Hobby CNC pcb service efterspørgsel ?

Jeg overvejer at anskaffe mig en CNC router til at lave prototyper pE5%,
inden jeg sender sender til proff fremstilning.
Og vil i den forbindelse hF8%re om der er interesse, for en hobby level
milled pcb service i Danmark ?
-Findes det mE5%ske allerede og jeg bare ikke kender til det ? (der mE5%
vE6%re andre smE5% erhvervsdrivende der har en cnc maskine)

Jeg forestiller mig at et 16*10cm enkelt lag board skal koste 99kr i
1stk inkl porto, ved levering af gerber filer.
ME5%ske ogsE5% en mindre stF8%rrelse til en mindre pris, krE6%ver dog board=
et
kan findes i mindre stF8%rrelse, sE5% det ikke skal skE6%res manuelt, f.eks=
.
8*8/5*10cm for det halve.

Ved flere i samme ordre spares porto, ved flere ens i samme ordre
spares setup, de eksakte priser for sE5%danne har jeg ikke et bud pE5%.

2dages levering ved bestilling inden 16:00 (AltsE5% bestilt mandag kl
15:59, sendt Tirsdag morgen til levering Onsdag, hvis postDK ikke
laver rod i den)
Weekend/haste levering/afhentning kan aftales.
Jeg har CVR nummer, sE5% knap 20kr af prisen er moms, som kan trE6%kkes
fra hvis modtager er moms registreret.

Specs:
12mil trace/space
ingen huller(bit skal skiftes)/soldermask/silk screen/fortinning
enkelt lag (vias kan dog laves sE5% store at 0ohm modstande kan bruges
til jumpers)
flere designs pE5% samme board ok, men bliver ikke udskE5%ret og skal
leveres i en samlet gerber (gerbmerge kan lave det)
mE5%ske kan v-score lade sig gF8%re, sE5% det kan knE6%kkes, men i sE5%fald=
 kun
lige cuts.
Visuel inspektion af resultatet, ingen probe test

Dobbelt siddet lade sig gF8%re, men da det krE6%ver boardet vender rigtigt
og prE6%cist, er enkelt lag det primE6%re mE5%l.
Vias ved 2lag er ikke plated, sE5% de skal vE6%re store nok til en stump
metal kan loddes pE5% begge sider.

Boring af huller
Huller bF8%r vE6%re indenfor 10% af det pcb programmet har brugt, sE5%
ringen passer.
Per stF8%rrelse : 10,- + 1F8%re per hul

Et script kan f.eks. udvE6%lge det rette bor ud fra +/- 10%, sE5% der kun
skal ca. 10bor til at dE6%kke 1-5mm

SE5% f.eks.
16*10board med 250huller i 4 forskellige stF8%rrelser vil ende pE5%
99+(4*10)+(250*0,01) 3D% 141,50kr
16*10board smd/bor selv 3D% 99kr

Jeg er godt klar over at man for fE5% kr mere, kan fE5% samme print proff
fremstilt i kina/olimex.
Men mE5%let er at dE6%kke behovet for en simpel prototype eller to pE5% 2
dage (eller et par timer ved forud-aftalt afhentning) istedet for 10
pE5% 1BD%uge

Hvad siger i, go or no go ?

Re: Hobby CNC pcb service efterspørgsel ?

Inden du går i gang skal du vist underøge hvor lang tid det tager at fræse
et prototypeprint i den størrelse og pris/levetid på fæsere til print ;o)

Jeg siger, det hænger ikke sammen

Re: Hobby CNC pcb service efterspørgsel ?
Hej Allan

Jeg tror ikke engang vores proffesionelle lille printfræser kan gøre det
for 100 kr. i værktøjsomkostninger.

Max

Re: Hobby CNC pcb service efterspørgsel ?
Hmm, indrF8%mmer gerne jeg ikke ved meget om CNC :)

Men hvis man krE6%ver at der bruges f.eks. 12 eller 20mil (ground) pour
med orphans, er det jo kun traces der skal milles, og ikke alt det
ubrugte.

Selve bit ser ud til at koste omkring 10-20kr per styk, sE5% hvis bare
en bit kan klare 2 boards, vE6%lter det da ikke budgettet (bevares ebay
er ikke prima).

Er der andre omkostninger med at kF8%re maskinen jeg har overset ?

Re: Hobby CNC pcb service efterspørgsel ?

Jeg syntes at du skal komme ned i mit lokale Hackerspace, Labitat, en
Tirsdag aften kl 19, så skal du se vores LPKF Protomat C60 i funktion,
samt høre lidt om hvad unicuttere koster i indkøb mm.

Dobbeltsidet print er _intet_ problem på en fræser, men det tager en
uhyggelig tid, værktøjerne er ret kostbare.

Vi har også et kemisk gennempletterings-anlæg, som vi planlægger at få
gang i snarest. Alene kemien koster 15.000 SEK.

www.labitat.dk

// Per.

Re: Hobby CNC pcb service efterspørgsel ?
Hej Per

Ja, vi har også sådan en LPKF Protomat stående, men faktisk er der
ingen der gider bruge den, og da slet ikke til noget der ligner
et Europakort i størrelsen.

Max

Site Timeline