Hurtigt Ohm-meter - Page 2

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Lars Peter

Jeg leger lidt med Arduino og ATMEGA328, men det er kun på
begynderstadiet, i øjeblikket arbejder jeg på en krystal syntheziser
til Drake SPR-4 og R-4 med en DDS-60.

Jeg har fundet nogen der har brugt ideen, men det var til noget
der kørte på parralelporten med et DOS program.

http://img296.imageshack.us/img296/4408/rmkr2.jpg

og jeg er helt klar over at en af problemerene ved´at lave et
sådant projekt er A/D converteren.

Det vil jeg overveje, men det koster jo skat :)

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Max

Hvis du kan styre støjen ved en god A/D, så har Maxim nogle ret gode som
der er mulighed for at få som sample.

Hvis samples er et problem, så mener jeg at jeg har nogle modeller (16
eller 18 bit) som jeg kunne sende dig en af, hvis det har interesse.
Typenummeret finder jeg senere, de er på baglageret ;o)

Mvh Hauge

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Hauge

Det er pænt af dig, men indtil vidre leger jeg med den 10 bit AD
jeg har. Hvis jeg skulle få brug for mere, ja så vender jeg tilbage.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Hvad med at bruge en PWM til at styre en strømgenerator, og måle med analog
comparatoren? PWM'en giver god linearitet og opløsning ved lav
samplefrekvens. Autorange kunne så tilføres med nogle I/O'er.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hurtigt Ohm-meter

jeg tE6%nker at det nok ikke er godt at have en masse cifre der skifter
som gale , men at en mE6%ngde nuller bag de fF8%rste cifre godt kan bruges
sE5% man let kan se om det er 1 k eller 100 mega ohm..osv.
der findes vel stadig kredlF8%b specielt til DVM som dengang jeg byggede
mit fF8%rste 4 cifrede over en philips kreds..
hvis nu man tog decimal punktet og omsatte dette samt cifre efter
decimal punktet til korrekt antal nuller fF8%r det egentlige resultat,
sE5% kunne man have alle cifre og alle mindre betydende er nuller som
lyser fast .. feks 47000
er aflE6%st som 47 kilo..sE5%dan har jeg da forstE5%et dit spF8%rgsmE5%l at=
 du
F8%nsker det.
alex

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Alex

Det er faktisk en 10 bit AD jeg roder med, og den giver jo en
rimelig opløsning, jeg bikser lidt med 5 områder.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

hmm en 10 bit  er 1024 trin ikke ?
hvordan vil du dE6%kke sE5% stort et omrE5%de med det ,nE5%r du ville kunne
udlE6%se pE5% sE5% mange cifre . Jeg mener kun det kan gF8%res ved en
logartimisk behandling.. eller hvordan tE6%nker du et udfF8%re
mE5%lingerne ..jeg tE6%nker lige at det kunne jo vE6%re en logaritmisk
strF8%mgenerator ogsE5%.. eller istedet , hvis man ved hvad den giver ud
sE5% kan man vel ogsE5% beregne noget ud fra dette med microen.
modstand der ligger midt mellem to standardvE6%rdier, s
alex

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Alex

Jo, præcis.

Jeg tror jeg opgiver det med de mange cifre og satser på den
løsning der oplyser standardværdien i E12 eller E24 rækken.

Men den løsning jeg har nu er ikke optimal til opgaven da
den kun bruger det halve af AD konverterens spænding.

Og så kunne jeg godt tænke mig at kunne nøjes med 4 områder
der dækkede således:

1 - 99  / 100 - 999 / 10k - 999k / 1M - 100M

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Følger tråden og er spændt på hvad der dukker op :-)

Der mangler da et område: 1k - 10k
Det er ikke dækket pt.

--
Uffe Bærentsen

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Uffe

Tyrkfejl, den er rettet nu :).

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Hej igen Max> Hej Uffe

Tror min tilgang ville være følgende:´

Starte laveste strømgenerator
Hvis måling under 10d, så skift til 1 trin højere
Hvis 10d < måling < 1000d => udlæs værdi efter beregning
Hvis 1000 < måling => modstand for stor
Fortsæt indtil max strøm
Hvis 0 < måling 10d udlæs: modstand for lille

Det er meget groft skitseret :-)
Mon strømgeneratorer med en max spænding på 10,24V vil gøre opgaven lettere?
Spændingsmåling: opamp, 0,5gg forstærkning og så ind i processor.

--
Uffe Bærentsen

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Uffe

Det ligner måden jeg har tænkt mig at angribe problemet på.

Startede med at bruge Vref på 5V og så en spændingsdeler
med Rx i det ene ben, men overvejer strømgenerator med
en form for elektronisk skift af I.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Hej Max

Det diagram du linkede til her:
http://img296.imageshack.us/img296/4408/rmkr2.jpg
har da en opbygning der ser fornuftig ud.
Har lige kigget efter og LM334 koster 8 kr ved PC-elektronik.

--
Uffe Bærentsen

Site Timeline