Hjemmelavet boksemaskine

Boksemaskinen på Bakken måler hvor hårdt man slår.

Hvis man skulle lave sin egen maskine der kunne det samme, hvilken teknologi
kunne man så anvende?

Jeg har fået foreslået en trykmåler i en hul bold monteret på en svingarm,
f.eks. en basketbold.

Målet ville være træning af slagstyrke og omend resultatet skulle være ens
ved samme påvirkning behøver tallene den returnerer ikke være udtryk for en
specifik vægt eller lignende. Bare man kan måle fremgang og tilbagegang ved
tal.

Sekundært, så billigt som muligt da den kun er til hobbybrug.

Hvad kan I foreslå?

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Noget til at slå på ophængt så en straingauge kan måle kraften.

En lille AVR sampler så med så stor hastighed som den kan og regner et
samlet integrale ud for hele signalet.

Det blive mindre unøjagtigt end hvis man kun måler på peak værdien.

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Jeg søgte på den og fandt fra Wiki:
http://www.societyofrobots.com/sensors_forcetorque.shtml

Det ser jo fint ud, men jeg er lidt i tvivl om de kan anvendes flere gange
når det er noget tyndt folie der bliver bøjet?

Hvor får man delene fra i Danmark? Helst brugt, så omkostningerne kan holdes
nede. Hvor bruges de normalt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Atmel_AVR
Er det sådan en fyr? (Det ser ikke sådan ud)

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Ja, det bliver ikke bøjet, det bliver stukket, sammen med det alu rør
som du limer det fast på (der er ikke ret meget bevægelse).

Aner det ikke, men ELFA har et fint udvalg i AVR'er.

Jo da.

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Hvad med at man har en fjeder monteret lodret, så bolden på svingarmen
rammer den.
Så burde man kunne måle, f.eks. via lys, hvor langt op bolden pressede
fjederen.

Rigtigt let ville det jo være, om man kunne få en USB laser måler der med
hæj præcision bare målte afstanden til bolden der kom op mod den. Jo tættere
på bolden kommer, jo hårdere må man have slået.

Giver det mening?

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Hvorfor gøre det så kompliceret? Få en standard boksebold og sæt et
accelerometer på
- så er den sag fikset.

http://dk.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N41%1+1000026&Ntk=gensearch_001&Ntt=accelerometer&Ntx =

Ivar Maqnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Hehe, jeg er på :-)
Hvor meget styreelektronik kræver det?

(Og hvad gør et accelerometer i praksis?)

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Det måler en acceleration i en given retning.
Dem jeg har leget med, har et analogt 0-10V signal, hvor 5V er ingen
acceleration, 0V er maks. negativ acceleration og 10V er maks. positiv
acceleration.

/Mikael

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Nice, det lyder jo som om det er til at have med at gøre.

Jeg kommer jo nok ikke så langt med bare de der chips fra Farnell :-)

Kan man få dem mere eller mindre færdige til menneskepenge?

Så mangler jeg vel bare et (temmeligt præcist) voltmeter jeg kan slutte til
computeren, hvorefter jeg selv kan klare programmeringen.

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Selvfølgelig kan man det, men du sagde at det skulle være billigt.
Regn med et par tusinde for et kalibreret.
http://dk.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N41%1+1000197&Ntk=gensearch_001&Ntt=accelerometer&Ntx =

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

De accelerometre som Ivar henviste til starter fra ~50 kr., har
I2C-bus så du undgår analoge signaler (antager jeg), +/- 2G påvirkning
og 2-akset.
Du kan ikke ønske dig mere. Og her har du et godt incitament til at
begynde på lidt mikroprocessorprogrammering. Det kunne være AVR fra
Atmel, MSP430 fra TI eller en PIC. Og hvis du vælger et accelerometer med
analog output, så har de nævnte mikroprocessorer indbygget
Analog/Digital Converter (ADC).
Summasummarum, så har du behov for to komponenter plus lidt filtrering af
det analoge signal. Og det med filteret det tager vi når du skal bygge
kredsløbet.

/Mikael

Re: Hjemmelavet boksemaskine
Elektor har nogle artikler/byggesæt om accelometer

fx:
http://www.elektor.com/magazines/2007/may/speedmaster.91533.lynkx
http://www.elektor.com/default.lynkx?pointer=1-28-16120-16393-3693-6259

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Meget interessant!

Hvordan skulle man montere ovenstående for at det ville fungere?
Jeg har nok ikke helt forstået konceptet :-)

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Her tages udgangspunkt i Newtons anden lov, som hedder F=m*a, er
kraften (F) lig massen (m) gange accelerationen (a). Du kender massen
(vægten) på din boksebold, og du kan måle accelerationen med et
accelerometer, hvorefter du kan beregne kraften hvormed du påvirker
bolden. Du skal lige være opmærksom på, at din bevægelse er cirkulær,
hvorfor du ikke vil have en konstant kraft i een retning, men i dette
tilfælde i to retninger, hvilket kræver et todimensionelt accelerometer.
Du kan så måle accelerationen med en kendt samplingsfrekvens, og
sammenholde acceleration lige når bolden er ramt med decelerationen når
bolden stopper, og dermed sikre dig der ikke er for stor forskel. Du kan i
princippet også måle din friktion ved at kigge på forskellen imellem
dine to målinger, og friktionen kan så inddrages hvis du ønsker at tage
nogle mellemmålinger af accelerationen/decelerationen.

Det var kun en tanke, og hvis jeg skal være mere specifik, så skal jeg
vist have fat i fysikbogen.

/Mikael

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Cool :-)
Så kan jeg både teste hastighed og styrke.

Kan man så ikke også "bare" måle distancen den tilbagelægger og beregne
tiden fra den første bevægelse til den rammer en kontakt i slupositionen?

Ja, men hvad hvis der fastgøres en wire i omdrejningspunktet og lader den gå
bagud og ned til et lod. Så er loddets bevægelse kun i een retning?

Mange tak for de ekstra ideer :-)

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Hvis du ikke går efter en absolut værdi i newton, kan du blot placere
accelerometeret, så det cirka udsættes for en linear bevægelse.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?      Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Jo, hvis du måler tiden, og kender den nøjagtige distance, så kan
accelerationen beregnes
s=a*t^2, hvor s er distancen, a er accelerationen og t er tiden. Med lidt
omskrivning har du
a=s/(t^2).

Nu kan du så beregne kraften
F=m*a=m*s/(t^2).

Jeg skal lige sige, at her får din friktion en indflydelse, eftersom
friktionen øger tiden bolden bruger fra det ene udgangspunkt til det
andet. Men friktionen bliver negligeret hvis du sammenligner målingerne
direkte, da du så måler/sammenligner den relative værdi. Hvis du ikke
medregner friktionen, så kan du (desværre) ikke gå ud i byen, og sige
du har slået så og så hårdt :-)

Jeg tror det er mere omstændigt end at kigge lidt på/anvende teorien for
cirkulær bevægelse.

/Mikael

Re: Hjemmelavet boksemaskine

Ja :-)
Det må da være den simpleste metode. Det må være en smal sag at finde noget
elektronik til f.eks. parallel eller seriel porten der kan aflæse hvornår
der er kontakt og ej.

Ja, det må være muligt at medregne det.

Site Timeline