Holdbarhed af computer i koldt loftsrum

Jeg har et kontor pE5% fF8%rste sal hvor der lige bag sidevE6%gen er en
skunk som jeg overvejer at smide en computer ud i.
Jeg hader computerstF8%j fra blE6%sere diske etc. og har aldrig haft held
til at forene kraft med lydlF8%shed og da jeg arbejder med tunge
beregninger og grafik sE5% har jeg behov for kraften.

SpF8%rgsmE5%let er sE5% om en maskine kan forventes at trives i denne skunk=
.
Det er et langt tyndt rum som er uisoleret og som har hen i retning ad
samme temperatur og luftfugtighed (minus nedbF8%r) som udenfor. En
maskine som altid er tE6%ndt har jo et noget varmere klima inde i
kabinettet, og det kan gF8%res en kende varmere end normalt om vinteren
ved at pakke det lF8%seligt ind.

Hvad siger I? Er det en E5%ndsvag ide, eller burde det kunne fungere?
Det er ikke temperaturen der bekymrer, men den relative
luftfugtighed.

Re: Holdbarhed af computer i koldt loftsrum

Hej Thomas,

Jeg lavede samme trick i den tidligere lejlighed jeg boede i og har kun
gode erfaringer. Jeg havde både min egen pc samt en htpc stående på et
uisoleret loft, og det kørte upåklageligt! Der var i begge sider af
taget åbent til det fri, langs tagrenden, så temperatur og luftfugtighed
var noget nær hvad der var i det fri.
Den ene computer er efter flytningen endt i et skab, men kører stadig
upåklageligt - den anden er blevet udskiftet da den blev for langsom.

Mvh Jonas Jalling

Re: Holdbarhed af computer i koldt loftsrum
Jeg har en server til at stå på loftet hvor der er utrolig varmt om
sommeren og meget koldt om vinteren. Den har stået der i 5 år nu og
fejler intet. Harddiskene lever ikke mere end 3 år, men de er også tændt
24/7. Det der holder min computer i gang er nok at den aldrig er
slukket. Den bliver aldrig fugtig pga. varmen fra elektronikken.

Måske vil dine harddiske ikke være så glade om vinteren hvis du starter
dem op mens de måske står i frost. Men det må du bare afprøve.

Er den tændt 24/7 er der ingen problemer... det er vel afprøvet.

Mvh
   Jan

Re: Holdbarhed af computer i koldt loftsrum

Byg en isoleret kasse til din computer og sæt 2 riste i væggen, så der
kan cirkulere lidt luft ud og ind til computeren.

Re: Holdbarhed af computer i koldt loftsrum

Jeg kender problemet. Og en skunk er måske OK på denne årstid. Overvej
hvad det betyder i starten af august, med kraftigt solindfald på taget,
og ingen luftcirkulation. Jeg installerede vandkøling på den PC, jeg
byggede i november, og det virker. Harddiske har jeg flyttet til
netværksdiske, og de står i kælderen.

Bo //

Re: Holdbarhed af computer i koldt loftsrum

Tak til jer alle for svarene. Dels for at I svarede og dels for at I
svarede det jeg ville hF8%re ;-)

Min skunk er heldigvis pE5% nordsiden, sE5% det virker som om det burde
kunne fungere helt fint. SE5% er det bare med at fE5% boret nogle huller i
vE6%gen og fE5% monstret flyttet udenfor!

Re: Holdbarhed af computer i koldt loftsrum

Jeg ville være mere bekymret for temperaturen til sommer. Der kan blive end
*meget* varmt i en skunk, når solen bager direkte på taget, så jeg tror godt
du kan risikere at din PC får hedeslag.

Re: Holdbarhed af computer i koldt loftsrum
Jeg læste for ikke så længe siden om et eksperiment som Sun gennemførte. De
kølede et serverrum ved blot at blæse udendørs luft igennem, uden at gøre
noget ved luftfugtighed, temperatur eller lignende. Forsøget brugte grej som
var indrettet til barske omgivelser. Læs mere på
http://be.sun.com/sunnews/press/2008/080906_en.html

Mvh Gert

Jeg har et kontor på første sal hvor der lige bag sidevægen er en
skunk som jeg overvejer at smide en computer ud i.
Jeg hader computerstøj fra blæsere diske etc. og har aldrig haft held
til at forene kraft med lydløshed og da jeg arbejder med tunge
beregninger og grafik så har jeg behov for kraften.

Spørgsmålet er så om en maskine kan forventes at trives i denne skunk.
Det er et langt tyndt rum som er uisoleret og som har hen i retning ad
samme temperatur og luftfugtighed (minus nedbør) som udenfor. En
maskine som altid er tændt har jo et noget varmere klima inde i
kabinettet, og det kan gøres en kende varmere end normalt om vinteren
ved at pakke det løseligt ind.

Hvad siger I? Er det en åndsvag ide, eller burde det kunne fungere?
Det er ikke temperaturen der bekymrer, men den relative
luftfugtighed.

Site Timeline