holde saven vinkelret

jeg kan ikke rigtig holde min sav vinkelret s=E5 n=E5r jeg saver i et br=E6= t bliver det nogle grader sk=E6vt. S=E5 jeg t=E6nkte.. mon ikke det var en udfordring for gruppen ,at finde p= =E5 en metode man kunne bruge til at l=E6re at save vinkelret p=E5 emnet. hermed mener jeg at man holder saven lodret ,emnet m=E5 v=E6re vandret for = at det kan g=F8res.. eller m=E5ske er der enda en metode til at det er vink= elret p=E5 emnet . alex

Reply to
Alex

det nogle grader skævt.

Er det et elektronik-bræt?

Det er længe siden jeg har brugt et sømbræt til elektronik..

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Alex skriver:

Den 14-09-2012 20:11, Hauge skrev:

:-) men vi har!

- skærekasser fås i mange størrelser!

//finn

Reply to
smeden

Den fredag den 14. september 2012 20.25.48 UTC+2 skrev Klaus D. Mikkelsen:

det instrument du der hentyder til kender jeg skam godt.. sk=E6rer man list= er i smig...s=E5 bliver de ikke videre precise.. men godt .. jeg har dog ik= ke set en sk=E6rekasse til feks en 250 cm sp=E5nplade ..og til Hauge..hmm j= eg ved ikke rigtig hvad du mener.. men det kan v=E6re det er sjovt..=20 alex

Reply to
Alex

Den 14-09-2012 20:31, Alex skrev:

smig...så bliver de ikke videre precise.. men godt .. jeg har dog ikke set en skærekasse til feks en 250 cm spånplade ..og til Hauge..hmm jeg ved ikke rigtig hvad du mener.. men det kan være det er sjovt..

ikke så sjovt som at spørge til spånpladearbejde i en elektronikkonference!

//finn

Reply to
smeden

m=E5ske har jeg slet ikke forklaret mig tydeligt nok det jeg efterlyser er ,m=E5ske,elektronisk indretning til montering i saven= s h=E5ndtag ,denne dims skal give brugeren af saven info om saven er vinkel= ret p=E5 emnet eller i det mindste om saven er lodret ..s=E5 den kan save e= t vinkelret snit i en plade.=20 det er en udfordring..en h=E5ndsav svinger frem og tilbage mens man saver, = den vipper nok ogs=E5 ,og midt i al denne st=F8jinfo skal man jo s=E5 kunne= m=E5le hvorn=E5r stillingen afviger fra lodret .=20 man kunne jo t=E6nke sig at den gav forskellig lyd afh af h=E6ldning til h= =F8jre eller venstre.. og ingen lyd midt i ..=20 ideen med denne dims var at give sagf=F8reren info til at kunne save bedre = og lettere end med at s=E6tte en vinkel til nu og da. med tiden kan man sikkert l=E6re at holde saven perfekt..hvis systemet elle= rs er fornuftigt konstrueret og giver fornuftige signaler. jeg h=E5ber at alle nu kan forst=E5 hvad det er jeg efterlyser..=20 alex

Reply to
Alex

Den 14-09-2012 22:04, Alex skrev:

lettere end med at sætte en vinkel til nu og da.

du mener vel savføreren?

fornuftigt konstrueret og giver fornuftige signaler.

Jeg er sikker på at med sådant apparat kan du lære at save pænt vinkelret på en måned. Uden sådant et apparat vil det tage mindst 4 uger :-)

//finn

Reply to
smeden

Alex skriver:

Nej, og du forklarede dig nu heller ikke særligt godt i dit første indlæg, derfor blev svaret noget simpelt.

håndtag ,denne dims skal give brugeren af saven info om saven er vinkelret på emnet eller i det mindste om saven er lodret ..så den kan save et vinkelret snit i en plade.

vipper nok også ,og midt i al denne støjinfo skal man jo så kunne måle hvornår stillingen afviger fra lodret .

eller venstre.. og ingen lyd midt i ..

lettere end med at sætte en vinkel til nu og da.

fornuftigt konstrueret og giver fornuftige signaler.

