"Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Hej med jer.

Jeg har et problem med genopladelige batterier som jeg håber der er nogen
her der kan kaste lys over. Det drejer sig om hvor længe de kan holde på
effekten. Jeg har været ude for at jeg har ladet nogen op, og når jeg så
mindre end en uge efter sætter dem i mit kamera kan jeg ikke tage mere end
2-3 billeder, så er de flade igen.

Den ene type er nogle købt i Netto for nogle måneder siden. De hedder
POWEREX NiMH 2000 mAh.
Den anden type er vistnok købt i Jem og Fix. De hedder HW Nickel Hydride1000
mAh.
Den sidste type er købt i Bilka. Det er UNIROSS  NiMH 1300 mAh.

Det er den sidst nævnte type jeg synes jeg har bedst erfaring med. Men hvad
siger i andre. Er de to første noget hø eller hvad? Bør man aflade
batterierne inden man lader dem op, og har det meget at sige hvad lader man
bruger?
Hvis det er fordi det er nogle dårlige batterier, hvad skal jeg så købe? Er
der nogen der har erfaringer med GP batterierne med tilhørende lader? De fås
bl. a. hos T. Hansen.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Jeg har haft samme problem med ovenstående batterier. Har ladet dem op, så
har de ligget en uges tid og så er der ikke engang strøm nok til at køre
linsen ud på kameraet. Har 2 sæt unicross NiMH 1700 mAh. De kører
upåklageligt. Har ikke oplevet nogen problemer med dem.

/Moose

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Er
fås

Jeg har brugt GP batterier i mere end 7 år, og de første er ved at udrangere
nu. Jeg bruger normalt 1800 og 2000 mAh typerne. Jeg køber dem hos Århus
Radiolager, der også har en mageløs GP lader, der kan bruges både på 230V og
i bilen.

Bo //

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Hvad snakker du om 1800-2000 mAH for mere end 7 år siden,
har vi nu været i mor og far's barskab igen, jamen så skål da..;o))-max-

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Jeg må vist præcisere: Jeg har rundet de 50år, og har eget DrukkenSkab.

Jeg skrev, at jeg har brugt GP batterier i mere end 7 år. Jeg skrev intet om
kapaciteten dengang. De ældste NiMH celler jeg har i aktiv tjeneste er på
1000 og 1200mAh. Ved nyanskaffelser køber jeg normalt den højeste kapacitet.

Bo //
-Alt udvider sig i varmen. Det er derfor dagene er længere om sommeren -;)

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

"Bo Bjerre"

Jeg kunne ikke modstå fristelsen, sorry.;o)) GP får gode ord med på vejen
mange steder, hvor kan jeg købe dem, måske de er bedre end mine Ansmann
og Panasonic, om ikke andet er det rart med forskellige batterier, det gør det
lidt lettere for mig at holde rede i hvad der skal oplades når de ikke allesammen
er ens.. -max-

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

allesammen

Jeg anskaffer altid i grupper med 4 i hver, fordi mit kamera's motor bruger
4, mit digicam bruger 4 og min blixt bruger 4. Så mærker jeg dem med dato,
og holder dem i samlede grupper. Når de begynder at ældes, nedgraderes de
til lommelygter og Discman og andet "legetøj".

Jeg har set at batterier.dk har nogle små plast-æsker, der passer til 4 AA
celler. Dem skal jeg have fat i. Det er lidt smartere end små plastposer med
lynlås, der går i stykker på det forkerte tidspunkt.

Bo //

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

"Bo Bjerre"

Irreterende du redigerer så kraftigt. ;o)- Plastæskerne til 4 stk ser ok ud,
men de æsker til 8 stk skal man holde sig fra, de er lavet af sprød plast og
går let i stykker, jeg har påpeget det overfor batterier.dk. -max-

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Der er en kvalitetsforskel på batterier. Der er både flere måder at
opgive kpaciteten på (hvilken afladestrøm der bruges - større strøm lig
lavere kapacitet) men også selvafladningen varierer meget. Ingen af
specs er til at få for alm. forbrugere.....

Men til at starte med så køb en ordenlig lader - en der måler på
batterierne under opladning. Hvis der er i vejledningen står at
batterierne SKAL være helt afladede inden opladning har du ikke fat i en
intelligent lader... Jeg har købt en lader hos www.conrad.com hvor de
har et ret stort udvalg - men de fleste af dem fåes også herhjemme. Bare
ikke samme sted.

