Hjemmekontrolsystem - Page 2

Re: Hjemmekontrolsystem

vil

Slik eg kjenner Siemens, så koster "softwarepakken" Kr 60 000 (+ -)

Re: Hjemmekontrolsystem

udnyttede
det
kablet.
Utgangspunktet var eit RS485 system.
Alt anna er interessant, men kvart av dei,også, krev meir arbeid en det ein
makter løysa åleine.

På den andre sida, om eit t.d. RS485 system blir brukbart stykke opp og
definert, så kan løysninga brukast av dei andre systema.

Personlig er eg tilhenger av å hekta meg på ein eller annan presis definert
standerd. Fordelen med slike standarder er at der finnes så mange :-}. Sjølv
om eg har leita lenge, så har eg ikkje funne noko som tilfredstiller mine
behov.

Egentelig skulle der ha blitt oppretta 4 fora:
RS485
Lysnettbasert
Trådløst system

Og så ei gruppe for å samordna.

Slike grupper finnes der mange av, profisjonellt, og erfaringane er at dei
ikkje (heller) blir enige om noko som helst!

HM

Re: Hjemmekontrolsystem

definert
Sjølv

Kan de forskellige implementationer ikke køre en fælles standart for
projektet på en praktisk og fremtidssikret måde, der understøtter alt fra en
snor til tankekraft.
Jeg tænker på at man kunne lave en gruppe(r) der udvikler enheder, en
gruppe(r) der udvikler interface og een gruppe der fastlægger
komunikationsstandart og styring af projektet.

Gruppe arbejde er en opgave i sig selv :-)

Mvh
//zigge

Re: Hjemmekontrolsystem
Venligst.
Okkje ta dette altfor seriøst. Det er meir frie meininger "utanom
intensjonane mine".

mine

Stortsett ja, med mange untak.

en

Sjølvsagt mulig, men eg trur der er mange praktiske vansker. Kort sumert. Eg
trur der trengs ei eiga hjemmeside, og ørten moderatorer og administratorer.

Heilt greit. Hosta opp ei gruppe som konsentrerer seg om ein tenelig
kominikasjonsprotokoll for hjemmekontrollsystem. ( Seriekomunikasjon som
skal tvingast inn i ein AVR TINY11!).
dei

Nja,  Alle (eller rettare, kvar enkelt?) gruppe(r) har bruk for ein
"upartisk" gruppeleder som har greie på det reslutatet gruppa skal
"produsera" (helst ikkje såpe!).

HM

Re: Hjemmekontrolsystem

Hvad med Carlo Gavazzi's system ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hjemmekontrolsystem
Carlo Gavazzi's dub line er alt alt for langsomt, det vil jo ta' dage at
sende den samme
mængte information/data, som man feks. vil kunne sende med 250K eller 1M
baud på RS422/485
på et kvarter.

Danny

:-)

Re: Hjemmekontrolsystem

Men hvor mange data er det der skal sendes over den? Hvad skal sendes
over linken? Hvor ofte?

Vi snakker om hastighed uden nogen har tænkt (højt) på ovenstående. Og
hvad er det egentlig lige et sådan system skal kunne?

- Lars

Re: Hjemmekontrolsystem
yep

jeg har kikket på protocollen og lavet mine egne input og outpou monduler
til ihc systemet
den er ret simpel mine programmer køre på atmel professorne 2313 og den
serie

du kan da få kopi af programmet hvis det har intresse

vh. lars madsen
snipped-for-privacy@mail.dk

Re: Hjemmekontrolsystem

Gerne - jeg er da nysgerrig :-)

Jeg vil da også gerne vide mere om din hw.

Mvh
Anders Majland

Re: Hjemmekontrolsystem
du skal nok få det skal lige have lidt tid til at finde det frem

vh Lars madsen

Re: Hjemmekontrolsystem
hej anders og jer andre

så har jeg fundet kodden frem den køre på atmel 8515 porfessoren

og består af to programmer det ene er et ihc outputmondul der driver 16
relæer
der køre som udgange de oprindlig har kun 8 udgange per mondul men grunden
til dobelt antal
output er at bruge over skuds ben på professoren

input koden scanner 16 taster og sender dem til ihc controlerne lige som
standart mondulerne
den køre også på en atmel 8515

der er hvis nok begyndt at blive lavet print til begge monduler men er ikke
sikker projeket er næsten et år gammel

og det skal nok lige siges at koden ikke er pån men den køre

i er velkommen til at få kodde og det printtegninger der er lavet men
hvordan sender jeg det til grupen ??

vh. Lars madsen

Re: Hjemmekontrolsystem

Enten sender du det til dk.binaer eller også får du en af os med
web/ftp-servere til at lægge det op til fri afhentning.

- Lars

Re: Hjemmekontrolsystem
hej ng

takket være lars kristensen er asm koden nu kommet online
og kan downloades på følgende adresser

http://www.acdc.dk/ihc/ihc_input.asm
http://www.acdc.dk/ihc/ihc2.asm

tak til lars for hjælpen :)

vh. lars madsen

Re: Hjemmekontrolsystem

Det ser jo umiddelbart ganske overskueligt ud - uden at jeg dog har haft
tid til at nærlæse ....

Diagram / Print kommer der også online samme sted ?

Jeg kunne bestemt være interesseret i at købe et par print for at lege
med det, hvis det er nogen der alligevel vil til at lave print igen.

/A

Re: Hjemmekontrolsystem
samme her

Re: Hjemmekontrolsystem

Jeg har fået nogle ret gode respons som email på dette indlæg, og jeg samler
lige sammen, og regner med at lave et forum for dem som har besvaret,
således at vi kan komme igang med et ordenligt projekt, som det tyder på at
det kan blive. :o)

Jeg vender tilbage snarest muligt.

Tak til alle.

Mvh Hauge

Re: Hjemmekontrolsystem - LON
Kender i LON chippen?

http://www.el-uddannelse.dk/fpi/pt/hft-0421.pdf

//zigge

Re: Hjemmekontrolsystem
Hej

Hvis nogen kunne være interesseret i at se hvad jeg har ting mig at bruge
til mit system, kan datablade findes på ihc.mhv.dk, der vil senere komme
diagrammer, layout, sourcer osv...

mhv

form

områder,
benene,
for
@

Re: Hjemmekontrolsystem
Kjører du X10 på systemet ditt?, vis ikkje, fortel oss om protokollen du
bruker.

(hjemmesida er vanskelig å lesa; dårlig kontrast, lita skrift, men ellers,
enkelt og greit.)

HM

er
garagen.
computeren
Hver
elektronik
hauge

Re: Hjemmekontrolsystem
Hej Harald

Nej bruger ikke X10, og kommer heller ikke til det, vil designe en fornuftig
protokol, til formålet. Men er desværre ikke nået så langt endnu.

MHV

bruge
ting,
lade