagrendelodning (blikkenslagere) er det noget helt andet som absolut
ikke må anvendes til almindelig elektroniklodning.
KHJ

Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Det hedder flux på westjysk.

Jesper G. Poulsen
Re: Hvad bruges flux til i forbindelse med lodning?

Jamen, så jeg flux inføre det i min ordbog.
KHJ