Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Almindelige brugsklare fotoprint, hvordan opbevares de
bedst og hvad er holdbarheden ?

Nogen der har en ide til en UV-lyskasse der ikke fylder
meget mere end et A5 ark ?

Max

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Hej Max.

Fotoprint skal opbevares mørkt og køligt.
Holdbarhed ca. 6 mdr..
Det er dog ikke sådan de pludselig ikke duer.
De bliver mere sløve og kan ikke tegne så skarpt.
Hvorfor skal denne lyskasse være så lille?
Jeg har een der kan tage et A4 format som du kan overtage.
--
MVH.
Finni

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
$0$36585$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...> Hej

jeg er ikke enig..Finni
da jeg skulle lave et lille print og manglede et fotoprint fik jeg et
stykke fra en ven..
det havde ligget ca 10 E5%r.. i en tempereret kE6%lder ,hans
hobbyvE6%rksted.

vi sjussede E6%tsnatron og sjussede belysningen...ingen kunne huske
noget ... og der kom noget frem.. fik en sjat mere E6%tsnatron.. og jeg
kan sige at det print blev  helt i top  Dog vil jeg idag ikke lavet et
print fF8%r jeg har prF8%vet hvad tider jeg skal bruge til belysning.. for
her gE5%r det let galt.. transparanten er meget vigtig for tiderne ..
altsE5%  forskellige fabrikater af transparanter giver forskellige
belysnings tider .
jeg har sE5% selv lige taget det sidste af en plade som blev kF8%bt 8-09
og det var ogsE5% i top. ingen forskel fra det jeg er vant til.
men opbevar det ikke i kF8%leskab.. mE5%ske.. Da jeg havde en stor mE6%ngde
i kF8%leskab ,kF8%leskabet var tF8%et  op flere gange , sE5% var det total
defekte print .. mE5%ske var det vandet der lE5% pE5% den blE5% dE6%kfolie =
mE5%ske
andet.. men de ku ikke bruges.. store arealer blev bare ikke til
noget.. Og senere da jeg sE5% prF8%vede det ti E5%r gamle print, ja sE5% ka=
jeg ikke se nogen ide i at have det lagt kF8%ligt.
alex

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

jeg er ikke enig..Finni
da jeg skulle lave et lille print og manglede et fotoprint fik jeg et
stykke fra en ven..
det havde ligget ca 10 år.. i en tempereret kælder ,hans
hobbyværksted.

vi sjussede ætsnatron og sjussede belysningen...ingen kunne huske
noget ... og der kom noget frem.. fik en sjat mere ætsnatron.. og jeg
kan sige at det print blev  helt i top  Dog vil jeg idag ikke lavet et
print før jeg har prøvet hvad tider jeg skal bruge til belysning.. for
her går det let galt.. transparanten er meget vigtig for tiderne ..
altså  forskellige fabrikater af transparanter giver forskellige
belysnings tider .
jeg har så selv lige taget det sidste af en plade som blev købt 8-09
og det var også i top. ingen forskel fra det jeg er vant til.
men opbevar det ikke i køleskab.. måske.. Da jeg havde en stor mængde
i køleskab ,køleskabet var tøet  op flere gange , så var det total
defekte print .. måske var det vandet der lå på den blå dækfolie måske
andet.. men de ku ikke bruges.. store arealer blev bare ikke til
noget.. Og senere da jeg så prøvede det ti år gamle print, ja så kan
jeg ikke se nogen ide i at have det lagt køligt.
alex

Ja, jeg kan da godt se du har haft en anden oplevelse end jeg.
Og 10 år er godt nok lang tid og så længe har jeg aldrig gemt det
Så er der jo ikke andet for end at Max spørger fabrikanten- eller prøver sig
frem med det han har.

--
MVH.
Finni

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
ja nu skulle det skam ikke opfattes som at al fotoprint holder meget
lE6%nge...... kun at fotoprint i eet tilfE6%lde har holdt i  i ti E5%r.

.. tror ogsE5% at man skal rette sig efter fabrikant oplysninger.
(Hvordan man sE5% ved hvor lE6%nge det har ligget hos forhandleren ,det er
noget af et problem.. )

noget andet..
det der jo spF8%rges om.. lille lyskasse
jeg ved at der kan fE5%s UV led i ret lav pris og at der er mange der
bygger med led nu .
det er vist noget med een led pr kvadratcm for at fE5% godt nok lys.og
det koster vist ikke ret meget ....
alex

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

noget andet..
det der jo spørges om.. lille lyskasse
jeg ved at der kan fås UV led i ret lav pris og at der er mange der
bygger med led nu .
det er vist noget med een led pr kvadratcm for at få godt nok lys.og
det koster vist ikke ret meget ....

