Hvad betyder VDD VSS VEE VCC?

I forbindelse med IC datablade benyttes forskellige forkortelser for spændings forsynings pindene ( VDD; VSS; VEE; VCC). Står disse forkortelser for noget entydigt og i så fald hvad. Jeg har mere end en gang været i tvivl om jeg havde forbundet tingene rigtigt.

Er der nogen i gruppen som kunne give en god forklaring ville den være kærkommen.

På forhånd tak

Venlig hilsen

Hans

Reply to
Hans

"Hans" skrev i news:4007d4be$0$245$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk

gang

Der er lidt forklaring her:

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

Det er desværre ikke entydigt. Men i hvert datablad er angivet hvad betydningen er, i netop dette datablad. Kig på absolute maximum ratings, samt headeren til tabellerne med AC- og DC-karakteristikker. Her plejer det at stå.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Tak for et par gode svar.

Trist at jeg ikke en gang for alle kunne få sat udtrykkene på plads, men stadig er nød til at være lidt på vagt når de dukker op.

Reply to
Hans

Jeg har altid set på begreberne, som spænding på f.eks. Drain VDD, Source VSS, Emitter VEE og Collector VCC. Som du kan se er der tale om henholdsvis C-MOS og bipolar transistor.

Håber det kan hjælpe lidt.

Hygge

ON

gang

Reply to
ON (9220)

Man skal altid være på vagt når man læser datablade :o) Datablade er også en form for reklamer, og det bør man have in mente. Jeg plejer at gå ud fra at VCC og VDD altid er mere positive end VSS og VEE, jeg kan i hvert fald ikke huske nogen undtagelser.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Nu kunne det være sjovt at finde et gammelt diagram med PNP transistorer og se hvordan de har mærket forsyningerne der.

Reply to
HKJ

Hej Hans

Prøv at læse det her

gang

VCC = V Collector Collector. Spændingen på collector af high-side NPN BJT (to C for at angive det er forsyningen og ikke relativt

VDD = V Drain Drain (FET)

VSS = V Source Source (FET)

VEE = V Emitter Emitter (BJT igen)

mvh