hovedtelefonforstærker

Hejsa,

Jeg har fået ny PC på arbejdet, og det er jo cool nok.
Men det nye vidunder har et crapy lydkort. Der er ikke
helt nok strøm ud af det, og så mangler bass/treble
kontrollen.

Jeg bruger nogle let antikke, men glimrende hovedtelefoner.
Jeg ved ikke ret meget om dem, men de måler cirka 30 ohm.
De er lidt tamme i bunden, derfor har jeg hidtil givet dem
et lille nøk på bass kontrollen.

Derfor tænkte jeg om ikke det var ganske simpelt
at strikke en lille opamp ting sammen som jeg kunne
sætte i linjeudgangen på lydkortet, en lille strømforsyning
og et stik til mine øreboller. Et par tonekontroller ville
være cool også.

Jeg gidder ikke de totalt forkromede HiFi stunts med 50
diskrete transistorer og håndlavede kondensatorer.

/Morten %-)

Re: hovedtelefonforstærker

Der findes masser af små forstærker IC'er, til sådan nogle formål, men hvis
det skal være simpelt, så køb et byggesæt.
For nogle audio IC'er, kig ved Elfa under "Lineære kredse, Audio/LF"
Byggesæt kan du finde ved f.eks. Brinck

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: hovedtelefonforstærker
kig på denne http://peteropfinder.dk/_konst/lf/pcaudio/index.html hos peter
opfinder

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: hovedtelefonforstærker

Ok, nu er jeg kommet noget længere med "projektet"

Jeg fandt i en rodekadde et par 50-kroner-i-Aldi aktive
Medion højtalere. I den aktive side fandt jeg et komplet
forstærkerprint baseret på en TA8229K.

Printet indeholder endda en bass-boost knap. Den er i
vinkel, næsten da :-)

Jeg kunne godt tænke mig muligheden for at regulere hvor
meget bass-boost der skal smøres på.

Jeg har studeret printet og indgangstrinnet ser således ud.

-/\/\/-----+---+-------||--
  10k      |   |      4u7
           <   <
        10k>   >3k3
           <   <
           |   |
           |   +----,
           |   |    |
           |  ---   o|
           |  ---    |bass-boost
           |   |    o|

Jeg kan ikke gennemskue værdien af den nederste kondensator.
Det er en grøn tingest, der står 2A154K på den.

Men min ide er at erstatte bass-boost knappen med et 10K
potientiometer. Vil det mon fungere?

/Morten %-)

Re: hovedtelefonforstærker

154 betyder 15 med 4 nuller efter pF, eller 150nF K er muligvis en angivelse
af tolerance