Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

I hvilket stykke isenkram kan jeg finde en elmotor som rotorer meget
hurtigt?
Det skal være som alternativ til fx en motor som denne:

http://www.morfars.dk/rc/drift-machine-p-2343.html?osCsid=0cef5711ccffe480f80b1f9c5e3763f5

Hvor der står:
-Viklinger: 11
-Omdrejninger: 34.650+ rpm
-Power out: 172,9+ W

Det lyder som voldsomt mange rpm. Det nærmeste jeg har fundet er en
Dremel-kopi fra Aldi, men den er på sølle 18.000rpm. Jeg vil helst ikke ud i
at skulle geare efterfølgende, men selve 'isenkrammmet' må gerne indeholde
en gearing, hvis bare denne er 'let at gå til'.

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

jeg vil nu snarer sige at det lyder som en voldsom stor effekt man kan hive
ud af den motor...

Rasmus
Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Jeg studsede lidt over denne ordlyd fra hjemmesiden: "Du skal sikre dig at
din bil kan levere nok kraft til at trække motoren, ellers kan du risikere
at ødelægge både bil og motor".
Måske jeg ikke er rigtigt vågen endnu :-)

mvh Ebbe

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Jeg studsede derimod over at motoren er :Specielt udviklet til drift ;-)

En af min venner fortalte at de på hans arbejde havde en dremmellignende
ting der kørte 70.000 rpm.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Tandlæge ?

Bo //

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...
Hej Bo

Inden for bl.a. metalindustrien, f.eks. værktøjsmagere bruger
nogle til deres slibestifter der kan løbe over 100.000 RPM,
men de køre på en noget højere frekvens end 50 Hz.

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Præcis!

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...
Hej Uffe

Vi havde forøvrigt engang en på fabrikken, den blev drevet
af en generator der så blev drevet af en normal motor, jeg
tror generatoren gav 400 Hz fra sig.

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Ja, de lyder til at være rimeligt effektive også, 80-90% er de vidst alle
sammen. Hvad mon virkningsgraden er for elmotorer i de nye hybrid-biler?

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Må man spørge hvad den skal bruges til ?
Ellers prøv at kigge på Kress fræsere (sælges i stor stil på ebay for små
penge)
Feks denne:
http://www.kress-elektrik.de/en/products/product.php?view=technical&id33%19

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Samme formål som den jeg linkede til, RC-biler. Jeg vil prøve at finde
alternativer til deres motor osv ved at finde et stykke isenkram med en
passende elmotor.

Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...

Arhhh.
Måske disse kan bruges? Kig efter motorerne, der er ihvertfald op til 40.000
RPM.
Hvorvidt de er billige skal jeg ikke kunne udtale mig om.
http://www.gunzone.dk/index.php?cPath12%4_137_22&osCsid26%cd81aed1d8345870ccaeea126620a4

[OT]Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...
Så lige denne side fra den førnævnte side:
http://www.gunzone.dk/product_info.php?cPath12%4_137_22&products_id18%89&osCsid26%cd81aed1d8345870ccaeea126620a4
Der står ikke meget om hvad man får :-)

Mikkel Lund

Re: [OT]Re: Hurtigt-roterende 'lille' elmotor...
http://www.gunzone.dk/product_info.php?cPath12%4_137_22&products_id18%89&osCsid26%cd81aed1d8345870ccaeea126620a4

Hvis man ikke ved en skid om andet end mekanikken, så er elektronikken jo
bare nogle dimser :)

Site Timeline