Hjemmekontrolsystem

zigge skriver:

Hvad med Carlo Gavazzi's system ?

det er Modelbane Europas hjemmeside

Det vil vera SVÆRT, SVÆRT arbeidskrevande å dekoda det som fabrikanten vil ha for seg sjølv.

HM

Reply to
Harald Mossige

vil

Slik eg kjenner Siemens, så koster "softwarepakken" Kr 60 000 (+ -)

Reply to
Harald Mossige

udnyttede

det

kablet.

Utgangspunktet var eit RS485 system. Alt anna er interessant, men kvart av dei,også, krev meir arbeid en det ein makter løysa åleine.

På den andre sida, om eit t.d. RS485 system blir brukbart stykke opp og definert, så kan løysninga brukast av dei andre systema.

Personlig er eg tilhenger av å hekta meg på ein eller annan presis definert standerd. Fordelen med slike standarder er at der finnes så mange :-}. Sjølv om eg har leita lenge, så har eg ikkje funne noko som tilfredstiller mine behov.

Egentelig skulle der ha blitt oppretta 4 fora: RS485 Lysnettbasert Trådløst system

Og så ei gruppe for å samordna.

Slike grupper finnes der mange av, profisjonellt, og erfaringane er at dei ikkje (heller) blir enige om noko som helst!

HM

Reply to
Harald Mossige

definert

Sjølv

Kan de forskellige implementationer ikke køre en fælles standart for signalering selvom mediet er forskelligt? På den måde kunne man opdele projektet på en praktisk og fremtidssikret måde, der understøtter alt fra en snor til tankekraft. Jeg tænker på at man kunne lave en gruppe(r) der udvikler enheder, en gruppe(r) der udvikler interface og een gruppe der fastlægger komunikationsstandart og styring af projektet.

Gruppe arbejde er en opgave i sig selv :-)

Mvh //zigge

Reply to
zigge

Venligst. Okkje ta dette altfor seriøst. Det er meir frie meininger "utanom intensjonane mine".

mine

Stortsett ja, med mange untak.

en

Sjølvsagt mulig, men eg trur der er mange praktiske vansker. Kort sumert. Eg trur der trengs ei eiga hjemmeside, og ørten moderatorer og administratorer.

Heilt greit. Hosta opp ei gruppe som konsentrerer seg om ein tenelig kominikasjonsprotokoll for hjemmekontrollsystem. ( Seriekomunikasjon som skal tvingast inn i ein AVR TINY11!).

dei

Nja, Alle (eller rettare, kvar enkelt?) gruppe(r) har bruk for ein "upartisk" gruppeleder som har greie på det reslutatet gruppa skal "produsera" (helst ikkje såpe!).

HM

Reply to
Harald Mossige

Carlo Gavazzi's dub line er alt alt for langsomt, det vil jo ta' dage at sende den samme mængte information/data, som man feks. vil kunne sende med 250K eller 1M baud på RS422/485 på et kvarter.

Danny

:-)

Reply to
Danny Jul

Men hvor mange data er det der skal sendes over den? Hvad skal sendes over linken? Hvor ofte?

Vi snakker om hastighed uden nogen har tænkt (højt) på ovenstående. Og hvad er det egentlig lige et sådan system skal kunne?

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Kender i LON chippen?

//zigge

Reply to
zigge

Hej

Hvis nogen kunne være interesseret i at se hvad jeg har ting mig at bruge til mit system, kan datablade findes på ihc.mhv.dk, der vil senere komme diagrammer, layout, sourcer osv...

mhv

form

områder,

benene,

for

@
Reply to
MHV

Kjører du X10 på systemet ditt?, vis ikkje, fortel oss om protokollen du bruker.

(hjemmesida er vanskelig å lesa; dårlig kontrast, lita skrift, men ellers, enkelt og greit.)

HM

er

garagen.

computeren

Hver

elektronik

hauge

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald

Nej bruger ikke X10, og kommer heller ikke til det, vil designe en fornuftig protokol, til formålet. Men er desværre ikke nået så langt endnu.

MHV

bruge

ting,

lade

jo

lidt

Reply to
MHV

yep

jeg har kikket på protocollen og lavet mine egne input og outpou monduler til ihc systemet den er ret simpel mine programmer køre på atmel professorne 2313 og den serie

du kan da få kopi af programmet hvis det har intresse

vh. lars madsen snipped-for-privacy@mail.dk

"anders majland" skrev i en meddelelse news:bj82ie$g6r$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Reply to
Lars Madsen

Gerne - jeg er da nysgerrig :-)

Jeg vil da også gerne vide mere om din hw.

Mvh Anders Majland

Reply to
anders majland

Hvad er grunden til den lave baudrate ? Er det komm. på netledningerne (powerline kommunikation) ?

Husk bytestuffing eller kan du ikke sende startbyten i datafeltet.

programmer

LIAB ?

--
mvh/rg. Christian
Reply to

Ja

master

Forklar?

Ja det startede jo som et uni. projekt. hvor man lage alle tegninger ud på nettet, det burde kunne lade sig gøre at stoppe sådanne et print med i en dinskinne box, ved siden af sikringsgruppen.

Men det bliver nok en alm. pc i første omgang.

MHV

Reply to
MHV

OK, så forstår jeg bedre baudraten. Elselskaberne vil dog ikke have at man laver (overlejrer) kommunikation på lysnettet.

Hvis nu vi siger at startbyten er ESC (0x1B), så kan man jo som udgangspunkt ikke sende data der indeholder 0x1B, da modtageren så vil tro der starter en nu transmission. Derfor vil man sende 2 x ESC hvsi der er en ESC i datadelen. det betyder selvfølgelig at man "mister" en byte hver gang der skal sende ESC, man det overlever man nok. Dette betyder så at man ikke kan have en adresse der er lig ESC, man det overlever man nok.

Ligeså fremdeles med andre bytes som kan forveksles.

Ja, man som nævnt er elselskabet ikke glad for det. Hvis man ikke vil trække kabler er der vel kun trådløst (Bluetooth, LAN 802.11 eller lign.

--
mvh/rg. Christian
Reply to

Hejsa

Har du det på skrift? For der findes jo altså lovlige ting der sender data via lysnettet, altså er det ret ligegyldigt hvad elselskaberne siger. Forøvrigt ryger det meste af datasignalet i elmåleren, da spolerne deri filtrerer ret kraftigt høje frekvenser væk.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hmm - Er det ikke det de selv eksperimentere med i øjeblikket i forbindelse med internetforbindelser? Hvor står det egentlig, at man ikke må? EMC-direktivet måske?

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Jo, men man må vist ikke selv.

Jeg kan ikke henvise til noget sted, jeg mener bare at have læst eller hørt det et eller andet sted.

--
mvh/rg. Christian
Reply to