"Hjemmelavet" printplade

Hej NG.

Hvad har man af muligheder for at lave printplader derhjemme? (med
printplader mener jeg f.eks. de der kobberplader, man tegner på og derefter
afsyrer)

Og hvad kan jeg regne med det koster?

Klaus.

Re: "Hjemmelavet" printplade

Fotoprint - dyrt, men professionelt

Lasertone-print (hvis man kan kalde det det) - risiko for at smadre sin
tromle til printeren, men de fleste går det godt hos, men jeg har hørt
enestående tilfælde hvor der går noget galt. Prøv at se
http://www.diyhifi.dk/fremstilling_af_print_paa_den_lette_maade.html

Så er der tegne-metoden. Det er meget svært at lave et pænt print på
denne måde, med mindre du har en virkelig rolig hånd. Alternativt kan
man få en pen-printer og sætte en fin pæn i til at tegne på
print-pladen. Det er dog også en rimelig alternativ metode, men den
skulle efter sigende virke.

Jeg har ikke prøvet andet end tegne-metoden og synes det er noget lort.
Har planer om at få lavet noget fotoprint-udstyr her inden så længe,
hvis pungen rækker til det :)

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Re: "Hjemmelavet" printplade

derefter

Hej
Jeg har lavet over 1000 forskellige layouts og aldrig hørt om at
laserprinteren kan tage skade. Husk at det IKKE skal være glasklare
stencitls (hvis det staves sådan) men det papir der er mælkehvidt (som det
gamle kalk papir).

Hvad angår ætsning. Jeg købte et system der ligner en meget smalt akvarium,
for lidt under en tusse. Det kunne tage print op til 20 x 50 cm. Jeg bruger
finætse krystal som ætsemiddel.
1 kg finætse krystal koster under en hund. Et enkeltsidet europakort med
foto koster ca. en tyver.

De ulempe der er:
1. Det brugte ætsemiddel skal afleveres ved kemikalie lossepladsen.
Rensningsanlæget har lidt problemer med det i større mængder. Det blev brugt
som plantegift for ca. 100 år siden.
2. Brug altid gammelt tøj. Skader kan først ses efter vask
3. Man skal have en meget "parallel" lyskasse ellers kan de små baner nemt
snutte.

Flere spørgsmål så kom tilbage. Jeg har ætset print til prototyper i 10 år.

Benny

Re: "Hjemmelavet" printplade

Nej, nej, tjek lige linket.

Man behøves ikke det dbesærlige og dyre fotohalløj.

Klaus

Re: "Hjemmelavet" printplade

Prøv www.el-supply.dk de har mange ting til billige priser! :)

500 g finætsekrystal koster 36 kr. (+moms)

Brian

Re: "Hjemmelavet" printplade

Det lyder som en ret overkommelig måde at lave det på. Hvordan kan den komme
til at ødelægge tromlen? Det er jo bare fotopapir til blækprintere der
bruges ... nå men...

Der er 2 ting ved den lette måde, jeg stadig er i tvivl om.

Er der en god forklaring på hvorfor han tegner alt udenom printbanerne sort
også (så kobberet forbliver) ?

Umiddelbart ville det være mere logisk kun at tegne selve banerne.

Han skriver ikke ret meget om ætsningen. Hvor kan man f.eks. købe det der
ferrichlorid / finætsekrystal?

Re: "Hjemmelavet" printplade
Hej Klaus

sort

Den konstruktion jeg har valgt at vise er til højfrekvens og der er det en
fordel
at beholde så meget kobberbane som stelplan som muligt, kan også være
gavnligt ved LF konstruktioner.

Ja, naturligvis, men der er også både et økonomisk og miljø aspekt i det, jo
mindre kobber du skal fjerne, jo mindre slider du dit ætsebad og dermed
bliver
både økonomien og miljøbelastningen bedre.

Disse ting kan købes hos enhver velassorteret elektronikforretning som
f.eks.
Brinck, Vejle-RC, Elsupply og så vidre.

Jeg vil i den anledning anbefale finætsekrystal, ferrieklorid er farligt for
husfreden
og noget beskidt at arbejde med.

Ps: jeg har efterhånden lavet over 100 print med metoden i forskellige
laserprintere og
har aldrig haft tromleproblemer eller lignende med det.

Mvh Max

Re: "Hjemmelavet" printplade

jo
der
for

OK

Jeg har ikke haft tid til at se linket. Jeg trode at det var foto negativ
print der var tale om, ikke stelplan. Det var en fejl fra min side.

Benny

Re: "Hjemmelavet" printplade

Det er for at spare på ætsevæsken. Den kan opløse så og så meget kobber,
hvorefter den kasseres. Jo mindre kobber der skal fjernes fra hvert print,
jo flere print kan man ætse med den samme væske.

Hos de fleste elektronikforretninger. Lautronic i Lyngby henviser sikkert
gerne til en forhandler i nærheden af dig.

Mvh,        Bo.

Re: "Hjemmelavet" printplade
Hej igen

Well, jeg skriver at jeg har hørt om folk der har ødelagt deres tromle -
jeg mener det var en brother der måtte lade livet.
En forklaring jeg umiddelbart ville tro kunne holde er, at der afgives
store mængder varme og det lag som optager utrolig meget blæk fra
printeren kan skalle af og sætte sig på tromlen. Hvis det sætter sig
fast vil toneren hele tiden brænde fast på tromlen istedet for papiret
og på den måde kan man ødelægge tromlen.
Jeg vil ikke tro der sker noget ved at lave enkelte prints på den måde,
men jeg ville klart tjekke tromlen engang imellem hvis du ikke udskriver
almindeligt imellem du laver prints.

Bruger han det ikke som stel - det ville jeg tro var den mest logiske
forklaring, men ellers kan man vel sagtens nøjes med kun at tegne banerne.

Vejle RC:
www.vejle-rc.dk

eller Brinck Elektronik
www.brinck.dk

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Re: "Hjemmelavet" printplade

Jeg kan bekræfte de andres udsagn. Vi har lavet ca. 1000 udprintninger
(overhead) på vores HP til printfremstilling og ingen problemer i det.

der

Det eneste vi bruger er Ferrichlorid fordi alle andre stoffer er for farlige
for de mennesker som skal arbejde med det. Det er godt nok noget ulækker
gullig stas men man bliver ikke blind af at få det i øjnene osv.

Hvis du kan skal lave et enkelt print så KAN man også lave det på Veroboard
som også holder lige så godt som alm. print og det er ikke nær så dyrt og
besværlig som rigtig print.

--
Tom

Re: "Hjemmelavet" printplade

Hmm, både min Xerox og Brother laser printer har aldrig taget skade. Og det
må vel snart nærme sig 70 ark papir der er udskrevet på den måde.

Jeg tror ikke helt den forklaring holder.... !  :-)
Men prøv med det papir der bruges til at stryge billeder på tøj, det
ødelægger tromlen øjeblikkeligt!

der

og www.el-supply.dk

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: "Hjemmelavet" printplade
Hej Preben

Hvis det var tilfældet, så har de brugt noget forkert papir eller printeren
ikke har været iorden. Med det rigtige papir skaller toneren ihvertfald
ikke af, det sidder ekstremt godt fast på papiret. Men nogle typer
photopapir har en plastbelægning på bagsiden der ikke tåler at komme
i laserprinteren og disse kan give problemer, så hvis man skal anvende
metoden, så kan jeg anbefale at man bruger det papir jeg har nævnt,
jeg har prøvet flere andre, men ingen der fungere så godt.