Brug en rundsav.

--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!
Reply to
Jens Petersen

Den fredag den 14. september 2012 23.20.31 UTC+2 skrev Klaus D. Mikkelsen:

Nej Du har ret..det kunne jeg l=E6se bagefter. Der skete det at mit indl=E6g ikke kom p=E5 siden ,s=E5 jeg m=E5tte skrive = et nyt. I det nye m=E5 jeg have skrevet for hurtigt uden at t=E6nke over det f=F8rs= te jo ikke var kommet p=E5 siden alex

Reply to
Alex

Alex skriver:

Overvej seriøst at tilgå nyhedsgrupper gennem en newsreader, frem for googles fejlbehæftede webklient.....

Den l=F8rdag den 15. september 2012 08.26.21 UTC+2 skrev Jens Petersen:

[...]

Som dit valgsprog jo er.den f=F8rste del..det er netop let nok at bruge en = rundsav. men jeg vil sku ikke bruge 4 =E5r i snedkerl=E6re for at kunne save vinkelr= et. dermed opstod tanken om man m=E5ske kunne l=E6re det meget hurtigt hvis man= f=E5r en summetone feks,n=E5r saven er helt lodret. hvis man kunne lave s=E5dan en fidus, s=E5 tror jeg der er m=E6ngder af anv= endelses muligheder.. feks kan folk tr=E6ne deres ballancesans ,m=E5ske ..m= an kan bruge et vaterpas som man ikke skal st=E5 og kigge p=E5 ,hvilket kan= v=E6re besv=E6rligt n=E5r man sp=E6nder et br=E6dt fast feks.. hvis man f= =F8rst kigger p=E5 tanken s=E5 tror jeg at det kan bruges mange steder. og = jeg tror ikke det er en let konstruktion ,n=E5r der skal tages hensyn til l= angsomme og hurtiger afvigelser fra lodret alex

Reply to
Alex

Den 14-09-2012 19:20, Alex skrev:

det nogle grader skævt.

metode man kunne bruge til at lære at save vinkelret på emnet.

kan gøres.. eller måske er der enda en metode til at det er vinkelret på emnet .

det hedder vist et gyroskop.

mvh Erik

Reply to
Erik

=20

ja der var jo en ide...de f=E5s jo som halvleder med lidt andet indbygget .

hmm senere kan man s=E5 indbygge noget med sm=E5 raketmotorer s=E5 saven se= lv=20 holder en indstillet vinkel..det ville da v=E6re noget nyt alex

Reply to
Alex

Helt vildt overkill for at skære et sømbrædt, lidt printplade, eller måske plade til at bukke et chassis af. Det kan fint laves med en Kap & Gærindssav af den slags der fra tid til anden er på tilbud i byggemarkederne rundt om.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Den 16-09-2012 19:33, Alex skrev:

du er rablende skør, lær dog bare at betjene en sav gg

mvh Erik

Reply to
Erik

Hej Alex

Mon ikke man skal tænke lidt i at bruge noget laserlys og så bruge inteferensmønstre til at løse opgaven.

--
Mvh

Den s=F8ndag den 16. september 2012 22.29.12 UTC+2 skrev Max:

Det lyder sp=E6ndende.. jeg m=E5 lige se at l=E6se lidt om hvordan det virk= er. I=F8vrigt synes jeg ikke det er vildt overkol..kill.. for hvis nogen for 20= =E5r siden ville have solgt lasere til at erstatte vaterpas s=E5 tror jeg = de var stemplet som rablende sindsyge.. alex

Reply to
Alex

Hej Uffe

Vi er alle sammen tossede :)

Nu er det jo heller ikke et vaterpas der er brug for, det er en vinkelmåler der er brug for.

--
Mvh