Hurtigt Ohm-meter

Jeg kunne godt tænke mig et Ohm-meter til at have
stående på arbejdsbordet. Det skal kun have en
udlæsning og 2 testbøsninger. Når man så sætter
en modstand på bøsningerne skal den naturligvis
vise modstandsværdien som et tal mellem 1
og 10.000.000

Nogen der kender sådan et instrument ?

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Tilgiv min tunghjernede opfattelse, men hvad er det galt i at anvende
normalt ohmeter med automatisk områdeskift?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Uffe

At jeg vil have det vist som jeg fortæller.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Max

Nu skriver du ikke om du vil have udlæsningen med viser, hvilket så må kræve
et logaritmisk visende instrument, eller om du vil have det udlæst digitalt.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hurtigt Ohm-meter
On Sat, 19 Jun 2010 12:57:40 +0200, "Uffe Ravn"

Mon ikke "....vise modstandsværdien som et tal mellem 1og 10.000.000"
skal læses som digital udlæsning ?

/Hans

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Uffe

Var den her svær at forstå :)   ?

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Måske "man" kunne lave et med automatisk range-skift??

/Leif

Re: Hurtigt Ohm-meter

Jeg har ikke set 8 cifrede instrumenter til menneskepenge nogen
steder.

Re: Hurtigt Ohm-meter
On Sat, 19 Jun 2010 00:35:57 +0200, "Max"

Nej, men hvad nøjagtighed ønsker du ?
Der er jo en fælde i det spørgsmål, nemlig at er ønsket høj
nøjagtighed så skal du nok over i 4-tråds måling og så er 2
testbøsninger jo ikke nok.

Hvis det skal passe på sidste decimal er det jo præsisions
måleinstrument du er ude i, 0,00001%, mon det i det hele taget er i
alm. handel ?

/Hans

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Hans

Der kræves ikke nøjagtighed. Bare visningen passer
inden for nogle procent, ja så er jeg glad.

At jeg ønsker et sådant instrument skyldes at jeg ikke
kan se de små ringe på modstandene rigtig mere, ligeledes
kan jeg ikke aflæse SMD modstande uden vidre, så jeg
vil gerne have noget der fortæller mig hurtigt og utvetydigt
hvad modstand jeg har i hånden når jeg sortere modstande
eller bestykker print.

Måske skulle man overveje at skrive et program til en PIC
eller lignende der kunne fortælle modstandsværdien i
f.eks. E12 rækken således

1.0 Ohm
1.2 Ohm
1.0 KOhm
4.7 KOhm
120 KOhm
1.2 MOhm

Naturligvis skal den kende hele dekaden, måske E24, 48
eller 96 dekaden også.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Det anede mig måske, derfor sad jeg med en luplampe i tankerne.

Da jeg selv for nogle år siden fik grå stær, anskaffede jeg mig en luplampe
til arbejdet.

Det er en hjælp som ikke kan undervurderes.

Luplamper skal ubetinget have et cirkulært lysstofrør/LED

http://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&requery=1&searchstr=luplampe&searchfld =

har faktisk et fornuftigt udvalg.

Men et multimeter med automatisk områdeskift kan faktisk erhverves for under
200kr. og bygget ind i en boks med en elektrolytkondensator, en modstand, et
batteri og måske et relæ, så har du det du efterlyser.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Uffe

Ja, det har du helt ret i.

Jeps, LUXO modellen har været min foretrukne i en del år
efterhånden.

http://www.hinonline.dk/catalog/images/product_LFM-101.jpg

Jeg er begyndt at lure lidt omkring. Desværre er jeg ikke et geni
til at programmere PIC og ATMEGA kredse, en løsning med et
16 cifferet display, nogle konstantstrømsgeneratore og så lidt
software burde kunne løse problemet.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Så smid mig en mail. Så kan jeg da godt hjælpe med noget programmering,
hvis du selv kan lodde noget hardware sammen.

Har STK-500 developerboard og studio 4 fra atmel ;-)

--
Benny

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Benny

Flot tilbud, men lige nu prøver jeg selv, selv om jeg er lidt
gammel vil jeg gerne prøve at lære lidt nyt engang imellem.

Men mange tak for tilbudet, jeg vil huske det, det kan jo
være jeg kommer til at mangle hjælp.

Re: Hurtigt Ohm-meter

det slog mig lige.. uden for teksten her .. der er en bargraf , lm et
eller andet ,som du kunne bruge til at dele ind i ormE5%der med.. den er
ret fin i nF8%jagtighed , bruges feks til termometre . den har
comparatorer der skifter trin med en grE5%sone pE5% stF8%rrelsesordnen 10
mv..
iF8%vrigt kan den stakkes
alex

Re: Hurtigt Ohm-meter

Agilent 3458A 8½ Digit Multimeter - Kunne den mon bruges ???

http://www.tequipment.net/pdf/Agilent/Agilent5965-4971E.pdf

Men prisen for den slags instrumenter er hamper !
Mvh.
Niels

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Niels

Nej, for mange knapper.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Som jeg forstår det vil du, have 8½ digit uden knapper og som arbejder
hurtigt... Det er ikke lige umiddelbart til at finde. Har du overvejet at
bygge noget selv ? Det tror jeg er løsningen.

Mvh.
Niels

Re: Hurtigt Ohm-meter
Hej Niels

Det tror jeg også, derfor efterlyser jeg inspiration.

Max

Re: Hurtigt Ohm-meter

Jeg kan også blande mig i koret om den med øjnene der skal have hjælp af
forskellige former for kraftigt lys og forstørrelsesglas. (Årgang '57)

Må jeg foreslå et display med et antal 5*7-segment blokke i en størrelse
der er bekvem for de øjne der skal se. Ikke nødvendigvis noget med små
LCD-displays men bare noget hvor både digitale og alfanumeriske tegn kan
vises. Derved kan der umiddelbart vælges imellem en absolut værdi eller
en værdi indenfor en af E-rækkerne. (Det kunne faktisk være smart. Tak
for ideen!!)

Fra mine unge dage husker jeg at Popolær Radio & TV hvade en
konstruktion med et "lineært Ohmmeter" der var lavet med en
konstantstrømsgenerator.

Så skal der laves en styring så der kan skiftes område ned fra 10MOhm
indtild er kommer en fornuftig visning. Det behøver ikke at være lavet
med en microprocessor. - Men en microprovessor til at styre udlæsningen
og flytte resultatet fra en enkel AD-converter et passende antal dekader
bliver vanskelig at komme udenom.

Gad vide om udenlandsk litteratur som f.eks Elektor, Practical
Electronics, Everyday Electronics, CQDL, Funkamateur mv. har haft sådan
en konstruktion der kan hentes inspiration fra indenfor de seneste 20 år
?? (Kom nu på banen og hjælp Max)

Programmering af processor - Det kommer an på hvilken platform du er
vant til. Skal du starte fra grunden vil jeg nok foreslå dig en ATMega32
frem for en eller anden PIC. (En ATMega8 kunne også gøre det men der er
ikke så mange ben på den)

Tænk også over om den 8-bit AD-converter der indbygget i
microprocessoren har opløsning nok til formålet. Jeg nævner det fordi
jeg på et tidspunkt hørte at Microchip havde problemer med præcisionen
på de sidste bit når de kørte i 10 bit opløsning i nogle af deres
processorer på grund af jitter fra forsyningsspændingen.

NB - Glem ikke en artikel til OZ om det når du er færdig med
konstruktionen.  :-)

/Lars

Site Timeline