Hvad betyder..?

Hvad betyder "ohne Beschaltung" i forbindelse med tilslutning af en
kondensatormikrofon til en kortbølgesender?? Jeg gætter på at det
betyder direkte tilslutning uden nogen form for tilpasning.

Nogen bud?

Mvh
Peter

Re: Hvad betyder..?

Uden skærm???

Mvh!
Torben

Re: Hvad betyder..?
På diagrammet kalder man skærm for Abschirm og ordet Beschaltung kan jeg
ikke finde i nogen ordbog, men det er da et bud.

Mvh
Peter

Re: Hvad betyder..?

Well, oversat til engelsk betyder det "without wiring" :-)

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Hvad betyder..?

Det samme på dansk: uden forbindelse - eller på engelsk: NC (no connection)
Karsten H. Jensen

Re: Hvad betyder..?

Jeg forestiller mig at der måske menes at der ikke skal laves speciel DC
  forbindelse da spændingen ligger på det ben som bruges til LF ind.
Normalt tager man spændingen fra et andet ben som kun har til formål at
stille en DC spænding til rådighed.

Mvh
Peter

Re: Hvad betyder..?
Det lyder da rigtigt smart hvis jeg kan tilslutte min kondensatorkapsel
trådløst :-)

Re: Hvad betyder..?

her er et lille billede af to condenser mic's .
den ene uden (ohne) "Beschaltung" den anden med  (mit) "Beschaltung"
:)
http://courses.ee.sun.ac.za/Design_E_344/pdfs/Datavelle/Electret%20condenser%20mic%20pins.jpg

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

apropos mikrofoner
det er sådan en her du skal have til din kortbølge sender  :)
http://www.sageelectronics.com/hiresimages/ballstandHR.jpg

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Mvh
Peter

Re: Hvad betyder..?

Gætter jeg rigtigt, så drejer det sig om tilslutning af en electretkapsel
til f.eks. en Yaesu tranciever. Det diagram, der er vist tidligere i tråden,
ligner - eller er lige efter bogen - den Yaesu bruger.

Forbindelsen i stikket er således:

Mic (varm) til ben 8
Mic ground til ben 7
Spænding til mic tages fra ben 2, hvor der ligger ca. 5 V.

Man skal lige være opmærksom på, at mic-ground ikke altid er det samme som
chassis-ground, og hvor det ikke er tilfældet luses ben 7 og ben 5 sammen.

Hele herligheden kan med en kapsel på 10 mmø være i f.eks. et stykke 12 mm
kobberrør, der lige er skåret med en rørskærer. Den efterlader en grat, som
lige nøjagtig kan holde kapslen inde. Elektroniken - de 2 modstande og
lytten kan snilt være i røret også - hvis det altså er langt nok.:-)

Som kabel vil et 2-leder mikrofonkabel med skærm være udmærket, idet den ene
leder bærer signalet og den anden de 5 V. Skærmen til stel og minus.

Jeg har selv eksperimenteret  med dem med forskellige modstands- og
capasitetsværdier.

Site Timeline