Hjemmebygget stregkodelæser...

Til et lille hobbyprojekt kunne jeg godt tænke mig at lave en
stregkodelæser.

Jeg har fundet en side hvor der er en der har lavet lidt det samme her:
http://www.thekeeser.com/Projects/bar_code_reader.htm

Men det output han opnår er jo ikke lige just lig 0&1(0 og 5v) i digital
form. Jeg har endnu ikke selv gået så langt at jeg har afprøvet dette -
er stadig på research.

Men er der nogen der har en ide til en konstruktion der kan gøre
aflæsningen digital?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Stig

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...
Hej Stig

Hvorfor ikke bruge en færdig ?

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Fordi jeg har en ide om at jeg kan bygge en stregekodelæser for små penge.
For det andet så er det tanken at stregkodelæseren skal integreres i et
andet stykke elektronik.
Det er ikke et absolut must at den skal kunne læse alm. standard
stregkoder hvis nu det bliver for svært at opnå. Det primære mål er at
jeg kan udprinte en stregkode - eller lign. - på omkring 24bit som så
kan læses af denne stregkodelæser.

Mvh Stig

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Tør man spørge hvad "små penge" er? Jeg leder lidt selv og fandt en
færdig stregkodelæser med USB interface til 399,-

//Søren

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Well - det link jeg supplerede viste en metode hvor at det er en
fototransistor der aflæser og ikke en ccd.
Så hvis det kan lykkes på denne måde, - mon så ikke det skulle kunne
lade sig gøre for godt under 100kr?
Men stadigvæk skal jeg ha' integreret stregkodelæseren med en anden
elektronikdel. Så en USB scanner er ikke en mulighed.

/Stig

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...
Hej Stig

Ok med at du selv vil lave en læser, men skulle du fortryde senere,
ja så send mig en mail.

Mvh Max

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

http://www.ee.washington.edu/conselec/Sp96/projects/ajohnson/proposal/project.htm#circuit

fra project
http://www.ee.washington.edu/conselec/Sp96/projects/ajohnson/proposal/project.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...
http://www.ee.washington.edu/conselec/Sp96/projects/ajohnson/proposal/project.htm#circuit
http://www.ee.washington.edu/conselec/Sp96/projects/ajohnson/proposal/project.htm

Tak for linket.
Men jeg synes nu ikke diagrammet er særlig let læseligt...

/Stig

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Ja det kan jeg godt se nu ,

Men der er en del teori på siden.
Det kan du måske brug lidt af

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Ja, - jo tak. Der er også lidt spændende læsestof :-)

/Stig

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

HP har en ap not om dette emne inklusiv diagram hvis , sE5% kan jeg mE5%s=
ke20%
finde den .jeg bor i kbh F8%

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Dit projekt lyder sjovt, men jeg tror du vil blive temmelig skuffet.
Jeg husker tydeligt det første stregkode-penne, som var opbygget som du har
tænkt dig (endda med en lille linse foran). Det var næsten umuligt at scanne
en stregkode med dem. Man skulle typisk kører pennen 15-20 gange hen over
stregkoden for at fange den en enkelt gang. Problemet er bla. at fører
pennen med en konstant, og ensartet, hastighed hen over stregkoden.

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Jeg tror nu godt at det kan lade sig gøre.
Især da jeg ikke behøver at overholde nogen bestemt standard da jeg selv
laver mine egne stregkoder. Så der f.eks. også mulighed for at jeg
forstørrer stregkoderne.
Selve dekodningen af stregkoden skal ske i et program på en computer. Så
der har jeg også rig mulighed for at behandle dataene.

/Stig

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Du kan behandle dine data i PC'en så meget du vil :o) Hvis du ikke har
ført "pennen" med konstant hastighed, har du meget ringe mulighed for
at gætte/regne rigtigt. Men det skulle da også være muligt, at holde
rimelig konstant hastighed - måske :o)

/Thomas

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Det kunne man jo ret nemt komme ud over ved at benytte et clock
signal. Enten
ved at benytte en seperat stregkodelE6%ser der lE6%ser clock signalet ved
siden af
den normale stregkode. Alternativt kunne man mE5%ske benytte en kodning
af selve
stregkoden hvor clock signalet er indlejeret, ala Manchester Encoding.

Mvh
Frederik

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Ja, fin ide.

Ja. Måske er de faktisk allerede Manchester kodet? Hvem ved :o)

/Thomas

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Ikke mig.. Jeg aner faktisk ikke noget om stregkoder :-)

Frederik

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Ikke nogen løsning, men jeg kan se at det kunne være en ide, at forsyne
alle mine jernbanekøretøjer (i skala1:160) med identifikation ppå
undersiden. Er det noget, der minder om et, Du har gang i ?

Jeg har tidligere expermenteret med RFID, men ikke helt løst opgaven.

RFID er ca 2.4mm tykke, men stregkoder kan laves meget tyndere, og da
det skal sidde under køretøjerne betyder det en hel del :)

Bo //

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Det kommer nu an på hvilken type RFID du bruger, dem jeg plejer at bruge
er ikke meget tykkere end stregkoder, men deres areal er måske lidt for
stort til at bruge undet et lille modeltog.

Re: Hjemmebygget stregkodelæser...

Nu er det ikke lige modeltog jeg har gang I (men iøvrigt en idé for min
far) :-)
Men princippet er jo helt det samme. Outputtet fra sådan en
stregkodelæser vil jeg så kommer over i computeren. Hvor du vil gøre af
det ved jeg ikke?

Jeg vil ikke bruge RFID, da det er vigtigt for mig at
omkostningsniveauet er på et absolut minimum. RFID er måske ikke så dyre
- men man kan vidst ikke printe dem ud på papir? :-)

Men hvis du begynder at forsøge dig med stregkodemetoden vil jeg da godt
høre lidt om hvad du gør dig af erfaringer.

Mvh Stig

Site Timeline