Hjemmelavet el gryde...

Hejsa alle,

min gamle gryde (30l), som jeg blot stillede på mit komfur, er buet og helt
deform i bunden og kan ikke anvendes mere. Jeg skal derfor til at købe en
ny, men de er sgu' dyre! Jeg tænkte på, at jeg blot kunne udbygge min gamle
gryde med et eller flere invendige varme legmer, samt montere en
spændingsregulator, så jeg selv kan bestemme temperaturen i vanden. Ved
nogen hvor man kan købe disse to ting. Altså et varme legme, som kan tåle
vand og monteres på en stål gryde. Samt en spændingsregulator, så jeg kan
vælge hvor varmt, varme legmet skal være?

/Brian

Re: Hjemmelavet el gryde...
hvad med en (eller flere) dyppekogere
--
/carsten

Re: Hjemmelavet el gryde...
Hej Brian

gamle

Har du prøvet at kikke i diverse genbrugsforretninger og loppemarkeder ?

Mvh Max

Re: Hjemmelavet el gryde...

helt
gamle

varmelegemer til en vaskemaskine tåler vand, og har tætte pakninger
-men det er sq ikke til at rengøre når man har lavet skipper labskovs, der
er brændt fast i viklingerne :-))

Bo //

Re: Hjemmelavet el gryde...

Kan jeg let forestille mig :)

Men hvad med noget varmekabel og så vikle det uden på gryden, så
forsvinder problematikken med vandtætheden jo. Jeg har også engang
brugt nogle silikonegummimåtter med varme tråde i, de blev brugt
til at klæbe op under stålvaske, sådanne nogen vil også kunne
fungere fint klæbet på siden af gryden.

En anden sag er at hvis gryden er blevet rund i bunden kan den jo
fint bruges på et gasblus.

Mvh Max

Re: Hjemmelavet el gryde...
Tak alle samme for jeres svar. De lyder interessante. Jeg har kun 230v
derhjemme, så en vaske maskines varme legme kan ikke anvendes (vil det ikke
også være for stort til gryden?). De kører på 400v, ik'?

Gasblus kan jeg heller ikke anvende, da jeg ikke har gas i min lejlighed.
Kunne selvfølgelig købe en gasbrænder og en gastank, men det er ikke den
optimale løsning.

Det optimale for mig er el varme. Grynden skal kun bruges til at varme vand
i (har tænkt mig at isolere den), så det er kun kalk der bliver et problem.
Jeg har fundet en hjemmeside i USA som sælger 5.500w/230v varmelegme (en
måske for kraftig karl) til ca. 120 kr. eksl. fragt og moms til Danmark, som
kan monteres direkte i f.eks. stål gryder..Jeg skulle måske nøjes med et
3.000w varmelegme *s*? Mit problem er så:

- Kender nogen forhandlere af varmelegmer? Måske jeg kunne købe en
elkogekande 1.5l i SuperBrugsen til ca. 130 kr. og pille varmelegmet ud?
- Hvorfra skaffer jeg mig en voltregulator?

Håber nogen kan hjælpe mig.

/Brian

Re: Hjemmelavet el gryde...
Hej!

Ikke hvis maskinen er til 220V ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (hvis vaskemaskine er til 220V)

Re: Hjemmelavet el gryde...
ikke

En vaskemaskine til 400V har såmænd bare to varmelegemer som får hver sin
fase.

mvh

Andreas M. Hansen

Re: Hjemmelavet el gryde...
Hejsa

Så må den dælme være gammel (også din vaskemaskine), da vi i DK har haft 230
volt i ret mange år efterhånden.

/Hauge

Re: Hjemmelavet el gryde...

Det der er da flue knepperi af karat *G*

--
MVH.
N_B_DK

230

Hej Jeg har også en gammel vaskemaskine dog til 380 V.  Den er lavet før den
tid, at apparaterne vidste at de kunne gå itu.
Nu bliver de bare lavet til køb og smid væk.

Med din gryde, kan du ikke putte et varmelegeme til gulvvarme i, der er også
regulator med.
Eller kan du pille en kogeplade ud af et brugt komfur, og tage regulator
med. Det er nok bedst den sidder uden på gryden.'

Torben

Re: Hjemmelavet el gryde...
Tak endnu engang for alle Jeres forslag til denne tråd! Jeg må erkende, at
jeg ingen elektro-haj er (o: Har fundet en forhandler at varmelegmer i
sverige, men de sælger så ikke regulatorer *s*.

Jeg har fundet et firma i england som sælger 5 gallon (ca. 19l)
plastiktønder, med varmelegme og termostat! Ikke en spændingsregulator, men
een af de fine af slagsen hvor man selv kan bestemme temperaturen! Jeg
skulle også bruge andre ting, som firmaet gudskelov også sælger, som i
Danmark koster kassen! Fragten er ca. 400 kr., men jeg ender op med at spare
ca. 650 kr. i forhold til købspris i Danmark (fragten trukket fra)! Håber
tingene virker ved ankomst....

Det næste bliver så, hvordan i al verden varme isolerer man en plastik
tønde? Med mineraluld uden på plastiken holdt fast med gaffatape *s*?!

/Brian

Re: Hjemmelavet el gryde...

Jeg ville bygge en styropor beholder at anbringe den i, husk og bruge
vandbaseret lim til det.

Mvh Max

Re: Hjemmelavet el gryde...

men
spare

Hvad skal du egentlig bruge så meget varmt vand til, du startede med 30 L og
nu op til 191 L?
Skal den være åben, eller kan du få dig en El varmtvandbeholder (til
brusebad), der kan du regulerer på og tappe vand.

Med din tønde kan du bruge skumplader med klister på, de er til at isolerer
bilmotorrum med, og er meget fleksible.

Torben

Re: Hjemmelavet el gryde...
Hej Torben

og

5 gallon er 19 liter.

Mvh Max

Re: Hjemmelavet el gryde...
Hejsa,

det kan snyde lidt med bogstaver og tal. Nogen gange ser det lille bogstav L
ud som et 1 tal. Jeg skrev 19L/19l *s*. Jeg skal brygge og en del af
processen kræver ikke så vand. Derfor kan jeg nøjes med de ca. 19l., men jeg
må så bare leve med, at den store metal gryde er lang tid om tingene på mit
elkomfur.

Måske jeg kan ombygge min gamle gryde, med elementerne fra min nye plastik
koger (o: Det ender med, at jeg skal købe en ny plastik koger. Jeg skulle
have købt to, nu hvor jeg var igen....

Tak for de gode ideer til isoleringsmaterialer!

/Brian

Site Timeline