Holdbarhed fotoprint og ide til belysningskasse

Hej

Almindelige brugsklare fotoprint, hvordan opbevares de bedst og hvad er holdbarheden ?

Nogen der har en ide til en UV-lyskasse der ikke fylder meget mere end et A5 ark ?

--
Mvh

"Max" skrev i en meddelelse news:4beb410e$0$36585$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Max.

Fotoprint skal opbevares mørkt og køligt. Holdbarhed ca. 6 mdr.. Det er dog ikke sådan de pludselig ikke duer. De bliver mere sløve og kan ikke tegne så skarpt. Hvorfor skal denne lyskasse være så lille? Jeg har een der kan tage et A4 format som du kan overtage.

--
MVH.
Finni

$0$36585$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...> Hej

jeg er ikke enig..Finni da jeg skulle lave et lille print og manglede et fotoprint fik jeg et stykke fra en ven.. det havde ligget ca 10 =E5r.. i en tempereret k=E6lder ,hans hobbyv=E6rksted.

vi sjussede =E6tsnatron og sjussede belysningen...ingen kunne huske noget ... og der kom noget frem.. fik en sjat mere =E6tsnatron.. og jeg kan sige at det print blev helt i top Dog vil jeg idag ikke lavet et print f=F8r jeg har pr=F8vet hvad tider jeg skal bruge til belysning.. for her g=E5r det let galt.. transparanten er meget vigtig for tiderne .. alts=E5 forskellige fabrikater af transparanter giver forskellige belysnings tider . jeg har s=E5 selv lige taget det sidste af en plade som blev k=F8bt 8-09 og det var ogs=E5 i top. ingen forskel fra det jeg er vant til. men opbevar det ikke i k=F8leskab.. m=E5ske.. Da jeg havde en stor m=E6ngde i k=F8leskab ,k=F8leskabet var t=F8et op flere gange , s=E5 var det total defekte print .. m=E5ske var det vandet der l=E5 p=E5 den bl=E5 d=E6kfolie = m=E5ske andet.. men de ku ikke bruges.. store arealer blev bare ikke til noget.. Og senere da jeg s=E5 pr=F8vede det ti =E5r gamle print, ja s=E5 ka= n jeg ikke se nogen ide i at have det lagt k=F8ligt. alex

Reply to
Alex

jeg er ikke enig..Finni da jeg skulle lave et lille print og manglede et fotoprint fik jeg et stykke fra en ven.. det havde ligget ca 10 år.. i en tempereret kælder ,hans hobbyværksted.

vi sjussede ætsnatron og sjussede belysningen...ingen kunne huske noget ... og der kom noget frem.. fik en sjat mere ætsnatron.. og jeg kan sige at det print blev helt i top Dog vil jeg idag ikke lavet et print før jeg har prøvet hvad tider jeg skal bruge til belysning.. for her går det let galt.. transparanten er meget vigtig for tiderne .. altså forskellige fabrikater af transparanter giver forskellige belysnings tider . jeg har så selv lige taget det sidste af en plade som blev købt 8-09 og det var også i top. ingen forskel fra det jeg er vant til. men opbevar det ikke i køleskab.. måske.. Da jeg havde en stor mængde i køleskab ,køleskabet var tøet op flere gange , så var det total defekte print .. måske var det vandet der lå på den blå dækfolie måske andet.. men de ku ikke bruges.. store arealer blev bare ikke til noget.. Og senere da jeg så prøvede det ti år gamle print, ja så kan jeg ikke se nogen ide i at have det lagt køligt. alex

Ja, jeg kan da godt se du har haft en anden oplevelse end jeg. Og 10 år er godt nok lang tid og så længe har jeg aldrig gemt det Så er der jo ikke andet for end at Max spørger fabrikanten- eller prøver sig frem med det han har.

--
MVH.
Finni

"Max" skrev i en meddelelse news:4beb410e$0$36585$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Kan der mon ikke laves noget af feks. en 7" skærm? De rør der bruges til backlight burde afgive noget UV lys. Ud med selve display og så måske montere flere backlight med tilhørende inverter.

