Hurra! S-video til RCA adaptor:

Hej nyhedsgruppe.

Jeg synes lige jeg ville dele min erfaring med jer andre:

Jeg har længe haft problemer med at forbinde diverse TV-out stik på
computere til forskellige fjernsyn. Med RCA (komposit) var der som regel
held, men mange nyere grafikkort (og bærbare) har kun en S-video udgang,
og på denne ville billedet kun komme frem i sort/hvid på TV'et.

Alle de kloge (i hvert fald dem jeg er stødt på) i diverse fora på
nettet og på usenet har altid påstået at det skyldes at ens grafikkort
er indstillet til NTSC istedet for PAL. Dette har imidlertid aldrig
været tilfældet, hvorfor jeg ikke forstod at det alligevel ikke virkede.
Jeg har så prøvet med alverdens adaptere fra S-video til SCART, og
S-video til RCA, men alle uden held. Pokkers tænkte jeg... det er nok
bare mit fjernsyn der er for gammelt.

Men så forleden gav jeg det et forsøg mere, og faldt over denne side:
http://www.electronics-lab.com/projects/misc/005 /

Hvis man følger dens opskrift, kan man selv lave en S-video til RCA
adaptor som faktisk får farverne med (!).

Således gør man:
S-video kablet har følgende konnektorer (farverne kan selvfølgelig variere):
1: sort        ---+

2: brun        ---+----- Gnd

3: rød        ---+----- Signal

           = 630 pF

4: orange    ---+

Det virker for mig! Hurra!

Mvh Søren Friis

Re: Hurra! S-video til RCA adaptor:
Hej!

Men kvaliteten er væsentligt dårligere end s-video, så det er kun en "halv"
løsning.

Du skal bare aktivere s-video indgangen på tv'et og bruge s-video kablet (evt.
påkoblet en adapter fra s-video til scart). Men det kræver at s-video aktiveres
- ellers kommer der ikke farver på.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hurra! S-video til RCA adaptor:
Jo, men var Sørens problem ikke netop at hans tv _ikke_ havde
s-videoindgang...
/carsten

Re: Hurra! S-video til RCA adaptor:
Hej!

Der står da "på forskellige fjernsyn". De har vel ikke alle mangel på s-video
indgang... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hurra! S-video til RCA adaptor:

Jeg har kun prøvet på forholdsvis ældre fjernsyn med SCART indgang.
Jeg er enig i, at det ikke er et pænt billede, men det er bedre end
intet billede, eller et billede i b/w.

/SF

Site Timeline