Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion

Jeg har længe gået og bygget på en CNC plasmaskærer til hobbybrug, og løber
af og til panden mod en mur. Som forventet.
Projektet er som de fleste nok er , sådan lidt til og fra, så det er snart
nogle år gammelt efterhånden.

Er der andre "lidelsesfæller" herinde der roder med hjemmebyggede CNC
maskiner, drivere til dem, osv.?

Det kunne være snildt at kunne udveksle erfaringer.

Spørgsmål som:
Hvordan får jeg mere fart på en stepmotor.Meget mere fart.?
Hvilken software er egnet?
Hvordan har andre konstrueret linære føringer?
Selv bruger jeg SKF kugleføringer....

Mener helt bestemt at der var mindst en 2-3 stykker herinde der har bygget
CNC, men kan jo knapt huske det.

Henrik

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion
Davs Henrik

løber

Det er nu ikke CNC fræser jeg er igang med, men en X,Y,Z styrring, til noget
model ting jeg pusler med, så det er jo næsten det samme.

Af driver kan jeg anbefale en PIC kreds som kobles sammen med et skifte
register der kan skifte i begge retninger. og så kobler udgangen af
registeret ud til nogle FETer eller transistor.

en step motors fart er afhængig af det antal step motoren er bygget op
omkring. Dette vil sige, at til præcision styring kan det anbefales at bruge
step motor fra et gammel 5 1/4" drev, da de har nogle dejlige 360 steps
motor i sig. Og med halfstep, er man oppe på 720 step for en omgang. Men
disse er tilgengæl ikke sælig hurtige. da der er mange step. Så hvis De skal
bruge fart vil jeg anbefale stepmotoren som driver drevet rundt, da disse
normalt kun er 4 eller 8 steps motor. derved ret god fart, men De skal huske
at der er ikke særlig meget moment i en step motor, så hvis det er til selve
boret vil jeg anbefale en DC motor, hvor de så ændre spændingen for at ændre
hastigheden.

Håber at De kunne bruge det til noget.

Med venlig hilsen  Thias Russell

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion
Hej Henrik
 Jeg har bygget en CNC unit til en manuel drejebænk. Følgende indgår i
konstruktionen:
Linieæer føringer (forspændte) føringer fra INA, forspændte kuglespindler
fra Betech, (Bondy)
AC servomotorer med tilhørende servoforstærker (opløsning på en omdrejning =
16384 pulser)
Pmac servokort
Resultat:
Positionerning inden for 0.002mm, største hastighen 30m/min, største
belastning 3000N
Software: NCdelta (Dansk udviklet)
Pris ca 100.000

Husk du skal bruge radiuskompensering for snitbredde...

Jumsko

løber

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion

Eventuelt kig på Elektor og/eller EPE fra sidste år (eller forrige).
De havde begge et komplet sæt fræsesystemer med 2 aksler og eksembler
på at gøre det til 3 aksler.

Mvh
  Klavs.

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion

Ok., eller en højere udveksling og en meget heftigere stepmotor måske....

Jeg sigter i retningen af at bruge nogle at de eksempler der ligger på
nettet. Der ligger jo forsk. software der styrer retning og step og således
åbner op for 4 akser, hvoraf jeg selvf ikke skal bruge så mange. De
driverkort jeg har bygget er baseret på at bruge "step" og "direction" fra
parrallelporten.

Jeg havde kigget lidt på master5, men jeg er på et ultra lavt budget, så det
skal helst være til download, og ikke til et par hundrede US$, for så har
jeg ikke råd til at lege med det længere. Derfor tænkte jeg at der nok var
andre der havde leget med det, og de måske havde noget gode ideer.

Jeg har fundet mine brugt, og så er de absolut ret let tilgængeligt rent
prismæssigt. Jeg kan prøve om jeg kan skaffe flere af slagsen, hvis du er
int.

Kugleføringer er et linært kugleleje der kører på en centerless aksel. Lidt
som de skuffeskiner man kan få, blot i en cylindrisk udførelse, med
kugleretur, uden begrænsning på vandringen og så noget nær slørefri. Jeg kan
ikke mærke noget slør i mine.

Jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil bruge spindler eller blot en gearing
og et tandremstræk. Tandremmen har den åbenlyse fordel at den tillader store
hastigheder, som kan blive svært at opnå med en gevindspindel.
Men jeg kan ikke helt beslutte mig.

Henrik

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion
Hej
Lidt om det projekt jeg går og arbejder med, (hobby)
3 akset radial boremaskine, er vist hvad men vil kalde sådan en,
til at bore print med, arbejds areal 300 X 300 mm.
Jeg er startet helt fra bunden med at lave stepmotor kontrol er kort
baseret på en PIC16c84 mikroprocessor og nogle BUZ11A Power MOSFET
Transistors. til at drive stepmotoren, en billig og effektiv løsning
hvis man ellers formår at skrive program til sådan en mikroprocessor.
Planen er så en mikroprocessor til hver akse og en til at varetage
kominikasionen mellem pc og de tre andre,
jeg er så heldig at det program jeg bruger til at tegne print i kan
generere en NC dril fill som jeg nemt kan hente relevante data ud af.

ind til vidre har jeg lavet program til at køre med stepmotoren
som kan køre med en vilkorlig konstant hastighed samt accelerere og
decelerere 65535 step hvad svare til 93,62 omdrejninger på stepmotoren

planen var så, en spindel drevet direkte at stepmotoren

stepmotore har det med at blive meget dyre når de skal være store
6864mNm holding torque. 3038,48 kr ex moms

Spindler, tandreme : Tandremmen er nok den billigste, men en udmærket
læsning

master5 hvad er det ??

/Carsten

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion
Hej Carsten, Master5 er et ganske udmærket stykke cnc software der håndter
DXF formater og G-coder, det bliver dog styret af printerporten.

m.h.t. til dit projekt er jeg meget intersseret i dit layout og software, da
jeg selv går og pusler med et system, som jeg ikke rigtig kan få til at
virke.

Bent

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion

Hej Bent
du kan godt få layout og software,
softwaren er skrevet i asamplerkode, er det noget du kan håndtere, da den
ikke er skrevet færdig i nu, der mangler en komonikasions del,
Layout, jeg har kun fået lavet layout til driverkort, men det virker,
mangler at lave layout til komonikasionsprint, som budte være en nem lille
sag, 1 stk. sub-d 9 pol, 1 stk. MAX232, 1 stk. pic16f84 og 1 stk.8 pol RJ45

er du stadig interesseret ?
er det en gyldig e-mail adresse du bruger ?
/Carsten

Re: Hjemmebygget CNC, hardware,software og konstruktion
Ja jeg er meget intersseret, så du må meget gerne maile det til mig.

snipped-for-privacy@gvdnet.dk

bent

håndter
software,