/A

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Sådan nogle har jeg også købt. Mærket er meget rost på diverse
amerikanske testsider med digitale kameraer. Mine er kun blevet brugt i
sønnens Gameboy. Der har de virket fint, men det er vist ikke den mest
barske test.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Jeg har et sæt Powerex 2000mAh (også fra Netto for nogle måneder siden).
De fungerer fint. De har ligget _urørt_ siden jeg ladede dem sidst (for en
god måneds tid siden) og jeg har lige testet dem af i mit kamera (zoom
fungerer fint, lige som den meget strømkrævende LCD der er på et Oly1400.

Så du har enten været uheldig med cellerne, eller også bør din lader
(eller brugsmetoden af den) udskiftes.

Ikke hver gang, hvis du sjatlader meget, så aflad fx. hver 5. gang (eller
endda sjældnere).

Ja.

--
Venlig hilsen,
Søren

En af de rigtig gamle hvor batteripakken sidder indeni foroven og
håndtaget omtrent midt på en ret tynd krop (sammenlignet med moderne
versioner) ?

Hvad måtte du slippe ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja det er helt normalt for opladelige (NiMH) batterier at de mister strømmen
når de ikke bliver brugt.

Der kan gå alt fra 30 til 60 dage (læst på
http://www.thomas-distributing.com tryk på det link der hedder "Educate Me"
http://faq.alltekpower.com/faq/index.asp )

mvh Thomas G

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

he he :-) nej nej når be bliver brugt mister de ingen strøm overhoved :-)

Det ved jeg ikke og jeg syntes faktisk at det er et ganske fornuftigt
spørgsmål, så jeg tror jeg vil afprøve det. Jeg har et par opladelige
1300mAH battierier liggende som jeg ikke har brugt i meget lang tid, og
netop nu er det ved at blive ladet op. Når de er færdige sætter jeg dem i et
vækkeur jeg har som jeg ved holder strøm i meget meget lang tid. Så hvis du
skriver til mig om et par måneder skal jeg fortælle dig om der stadig er
strøm på batteriet i forhold til dem der ikke er blevet brugt til noget  :-)

mvh Thomas G

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

"Educate
et
du
:-)
Hej Thomas

Alle genopladelige mister strømmen når de ligger stille.  Derfor er den
bedste måde, hvis de skal pakkes væk for længere tid, at aflade dem.  Det
kan så være de skal vækkes, når de tages i brug igen.  Ure er som regel ikke
særligt glade for genopladelige batterier, da urene som regel skal bruge 1,5
volt, og da der jo kun er 1,2 - 1,25 volt på genopladelige, så vil mange ure
slet ikke gå med dem.

For lige som at svare på andre indlæg i samme tråd.
Så har jeg også haft problemer med Uniross 1300 Mah, med at de meget hurtigt
mister strømmen, samt at der var meget store individuelle forskelle på de
enkelte batterier.  Jeg tror jeg fik byttet 20 stk på ca 1 år, og det er
mange, når man tager i betragtning, at af andre mærker har jeg ikke fået
byttet nogle.
Jeg har brugt AAA - AA - R14 - R20 af Uniross, og ingen af dem virker
tilfredsstillende.  Så generelt, kan jeg kun råde folk til at købe, alt
andet end Uniross.  Det er lidt træls, for de vejer faktisk ikke ret meget,
sammenlignet med F.eks Camelion, som jo er det mærke Harald Nyborg skiftede
Uniross ud med, men Camelion holder langt bedre på strømmen, og kan da tåle
at ligge et godt stykke tid.  Netto's Hobby har også virket
tilfredsstillende, samt Varta Photo.  Hahnel kan jeg ikke rigtigt blive klog
på, selvom de efter prisen, burde være meget overbevisende.

M.V.H.....Benny..

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

på,
det
Alle batterier har et eget tab som betyder at batteriet aflader sig selv i
løbet af noget tid.
Hvis du også bruger strøm fra batteriet bliver det jo så blot afladet endnu
hurtigere.

De opladelige duer generelt  ikke til ure og andre ting som bruger lidt
strøm og hvor batteriet gerne skulle holde mange måneder.
Der er alkalines bedre og allerbedst er Lithium batterier.

mvh/JS

Re: "Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Jeg skulle forleden bruge en lommeregner ude i haven og fandt derfor
en gammel udslidt en frem.

Der skete ikke rigtig noget i displayet men efter at have skubbet til
batterierne så der blev lidt bedre forbindelse virkede den da.

Nåmen jeg fandt et par nye batterier i skuffen og så var alting i
orden.

Inden jeg smed de gamle ud checkede jeg lige udløbsdatoen: 0492

Alkaline rules!!!

--
Jens

It's people like you, who make people like me above average.

Site Timeline