Hjemmelavet tyverialarm?

Knægten fik stjålet hans scooter i nat, det skal ikke ske igen så jeg
mangler lidt hjælp.
Jeg vil gerne lave en alarm som virker på følgende måde:
Når scooterens tænding er slukket skal alarmen gå igang ved rystelser
som evt. fremkommer når scooteren bevæges/tages ned af støttebenet.
Alarmen kan evt. bestå af dens egen horn eller en løs indkøbt sirene.
Alarmen skal slukke efter et indstilleligt tidsinterval f.eks mellem 1
og 5 minutter og ikke starte igen uden at scooteren flyttes igen,
batteriet vil ellers blive malket tomt.
Kan det lade sig gøre at lave for rimelige penge da en ny som jeg har
set på nettet koster kr 5-600 og vi skal have sat på 3 scootere.
Evt. link til stumper.

Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?
http://www.smartkit.com/kits/1150e.html

Hvad med sådan en?

Michael Andresen
Re: Hjemmelavet tyverialarm?

Joe måske, men det slukker ikke selv efter et stykke tid, og gu ved hvor
højt den knurrer?

Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?

Bingo 1011 hedder sættet og den er beregnet til knallert.
Tak for linket

Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?

Den er nu nok ikke så snedig endda, jeg er modtagelig for flere/andre
ideer.
Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?
Nej, det er ikke den vildeste dims...

Men hvis man nu kombinerer den rystesensor der sidder på med en bedere fra
f.eks en bilalarm, og så bygger et lille pager modul til den, sådan så der
ikke går en sirene igang, men så "fjernbetjeningen" istedet begynder at
bippe, fordi man kan ikke regne med at andre folk gør noget ved det.

Jeg har også lige fået alarm i min bil, og det er 2 vejs så bilen også
sender alarm til mig hvis der er noget galt.

Michael Andresen
Re: Hjemmelavet tyverialarm?
Hej Henning,

Tjaa, det kan vel laves for omkring 15..20 kr. i komponenter (uden ekstern
sirene). Hertil kommer så print (kan fx. være en lille stump vero-board),
indbygning og tilslutningsledninger

Kan du selv samle efter et diagram ?

Hvad er strømforbruget på hornet ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja det har jeg gjort før, så det vil jeg mene.

Det er jeg ikke klar over, da jeg ikke har nogle data på den, men man
kunne jo bruge en af de små hornhøjtalere med indbygget sirene, hvor man
køber dem er jeg ikke klar over.

Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?
Hej Henning,

Herligt og jeg "gætter" på at det mekaniske går lige så let :)

Du kunne vel også måle på hornet :)

"De små hornhøjttalere" ? Jeg kender kun hornhøjttalere (i løssalg) som
nogle jeg ville mene var svære at gemme væk på en scooter. Du mener vel
ikke piezo-sirener ? (De fås i ret små størrelser med pænt skrald i).

Begge typer kan fås hos enhver velassorteret elektronikpusher. Jeg ved
ikke om der er en forretning i nærheden af dig, men de har nok et udvalg
hos fx. www.el-supply.dk

Når du ved hvad du vil bruge af horn/sirene, er du velkommen til at droppe
mig en mail, så kan jeg lige komplettere din indkøbsliste inden du
bestiller, så du ikke skal have sendt af flere gange. (Jeg har endnu et
par hektiske uger foran mig, så jeg læser ikke så tit her).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nåeeee er det så´n de hedder, jow det er sådan en jeg mener.

Jeg undres bare over prisen på stumperne, man kan købe en færdigsamlet
alarm til formålet med 2 fjernbetjeninger til kr. 369, og det ser ud til
at puslespillet løber derop også ;o(

Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?
Hej Henning,

OK.

Hvis du bruger scooterens eget horn og genbruger en plasticæske fra
halspastiller, piller eller lignende (måske en tobaksdåse af metal), til
indbygningen og slår alarmen til fra med en skjult kontakt eller via
tændingskontakten kan det laves meget billigt.

