Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Hej kvikke hoveder ;-)

Måske noget for '15Kw' m.fl...

Er faldet over et spændende problem, som jeg ikke kan løse let og
elegant, men måske kan jeg ikke se skoven for bare træ'er..

Objekt: Strømforsyning 0-50V, 0-6Amp
- Volt variabel (i step) over det fulde område
- Amp variabel (strømbegrænsning i step)
- 'Sense'kredsløb+udgang - spænding holdes stabil på forbrugssted

Problem: Udlæsning af V og A på LCD digital meter (200mV Full Scale)
Selve strømforsyningen må og kan ikke ændres.

Et godt drejespole meter kan nemt dække området (array modst.),
fylder og aflæsningsnøjagtighed er ikke det bedste..
Og et 3½ digit voltmeter skal have 2 områdeskifter (V og Amp) -
det er kluntet og bøvlet i 2000 tallet..

Findes der simple hack/'kredse'/ideer, så områderne automatisk kan
kobles ind - op og ned ?  bemærk med rimelig nøjagtighed < 1-2% :)

Venlig hilsen
Finn

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Hvad med 2 stk 4½ digit voltmetre ?

Mvh Max

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Ja Max, øgning til 4½ digit giver noget, samt 2 styks også, men nu er
omkostninger 3-doblet og 2 fylder for meget - der må være en mere
elegant løsning :)

Venlig hilsen
Finn

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?
De dersens mE5%le kredse 71blablabla, har en fE6%tter der hedder 7129,
den er med autoranging. Jeg bruger den i min PS. og det kF8%rer sgi da
endnu (nja lige er den slukket :-)). Jeg kan aldrig huske hvad de
hedder foran tallet.

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1495

Peter

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Opgav den oprindelige indgangsvinkel, det var umuligt, selv om jeg fik
en del gode råd.

Fik så støvet en meget lille sag OEM33, frem fra Anders i London
http://www.anders.co.uk

Det blev en hybrid løsning, hvor jeg sætter to stk's - en for hvert
område som forlængelse af toppen af forpanelet - ligner lidt en smuk
facade for en nice butik :)

Gav mig tilstrækkeligt råderum i bredden, og fylder så næstet intet i
dybde..

Tak for kampen, dem som deltog, nu mangler en kalibrering, driftstest og
slutkalibrering.

Venlig hilsen
Finn

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?
  Det blev en hybrid løsning, hvor jeg sætter to stk's - en for hvert

kan ikke lige finde dem, hvad pris og hvad kan de?
mvh Erik

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Spec. kan du finde via Farnell, deres pris ligeledes, enkeltstyk's er
her 361.66 + momsen.

Venlig hilsen
Finn

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?
Et billigt autorange multi meter til hver funktion, eller omskiftter
A/V(serie/parallel) jeg har da sådan et til salg.
MVH Erik

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Autorange multimeter.. dum dum.. ikke så tosset, og de kan fås til ingen
penge i dag. Som nævnt til Max, så er der begrænset plads til display
(~50x25 mm), da det skal trille sammen med eksisterende laboratorie PSU.

Til lidt hjemmefusk kunne løsningen vel klampes/vrides på plads, men her
skal jeg 'snuse' og udlæse med mindst mulig påvirkning..

'.. omskifter A/V..' - hvad for en type, størrelse/spec. - har du en
link til producenten ?

Venlig hilsen
Finn

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Omskifter til at vælge enten Volt eller Ampere tror jeg han maner :-)

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

:-)

just præcis

mvh Erik

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?
Hej Finn

Så kan man undre sig over hvor en laboratorie PSU kommer fra når
der ikke er udlæsninger på den  :)

Men kan du ikke finde plads til sådan et og en omskifter ?

http://docs.texmate.com/pdf/144/PM-45L-LU_ (X10)L9-10-03.pdf

Mvh Max

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Den er go' med dig Max :)  selvfølgelig fordi at PSU er fra 1900 tallet
med *store* analoge drejespoler - fejler intet og ska' nu ind i år 2000 ;-)

(drejespoleudlæsning skal bibeholdes.. derfor pladsmangel)

Den Texmate er ikke helt tosset; gode spec. og lille sag.. prøver
om der er 101.6 mm fri dybde et sted - tak for en god link.

70x30.. en anelse for lang; kan måske fikses - mulig løsning hvis alt
andet glipper.

---

En lille omskifter for V/A er afsat i forlængelse af den nye Digi
udlæsning. Der er ifm. de ~50x25 mm afsat nogle mm. hertil.

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Hvordan er den så stabiliseret   ;o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Har ikke et komplet diagram, som jeg heller ikke har brug for til min
opgave - så den fulde og eneste sandhed få's ikke ;-)

Konstrueret først i 1970'erne.. en SG regulator, nogle OpAmps, metalfilm
modst. og andet godt (tag de over 30 år in mente) - men ikke en bunke
lytter eller enkelte store lytter..

Den diskrete del af komponetmængden er rimeligt omfattende + en
moppedreng af en E-kerne trafo dominerer rumindholdet i kabinettet.

Venlig hilsen
Finn

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Det skal vel også have seperat forsynings spænding
så du skal have plads en seperat forsyning (galvanisk adskilt )

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?
Michael Meidahl Jensen skrev:
<snip>
Det klares vel hurtigt med et par kondensatore!? Vel ikke noget der
fylder så meget.

Jonas Jalling

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Og ingen digital støjsender koblet på prima kredsløb - fy da :-/

Korrekt Michael, men nutidens LCD'er bruger ikke så meget -
nogle ca. 500yA-5mA og nogle grådige < 250 mA.

Backlight skal man så lige holde sig fra - de æder..

Der er lidt anvendelig plads bagtil. Enten en mini PSU alternativt en
mindre 9V celle, som nemt kan udskiftes der..

Så en god LCD'er (500yA-5mA) skal trille på en enkelt udskiftelig 9V
celle - eller en NiMH kan oplades når Lab-PSU er off.

Det mylderet ved og lige bag frontplade der giver bøvlet.

Venlig hilsen
Finn

Re: Hovedbrud Analog/Digi switch ?

Du kan købe sådan et til 99kr et sted og så skille det ad og montere en
kontakt på fronten der går ind og vælger V og A området - hvis jeg har
forstået dig ret at du vil have det sådan.
Pladsmæssigt så burde det kunne lade sig gøre, en 300W PSU burde have ret
store dimensioner så et lille print som dette må kunne tilpasses et sted.
Evnt. lav et færdig print med indmaden monteret sammen med en lille PSU. En
printmonteret trafo til formålet koster ca. 25-30kr.

Men tag et billede af PSU'en og opload til din hjemmeside og lad os da se
hvad du sidder og fusker med :-)

Peter

Site Timeline