"Holdbarhedstid" for genopladelige batterier

Hej med jer.

Jeg har et problem med genopladelige batterier som jeg håber der er nogen her der kan kaste lys over. Det drejer sig om hvor længe de kan holde på effekten. Jeg har været ude for at jeg har ladet nogen op, og når jeg så mindre end en uge efter sætter dem i mit kamera kan jeg ikke tage mere end

2-3 billeder, så er de flade igen.

Den ene type er nogle købt i Netto for nogle måneder siden. De hedder POWEREX NiMH 2000 mAh. Den anden type er vistnok købt i Jem og Fix. De hedder HW Nickel Hydride1000 mAh. Den sidste type er købt i Bilka. Det er UNIROSS NiMH 1300 mAh.

Det er den sidst nævnte type jeg synes jeg har bedst erfaring med. Men hvad siger i andre. Er de to første noget hø eller hvad? Bør man aflade batterierne inden man lader dem op, og har det meget at sige hvad lader man bruger? Hvis det er fordi det er nogle dårlige batterier, hvad skal jeg så købe? Er der nogen der har erfaringer med GP batterierne med tilhørende lader? De fås bl. a. hos T. Hansen.

-- Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Reply to
Lars Hjortø

"Lars Hjortø" skrev i en meddelelse news:3f31591a$0$48909$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg har haft samme problem med ovenstående batterier. Har ladet dem op, så har de ligget en uges tid og så er der ikke engang strøm nok til at køre linsen ud på kameraet. Har 2 sæt unicross NiMH 1700 mAh. De kører upåklageligt. Har ikke oplevet nogen problemer med dem.

/Moose

Reply to
Moose

Er

fås

Jeg har brugt GP batterier i mere end 7 år, og de første er ved at udrangere nu. Jeg bruger normalt 1800 og 2000 mAh typerne. Jeg køber dem hos Århus Radiolager, der også har en mageløs GP lader, der kan bruges både på 230V og i bilen.

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:3f31648a$0$26635$ snipped-for-privacy@nntp04.dk.telia.net...

Hvad snakker du om 1800-2000 mAH for mere end 7 år siden, har vi nu været i mor og far's barskab igen, jamen så skål da..;o))-max-

Reply to
max

Der er en kvalitetsforskel på batterier. Der er både flere måder at opgive kpaciteten på (hvilken afladestrøm der bruges - større strøm lig lavere kapacitet) men også selvafladningen varierer meget. Ingen af specs er til at få for alm. forbrugere.....

Men til at starte med så køb en ordenlig lader - en der måler på batterierne under opladning. Hvis der er i vejledningen står at batterierne SKAL være helt afladede inden opladning har du ikke fat i en intelligent lader... Jeg har købt en lader hos

hvor de har et ret stort udvalg - men de fleste af dem fåes også herhjemme. Bare ikke samme sted.

/A

Reply to
Anders Majland (Replace DOT w

Sådan nogle har jeg også købt. Mærket er meget rost på diverse amerikanske testsider med digitale kameraer. Mine er kun blevet brugt i sønnens Gameboy. Der har de virket fint, men det er vist ikke den mest barske test.

--
Henrik Münster
Esbjerg

Hej Lars,

Jeg har et sæt Powerex 2000mAh (også fra Netto for nogle måneder siden). De fungerer fint. De har ligget _urørt_ siden jeg ladede dem sidst (for en god måneds tid siden) og jeg har lige testet dem af i mit kamera (zoom fungerer fint, lige som den meget strømkrævende LCD der er på et Oly1400.

Så du har enten været uheldig med cellerne, eller også bør din lader (eller brugsmetoden af den) udskiftes.

Ikke hver gang, hvis du sjatlader meget, så aflad fx. hver 5. gang (eller endda sjældnere).

Ja.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Klaus,

En af de rigtig gamle hvor batteripakken sidder indeni foroven og håndtaget omtrent midt på en ret tynd krop (sammenlignet med moderne versioner) ?

Hvad måtte du slippe ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja det er helt normalt for opladelige (NiMH) batterier at de mister strømmen når de ikke bliver brugt.

Der kan gå alt fra 30 til 60 dage (læst på

tryk på det link der hedder "Educate Me"

mvh Thomas G

Reply to
Thomas G

Jeg må vist præcisere: Jeg har rundet de 50år, og har eget DrukkenSkab.

Jeg skrev, at jeg har brugt GP batterier i mere end 7 år. Jeg skrev intet om kapaciteten dengang. De ældste NiMH celler jeg har i aktiv tjeneste er på

1000 og 1200mAh. Ved nyanskaffelser køber jeg normalt den højeste kapacitet.