Denne konstruktion her var måske lige sagen.!
http://www.elektor.com/magazines/2006/may/uv-led-light-box.58233.lynkx

Mvh
Manse

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
Hej Manse

Ser spænnende ud, de skulle man måske kikke nærmere på.

Max

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Ikke så spænnende når man ser at dioderne allene koster over 500 kr.

Gad vide om nogen har artiklen i digital form :)

Max

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Prøv at checke cypax.dk vnr. 00.040.5007 noget med 6,35 v.30 stk.
Du finder nok ud af handle der via et firma. :-)

Mvh.
Manse

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Kiggede lige på ebay, der kan tilsvarende da findes til lang lavere pris.
290434586949
110531877638
270577815935
Bare for at nævne nogle.
Jeg søgte blot på 'led uv' og kiggede så efter at de havde en bølgelængde på
400nm og mindst 160mcd som Knightbridge står til at have

--
Uffe Bærentsen

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
Hej Alex

Nu er den anbefalede hyldetid jo altid en helt anden end den
praktiske. Jeg har lige skiftet et 9 V batteri i min transistortester,
der stod udløbsdatoen på batteriet til 6 måned 1989 :)
Nu er den transistortester jo også storforbruger af batterier, den
har brugt 2 stk siden jeg lavede den i 1973.

Max

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
Hej Finni

Ok. Jeg har aldrig lavet fotoprint før, har været udmærket
tilfreds med min strygejernsmetode. Men jeg kan se at det
ikke kan blive ved, jeg kan simpelthen ikke lave det fint
nok til mange af de SMD IC kredse jeg kunne tænke mig
at lege med.

Kun for at den ikke skal fylde så meget, jeg laver aldrig
print der er større alligevel.

Send mig en mail, så kan vi forhandle vidre der.

Max

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Kan der mon ikke laves noget af feks. en 7" skærm?
De rør der bruges til backlight burde afgive noget UV lys.
Ud med selve display og så måske montere flere backlight med tilhørende
inverter.

NB. Har ikke afprøvet det.

--
Uffe Bærentsen

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

En billig og nem løsning er at gå en tur på loppemarked og finde en
ansigtssol. De kan fåes for 30+ kr. Så en tur til glarmesteren og få ham
til at skære et stykke glas der passer over jeg tror jeg fik mit for en
20kr, og voila, så har du en fin lyskasse. Den skal naturligvis bruges i
et mørkt rum.

- Lars

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
Hej Lars

Ja, jeg kender løsningen, mange bygger disse rør fra ansigtssole
ind i et gammelt scanner kabinet, men jeg kunne godt tænke
mig noget i halv størrelse.

Max

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
Hej Max

Eprom-slettere kan jo købes for ingen penge, de har jo ikke den store
interesse mere, kan de rør ikke bruges til fotoprint?

Mvh Hauge

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
Hej Hauge

Jo, det kan de vel, det er jo UV-rør der bruuges. Og så er det
med timer og det hele. Fint tip, tak.

Max

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse
Hauge skreiv:
Det er nok ikke samme lyset, nei.

HM

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Spørgsmålet er bare om der er *nok* af den bølgelængde som fotoprint
bruger i en eprom-sletters lys. Der er jo netop ikke noget filter på et
rør til en sådanne, det er der til ansigtssol og lign.

Mvh Hauge

Re: Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Nej, det er ikke et spørgsmål om det. UV lys fra en epromsletter kan sagtens
bruges, ingen problemer i det - og jo: sagen er bare at det er MEGET
kraftigere end det du finder i en ansigtssol.

Jeg byggede 4 UV rør fra en ansigtssol hentet fra genbrugspladsen ind i en
gammel AGFA scanner hvor indmaden blev pillet ud, og det fungerer
fremragende. Kan anbefales.

Max: det største problem i fotoprint er at få lavet selve filmen sort nok.
Det er svært og har meget at gøre med hvilken film man vælger, hvilken
printer man har osv. Jeg har god erfaring med at printe på gammeldags
teknisk tegnefilm eller kalkepapir.

Peter

Site Timeline