Hjemmebyg af CNC maskine

Efter at have undersøgt prisniveauet for kommercielle CNC fræsere, er jeg
kommet til den konklusion at det er billigere at lave den selv.
Men, savner noget inspiration, samt links til hvor eventuelle dele kan
købes.

Har kigget en del på programmet TurboCNC som umiddelbart tiltaler mig meget.
Til dette ville jeg gerne have en controller på min parallelport, som kan
styre de tre stepmotorer. Diagram eller lign modtages med glæde.

Skal man have spindler i ? (de er dyre, men præcise) Eller måske gevindstag
? (billige, og nemme at komme til) Har også set et par enkelte være opbygget
med tandstang... Men er det ikke noget øv ?
Såfremt jeg vælger spindlen, skal jeg jo også have de spec. møtrikker til,
og de er jo pokkers dyre :/ Hvordan scorer man sådanne ting billigt ?

Lidt om hvad jeg forventer fræseren skulle kunne:

Fræse print, bore print, muligvis forarbejde små alustykker.
Arbejdsområdet behøver ikke være større end 160x100 mm, men hvis jeg
alligevel skal til at bygge selv, kan jeg jo nemt udvide til det dobbelte.

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Jeg har besluttet mig for at bruge gevindstænger, men det kræver nogle
overvejelser. Præcisionen er som oftest så dårlig, at hvis du prøver
at fræse pad'sene til en almindelig DIL kreds, så vil du ende op med at
to pads 'hænger sammen'. Det kan dog løses ved at du kun fræser i
positiv retning (eller kun negativ) for både x og y-retningen. Det skal
så desværre implementeres i softwaren (TurboCNC).
Min løsning med kun at fræse i positiv retning blev skabt, eftersom jeg
ville skrive softwaren selv, og derfor 'bare' skulle have det med i
specifikationen til softwaren.

Projektet er dog stillestående nu hvor jeg har fået min plotter op at
køre med en rød Staedtler pen :-)

Cheers,
Mikael

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
Hej ...
her er nogle forskellige lings

http://www.mcmaster.com /
http://www.buildyouridea.com/cnc/IG-88/ig88.html
http://www.damencnc.nl /
http://engraving.majosoft.com/html/home.html
http://www.yty.net/cnc/pictures.html
http://cq.cx/pcb-router.pl
http://www.cnclinx.com /

har selv valgt en M6 gevind stang med en todelt møtrik hvori det er muligt
at fjerne slør
/Carsten

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Se, det er nogle gode links!
Dem tror jeg også Fidolinux.dk kan finde megen inspiration i (og alle
andre med hang til hjemmebyg af CNC)...

Jeg takker mange gange, Carsten!

Cheers,
Mikael

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Tak for rigtig gode links.

Fortæl gerne mere herom, gerne med billeder ? For alm gevindstag er jo noget
billigere...
Presser du de to møtrikker i hver sin retning for at fjerne det slør der er
i hver omgang ?

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
Prøv at kikke tilbage til 2-februar i subject: "Multimeter fra
Netto...."

Elektor har et byggesæt til £1100. Set i januar nummeret.

http://www.elektor-electronics.co.uk/Default.aspx?tabid27%&mid39%8&ctl=Buy&buy=U0701014.pdf&emid40%3&art53%245&Free=True

Måske har producenten løsdele på lager, fx spindler

Christen

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
http://www.elektor-electronics.co.uk/Default.aspx?tabid27%&mid39%8&ctl=Buy&buy=U0701014.pdf&emid40%3&art53%245&Free=True

Producenten har absolut *intet* på lager.
Jeg går stadig og venter på det CNC-kit jeg bestilte da Elektor´s
januar-nummer kom på gaden, selv om det skulle være leveret for længst.
Producenten har været så genial først at begynde at producere kittene
*efter* han har modtaget bestillingerne (og penge), så nu står han i den
situation at han slet ikke kan følge med efterspørgslen. Jeg har måttet
rykke adskillige gange bare for at få ham til at bekræfte at han har
modtaget min betaling, ellers brillere han med larmende tavshed.
Jeg fortryder bittert at jeg har forudbetalt mit kit (efterkrav var ikke
muligt til Danmark). Utroligt at et velanskrevet blad som Elektor vil lægge
navn :o(

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
Det var da trist at høre om dine problemer der

(Og jeg holder nu op med at reklamere for det)

Christen

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Jeg havde godt hørt/set den, men prisen.... ;)

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Prisen for kittet er særdeles attraktiv når du sammenligner med prisen for
en fordi CBR-40 http://www.colinbus.com/English/cbr40_en.htm (det er samme
mekanik, eletronik og software, der bruges).
Jeg tror stadig på at jeg har bestilt en god CNC-maskine til prisen, men
pokkers at leverandøren ikke overholder sine aftaler og ikke informere om
det.

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
skriv et lE6%serbrev til elector sE5% sker der sikkert noget
mvh bamse

ngst.20%
ttet20%

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Spindler med motorer findes i gamle højhastighedsprintere og enkelte
professionelle skrivemaskiner. Ellers, overvej tandremstræk, (også brugt i
printere), rigtigt sat op er det lige så præcist som printerens udskrift
:-)

Orla Pedersen
Re: Hjemmebyg af CNC maskine
<klip>

</klip>

Mcmaster har mange gode ting til lave priser - men de sender ikke til
Danmark. Jeg har haft fat i dem nogle gange efterhE5%nden

Med venlig hilsen
Flemming

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
Spindler se:
http://cgi.ebay.com/12-1-2-10-ACME-Leadscrew-W-Delrin-Nut-for-CNC-Router_W0QQitemZ230108640297QQcategoryZ57122QQcmdZViewItem

Olav

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
On Tue, 27 Mar 2007 17:20:55 +0200, "Fidolinux.dk"

Din konklusion er mig noget mystisk. Hvodan er du kommet frem til, at
det er billigere at bygge den selv, når du selvsagt ikke ved hvad
løsdelene koster? ;o)

Hvad er da prisniveauet for kommercielle CNC'ere?

Jeg ville have forventet en konklusion i stil med: "Jeg vil bygge en
CNC fræser som et hobbyprojekt, fordi det er for fedt selv at
konstruere een. Jeg aner ikke hvad det koster, men jeg har ikke råd
til at købe en kommerciel maskine."

/Thomas

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

15K og opefter... det kan man lave meget for selv :)

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Jeg mangler stadig et diagram på noget der kan drive alle tre motorer på et
print fra Parrallel porten hvis nogen har et link :)

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

Forsøk:
http://www.xylotex.com

HM

Re: Hjemmebyg af CNC maskine

På Ebay er der ofte en der sælger et print med optokobler parallelport og
styring  til 3 eller 4 motorer,
skulle virke med MACH2 prg..
Ang. Diagram prøv at kontakte formanden for Radioamatørforeningen i
Kalundborg
Han har lavet det diagram, der køres med derude..
mvh
Preben

Re: Hjemmebyg af CNC maskine
http://pminmo.com /