hobbyelektronik....

Hjælp!!!

Er der nogen der kender en god dansk side der giver begynderen et indblik i
hobbyelektronikkens verden?

Jeg har lidt erfaring i at samle et Velleman byggeset og så ikke meget mere
end det.

Nu har jeg fået fingrene i et par "opskrifter" på nogle
guitar-effektforstærkere som jeg vil give mig i kast med, men er suverænt en
begynder... så en guide/hjælpeside på nettet kunne være rar at kende.

Og så vil jeg gerne vide hvad en 'Pot' er (på engelsk)?

Mvh,

Eli Gudnason

(hvis i ikke besvarer her i nyhedgruppen, så besvar på
legionsudan(at)hotmail.com, på forhånd mange 87213987123 tak)

Re: hobbyelektronik....
mere
en

Et Pot er normalt et potentometer.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Der er vist ikke så mange
Jeg har samlet links til nogle forretninger og et par andre nyttige sider
her:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Prøv at checke MiscEl, det kan hjælpe med nogle beregninger.

Potentiometer

Re: hobbyelektronik....

nyhedsmeddelelse:3fcd97da$0$9733$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...
indblik i

Hvis du har adgang til biblioteket, så er "Elektronik for alle" en
rigtig god begyndelse.

De (3 bind)starter med, at lære farvekoderne på modstande og så Ohms lov
og slutter med digital grundteknik.

Så rigtig god byggelyst.

Ejvind Andersen
Re: hobbyelektronik....
Hej Gudnason

Du skal ind i antikvarboghandlere og se om du kan støve et eksemplar
op af AE bøgerne. Nogle bøger Jan Soelberg udgav i slutningen af
halvfjerdserne og starten af firserne. Der er 2 bøger i flere udgaver,
en med teori og en med diagrammer. De hedder "Anvendt Elektronik".
Det er gode bøger med en meget praktisk betonet gennemgang
af det stof der er relevant.

En forkortelse af det ord vi også bruger på dansk om en variabel
modstand, nemlig et potentiometer. De findes i mage udgaver,
de udgaver der oftest bruges er dem med aksler som man bruger
bl.a. bruger til styrke og tonekontroller, og så den udgave der
skal stilles ved hjælp af en skruetrækker, såkaldte trimmepotentiometre.

Det kan også være noget man ryger :)

Mvh Max

Re: hobbyelektronik....
Hej Eli,

Jeg kenner ikke nogen dansk side, men kan anbefale denne tyske side.
http://www.b-kainka.de/bastel0.htm

Mvh. Torsten Lund