En hjemmelavet rystesensor:
En fjeder fra fx. en kuglepen med en klat loddetin eller en lille kort
skrue som vægtlod i den ene ende. Fastmonter den anden ende så fjederen
løber parallelt med printet nogle mm over det. Form en ring af stiv tråd
(evt. snoet af to tråde) og lod den fast så fjederens lod går igennem den.
Følsomheden justeres med loddets vægt og/eller ved at strække den længere
for øget følsomhed.

Rystesensoren anbringes mellemm stel og pin 2 på en 555 sat op som
monostabil multivibrator og en modstand på 10k..100k sættes fra pin 2 til
plus.
Udgangen driver, gennem en modstand, en lille powertransistor der kan
trække hornet.

Der er altså langt op til kr. 369,-  :)

--

Venlig hilsen,
Søren

Den der via tændingskontakten vil jeg gerne høre mere om.

Georg gearløs, mon ikke jeg kan lave det ;o)

Eh den der modstand, hvad mener du med 10k..100k , skal den være et sted
der imellem?

Hva skal sådan en fætter hedde?

Se det kan jeg bruge, min kone har nemlig sat mine lommepenge ned.

Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?
Hej Henning,

OK.

Ja, den skal bare holde resetbenet højt når rystekontakten ikke trækker
den til stel.

Det afhænger af hvad hornet trækker.

Jeg kom til at tænke på... Et intermittent/pulserende horn (dyt-dyt-dyt)
er bedre til at påkalde opmærksomhed end et kontinuert (dyyyyyyyyyyyt).
Hvis du vil ofre en 555 ekstra (eller bruge en 556 der indeholder 2 stk.
555'ere) kan du få den effektive udgave - det kan også laves med fx. en
enkelt 4093.
Hvis du dropper mig en mail med hvordan du helst vil ha' den (og gerne med
hvor meget strøm hornet bruger), kan jeg flikke dig et diagram sammen.

Køb hende en buket - det virker i reklamen ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Del gerne diagrammet med os andre - kunne også godt bruge noget lignende...

Tænkte på - Hvad med forsinkelse før "opstart" af alarmen... Ellers kræver
det jo at man sætter scooteren fra sig og op på støttefod før man slukker
motoren/sætter alarmen til... :o)

Mvh Thomas

Re: Hjemmelavet tyverialarm?
Hej Thomas,

Tjaa, nu har jeg ikke hørt fra Henning overhovedet (har dog også mistet en
del mails og meget andet godt på et HD-nedbrud der snuppede omkring 500MB
filer, så Henning, hvis du har skrevet, så prøv lige igen).

Klart, men det er nemt klaret med en transistor eller to + lidt løst.
Har tegnet lidt på det, og får det måske tegnet ind på PC'en i løbet af
ugen der kommer, hvis det stadig har interesse.

--
Venlig hilsen,
Søren

Han er her endnu. Vedr. sirenen skal det nok være en af de små sataner
som skriger med over 100 db. jeg har bare ikke lige fundet en endnu.

Noget andet er en Vellemann sp50, det er en lille fin alarm som jeg har
prøvet at købe, den er så koblet på via en 7810 spændingsregulator, +
fra batteri til + på regulatoren, og + fra tændingskontakten til - på
alarmen, så tænder alarmen automatisk når tændingen afbrydes.
Det eneste irreterende er når jeg f.eks skal tanke scooteren, var det
rart at kunne afbryde alarmen uden at skulle have tændingen aktiveret,
nøgle skal nemlig bruges både i tankdækslet og i tændingslåsen, ellers
skal påfyldning af benzin foregå meget meget forsigtigt.

Henning Lund
Re: Hjemmelavet tyverialarm?
Hej Henning,

Fx.
110 dB/1m
40 x 40 x 58 mm
6 - 12 V/DC ved ca. 150 mA
Artikel-Nr.: 754021 -  U4 på <URL:http://www1.conrad.de/

Eller en af dem på
<URL:http://www.brinck.dk/alarm.asp
Fx. AS-1212  Piezo-sirene, 110 dB, 9-14V/0,4A, sort til 219,-
?

Kender den ikke, men man kan selvfølgelig have en skjult kontakt et sted
til at afbryde strømmen - se i øvrigt på hvad tomgangsforbruget er på
alarmkredsløbet, så det ikke malker batteriet.

--
Venlig hilsen,
Søren