Bo //

-Alt udvider sig i varmen. Det er derfor dagene er længere om sommeren -;)

"Bo Bjerre"

Jeg kunne ikke modstå fristelsen, sorry.;o)) GP får gode ord med på vejen mange steder, hvor kan jeg købe dem, måske de er bedre end mine Ansmann og Panasonic, om ikke andet er det rart med forskellige batterier, det gør det lidt lettere for mig at holde rede i hvad der skal oplades når de ikke allesammen er ens.. -max-

Reply to
max

"max" wrote

allesammen

Jeg anskaffer altid i grupper med 4 i hver, fordi mit kamera's motor bruger

4, mit digicam bruger 4 og min blixt bruger 4. Så mærker jeg dem med dato, og holder dem i samlede grupper. Når de begynder at ældes, nedgraderes de til lommelygter og Discman og andet "legetøj".

Jeg har set at batterier.dk har nogle små plast-æsker, der passer til 4 AA celler. Dem skal jeg have fat i. Det er lidt smartere end små plastposer med lynlås, der går i stykker på det forkerte tidspunkt.

"Bo Bjerre"

Irreterende du redigerer så kraftigt. ;o)- Plastæskerne til 4 stk ser ok ud, men de æsker til 8 stk skal man holde sig fra, de er lavet af sprød plast og går let i stykker, jeg har påpeget det overfor batterier.dk. -max-

Reply to
max

he he :-) nej nej når be bliver brugt mister de ingen strøm overhoved :-)

Det ved jeg ikke og jeg syntes faktisk at det er et ganske fornuftigt spørgsmål, så jeg tror jeg vil afprøve det. Jeg har et par opladelige

1300mAH battierier liggende som jeg ikke har brugt i meget lang tid, og netop nu er det ved at blive ladet op. Når de er færdige sætter jeg dem i et vækkeur jeg har som jeg ved holder strøm i meget meget lang tid. Så hvis du skriver til mig om et par måneder skal jeg fortælle dig om der stadig er strøm på batteriet i forhold til dem der ikke er blevet brugt til noget :-)

mvh Thomas G

Reply to
Thomas G

"Thomas G" skrev i en meddelelse news:bgvjc2$214i$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

"Educate

et

du

:-)

Hej Thomas

Alle genopladelige mister strømmen når de ligger stille. Derfor er den bedste måde, hvis de skal pakkes væk for længere tid, at aflade dem. Det kan så være de skal vækkes, når de tages i brug igen. Ure er som regel ikke særligt glade for genopladelige batterier, da urene som regel skal bruge 1,5 volt, og da der jo kun er 1,2 - 1,25 volt på genopladelige, så vil mange ure slet ikke gå med dem.

For lige som at svare på andre indlæg i samme tråd. Så har jeg også haft problemer med Uniross 1300 Mah, med at de meget hurtigt mister strømmen, samt at der var meget store individuelle forskelle på de enkelte batterier. Jeg tror jeg fik byttet 20 stk på ca 1 år, og det er mange, når man tager i betragtning, at af andre mærker har jeg ikke fået byttet nogle. Jeg har brugt AAA - AA - R14 - R20 af Uniross, og ingen af dem virker tilfredsstillende. Så generelt, kan jeg kun råde folk til at købe, alt andet end Uniross. Det er lidt træls, for de vejer faktisk ikke ret meget, sammenlignet med F.eks Camelion, som jo er det mærke Harald Nyborg skiftede Uniross ud med, men Camelion holder langt bedre på strømmen, og kan da tåle at ligge et godt stykke tid. Netto's Hobby har også virket tilfredsstillende, samt Varta Photo. Hahnel kan jeg ikke rigtigt blive klog på, selvom de efter prisen, burde være meget overbevisende.

M.V.H.....Benny..

Reply to
Benny Mortensen

på,

det

Alle batterier har et eget tab som betyder at batteriet aflader sig selv i løbet af noget tid. Hvis du også bruger strøm fra batteriet bliver det jo så blot afladet endnu hurtigere.

De opladelige duer generelt ikke til ure og andre ting som bruger lidt strøm og hvor batteriet gerne skulle holde mange måneder. Der er alkalines bedre og allerbedst er Lithium batterier.

mvh/JS

Reply to
.J.S...

Jeg skulle forleden bruge en lommeregner ude i haven og fandt derfor en gammel udslidt en frem.

Der skete ikke rigtig noget i displayet men efter at have skubbet til batterierne så der blev lidt bedre forbindelse virkede den da.

Nåmen jeg fandt et par nye batterier i skuffen og så var alting i orden.

Inden jeg smed de gamle ud checkede jeg lige udløbsdatoen: 0492

Alkaline rules!!!

--
Jens

It's people like you, who make people like me above average.
Reply to
Jens Petersen