Hoppende billede på 28" Grundig ST70-705

Hej gruppe,

Jeg har et problem med mit fjernsyn, et cirka ti år gammelt 28" Grundig ST70-705 og håber lidt på selv at kunne reparere det med lidt hjælp herfra. Jeg har ikke meget erfaring med elektronikreparetion, men har fint styr på teorien (9. sem EE'er).

Problemet er først og fremmest at billedet hopper 5 mm lodret med noget lignende 25 Hz. Derudover er billedet klemt lidt sammen nederst i billedet og ved sort billede er der en rød, en grøn og en blå, tynd stigende streg øverst i billedet.

Hvis fjernsynet slukkes og tændes straks forsvinder problemet i nogle sekunder.

Hvad kan den fejl mon skyldes? En død kondensator et sted? :-) Jeg har et multimeter og et oscilloskop til at hjælpe med fejlfindingen, men ellers ikke andet. Det skulle da lige være noget kølespray og andre lettilgængelige ting.

-- mvh Jes Vestervang

Reply to
Jes Vestervang

Nå har jeg været ved at læse en del om det og fundet dette: "QUESTION NO. P12803-5: Toshiba CF266A (Chassis 9100) TV vertical picture squashed and approximately 4 inches raised from bottom of screen. Vertical pot just stretches picture. Check all capacitors close to the vertical IC, normally they beame leaky due to heat. If you have a capacitance meter it will help."

Det lyder jo til at ligne mit problem bortset fra hopperiet og det faktum at billedet på mit kun er mast omkring en centimeter i bunden. Hvad mener I? Er løsningen den samme?

--
mvh Jes Vestervang
Reply to

umidelbart, ja.

mvh

Jan Rasmussen - der egentlig savner cuc2031 chassis'erne

Reply to
Jan Rasmussen