NB. Har ikke afprøvet det.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

En billig og nem løsning er at gå en tur på loppemarked og finde en ansigtssol. De kan fåes for 30+ kr. Så en tur til glarmesteren og få ham til at skære et stykke glas der passer over jeg tror jeg fik mit for en

20kr, og voila, så har du en fin lyskasse. Den skal naturligvis bruges i et mørkt rum.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Hej Lars

Ja, jeg kender løsningen, mange bygger disse rør fra ansigtssole ind i et gammelt scanner kabinet, men jeg kunne godt tænke mig noget i halv størrelse.

--
Mvh

Hej Max Max skrev:

Eprom-slettere kan jo købes for ingen penge, de har jo ikke den store interesse mere, kan de rør ikke bruges til fotoprint?

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej Finni

Ok. Jeg har aldrig lavet fotoprint før, har været udmærket tilfreds med min strygejernsmetode. Men jeg kan se at det ikke kan blive ved, jeg kan simpelthen ikke lave det fint nok til mange af de SMD IC kredse jeg kunne tænke mig at lege med.

Kun for at den ikke skal fylde så meget, jeg laver aldrig print der er større alligevel.

Send mig en mail, så kan vi forhandle vidre der.

--
Mvh

Hej Hauge

Jo, det kan de vel, det er jo UV-rør der bruuges. Og så er det med timer og det hele. Fint tip, tak.

--
Mvh

Hauge skreiv:

Det er nok ikke samme lyset, nei.

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skrev:

Spørgsmålet er bare om der er *nok* af den bølgelængde som fotoprint bruger i en eprom-sletters lys. Der er jo netop ikke noget filter på et rør til en sådanne, det er der til ansigtssol og lign.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hmmm... MAX !

Ku'du ikke have sagt det. Jeg har en lille trækasse med to stk 30 cm UV rør i. Måske skal du selv skære en glasplade.

Skal jeg selv bringe den til Horsens ?? -giv lige et ring, helst inden midnat, så leverer jeg i morgen, når jeg skal til Hs på indkøb.

=F8ver sig

ja nu skulle det skam ikke opfattes som at al fotoprint holder meget l=E6nge...... kun at fotoprint i eet tilf=E6lde har holdt i i ti =E5r.

.. tror ogs=E5 at man skal rette sig efter fabrikant oplysninger. (Hvordan man s=E5 ved hvor l=E6nge det har ligget hos forhandleren ,det er noget af et problem.. )

noget andet.. det der jo sp=F8rges om.. lille lyskasse jeg ved at der kan f=E5s UV led i ret lav pris og at der er mange der bygger med led nu . det er vist noget med een led pr kvadratcm for at f=E5 godt nok lys.og det koster vist ikke ret meget .... alex

Reply to
Alex

Denne konstruktion her var måske lige sagen.!

Mvh Manse

Reply to
Manse

Hej Alex

Nu er den anbefalede hyldetid jo altid en helt anden end den praktiske. Jeg har lige skiftet et 9 V batteri i min transistortester, der stod udløbsdatoen på batteriet til 6 måned 1989 :) Nu er den transistortester jo også storforbruger af batterier, den har brugt 2 stk siden jeg lavede den i 1973.

--
Mvh

Hej Manse

Ser spænnende ud, de skulle man måske kikke nærmere på.

--
Mvh

Ikke så spænnende når man ser at dioderne allene koster over 500 kr.

Gad vide om nogen har artiklen i digital form :)

--
Mvh

Prøv at checke cypax.dk vnr. 00.040.5007 noget med 6,35 v.30 stk. Du finder nok ud af handle der via et firma. :-)

Mvh. Manse

Reply to
Manse

"Max" skrev i en meddelelse news:4bedb35f$0$36558$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Kiggede lige på ebay, der kan tilsvarende da findes til lang lavere pris.

290434586949 110531877638 270577815935 Bare for at nævne nogle. Jeg søgte blot på 'led uv' og kiggede så efter at de havde en bølgelængde på 400nm og mindst 160mcd som Knightbridge står til at have
--
Uffe Bærentsen
Reply to