Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?

I forbindelse med IC datablade benyttes forskellige forkortelser for
spændings forsynings pindene ( VDD;  VSS;  VEE;  VCC). Står disse
forkortelser for noget entydigt og i så fald hvad. Jeg har mere end en gang
været i tvivl om jeg havde forbundet tingene rigtigt.

Er der nogen i gruppen som kunne give en god forklaring ville den være
kærkommen.

På forhånd tak

Venlig hilsen

Hans

Re: Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?

gang

Der er lidt forklaring her:

http://encyclobeamia.solarbotics.net/articles/vxx.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det er desværre ikke entydigt. Men i hvert datablad er angivet hvad
betydningen er, i netop dette datablad.
Kig på absolute maximum ratings, samt headeren til tabellerne med AC-
og DC-karakteristikker. Her plejer det at stå.

/Bo.

Re: Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?
Tak for et par gode svar.

Trist at jeg ikke en gang for alle kunne få sat udtrykkene på plads, men
stadig er nød til at være lidt på vagt når de dukker op.

Re: Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?

Man skal altid være på vagt når man læser datablade :o)
Datablade er også en form for reklamer, og det bør man have in mente.
Jeg plejer at gå ud fra at VCC og VDD altid er mere positive end
VSS og VEE, jeg kan i hvert fald ikke huske nogen undtagelser.

/Bo.

Re: Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?

Nu kunne det være sjovt at finde et gammelt diagram med PNP transistorer og
se hvordan de har mærket forsyningerne der.

Re: Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?
Hej Hans

Prøv at læse det her
http://encyclobeamia.solarbotics.net/articles/vxx.html

Mvh Max

Re: Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?
Jeg har altid set på begreberne, som spænding på f.eks. Drain VDD,  Source
VSS, Emitter VEE og Collector VCC. Som du kan se er der tale om henholdsvis
C-MOS og bipolar transistor.

Håber det kan hjælpe lidt.

Hygge

ON

www.1tech.dk

gang

Re: Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?
gang

VCC = V Collector Collector. Spændingen på collector af high-side NPN BJT
(to C for at angive det er forsyningen og ikke relativt

VDD = V Drain Drain (FET)

VSS = V Source Source (FET)

VEE = V Emitter Emitter (BJT igen)