Hjelp, lodding av aluminium.

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Jeg bruker "Alusol" fra Multicore. Jeg har forsøkt på en Al.plate,
50x65mm, 1,5mm tykkelse. Den har jeg "polert" med stålull og skyllet i
varmt vann. Jeg la platen på på nokolunde varm kokeplate og "skrapte" på
platen med loddetråden under oppvarming. Eg venta meg at tinnet skulle
"flyte ut" når platen ble varm nok. Det skjedde ikke. Tinnet bare
smeltet og danner "perler".

Til det eg skal lodde isammen reiner eg med å bruka butanbrenner frå CO.

Hva er "rett" eller en god og sikker fremgangsmåte for slik lodding?

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Harald Mossige udtrykte præcist:
Quoted text here. Click to load it

Så vidt jeg ved, kan man ikke lodde på aluminium.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Birger Sørensen skrev:
Quoted text here. Click to load it

Man kan lodde aluminium, men det skull være vanskeligt. Problemet er at
få nedbrudt aluminiumoxidhinden som dækker overfladen og i øvrigt vokser
i tykkelse når emnet opvarmes. Der skal et særligt flusmiddel til.

Jeg har aldrig selv prøvet at lodde aluminium, men holdt mig til epoxy,
nitter eller skruer.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Den 19-10-2008, skrev Erik Olsen:
Quoted text here. Click to load it

Det er noget med en masse varme, og brug af loddesyre - gammeldags
lodning af tagrender, måske?
De var vist af zink. Men måske kan samme teknik anvendes.
Loddetin må helst ikke blive meget over 270 grader, så mister det nogle
af sine egenskaber, bla. at flyde rigtigt ud.
Så problemet er nok at få renset, samtidig med at der varmes nok, men
ikke for meget.
Evt, at finde noget andet end loddetin som bindemateriale?

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Birger Sørensen skreiv:
Quoted text here. Click to load it

Nå forteller jeg at jeg bruker "Alusol", en spesiellt legering bereinet
for lodding av Al. "Tinnet" har innlagt flussmiddel på samme måte som
vanlig loddetin.

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Birger Sørensen skrev:

Quoted text here. Click to load it
 > De var vist af zink.

Loddevand som bruges bl. a. til lodning af zink, er en
zinkkloridopløsning. Oprindeligt lavede man det ved at putte zinkstykker
i saltsyre til væsken ikke kunne opløse mere zink. Kan stadig købes bl.
a. hos Brdr. A&O Johansen.

Quoted text here. Click to load it

Nej, den samme teknik kan ikke anvendes til lodning af aluminium.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Erik Olsen skreiv:
Quoted text here. Click to load it

Jeg har aldrig fått "Aralditt" til å fungere. Hvilken type epoksy
fungerer, eventuellt med oksyd? Denne gangen kan ikke skruer eller
nitter brukes.

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Harald Mossige skrev:

Quoted text here. Click to load it

Blå Araldit eller tilsvarende fra andre leverandører. Limfladerne
afrenses grundigt og slibes med groft smergellærred el. lign. så
overfladerne er ru. Limfladerne må ikke berøres efter afrensning, brug
evt. engangshandsker.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Hej Harald

Quoted text here. Click to load it

3 minutters Epoxy fra Plastic Padding

http://images.productserve.com/preview/1672/17662627.jpg

--
Mvh Max


Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Quoted text here. Click to load it

Hej Harald

Fortæl venligst senere hvilken teknik du forhåbentligt for til at virke.

Kig på:

Is it possible to solder aluminium?:
http://wiki.answers.com/Q/Is_it_possible_to_solder_aluminium
Citat: "...
Various aluminum alloys have different solderability: 1xxx, 2xxx, 3xxx,
4xxx, and 7xxx are easier to solder than the 6xxx series alloys. Due to
their magnesium content, 5xxx series alloys are the most difficult to
solder.
..."

Re: HELP: How to soldering AL and CU plates?:
http://yarchive.net/metal/aluminum_solder.html
Citat: "...
Tin the aluminum under oil, then solder as normal.

Aluminum normally won't accept regular solder. That's because
of the oxide coating on its surface. By covering the surface with
oil, you can scrape away the oxide coating while preventing oxygen
getting to the surface and reforming it. You can then tin the surface
with an iron, through the oil coating, and get a proper bond. Then
you can clean the oil off and solder as usual.

This is a home shop technique. There are probably better solutions
in a production environment.
...
I use mineral oil, but ordinary motor oil will work, smokes a bit though.
..."

Alu soldering UniSolder 390:

http://www.youtube.com/watch?v=m22ts_G5G4s


-

Svejsning:

Durafix Australia - Aluminium Fluxless Repair Rods:
http://www.durafix.com.au/index.php?content=instructions.htm&PHPSESSID80%409be1d3d8e697aad18009cffbe7e9

hilsen

Glenn


Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Quoted text here. Click to load it

Butan brænderen lyder ikke så tosset.  Vi fik lov til at prøve at
svejse bl.a alu på kurset "almen processlære 3" på DTU for mange
(15-20) år siden.  Det som gør svejsning af Alu RIGTIG svært er, at
aluminium smelter (og gør det ret pludseligt) før det begynder at
gløde.  Alle andre metaller gløder først, hvilket gør det nemmere at
styre processen.

Prøv at alliere dig med en professionel, mod nogle øl eller lign.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Hej Kai

Quoted text here. Click to load it

Det er ikke det egentlige problem. Hovedproblemet består i at kernen
smelter længe før overfladen (oxyden), så hemligheden består i at
have et flusmiddel der fjerner oxyden i samme øjeblik som kernen
smelter, og det er virkelig en balancegang. Moderne aluminiums-
svejsning foregår jo men TIG eller MIG svejsning og er ikke særlig
problematisk at udføre.

--
Mvh Max


Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Kai Harrekilde-Petersen skreiv:
Quoted text here. Click to load it

Tanken er god, men profisjonelle vokser ikke på trær.

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Quoted text here. Click to load it

Har du prøvet at spørge den lokale MC mekaniker om han kan, evt kender
en som kan ? - der er mange ting på MC'er som er af Alu :-)

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Quoted text here. Click to load it

Vi hænger vel nærmest fra dem? ;-)

Mvh. Uffe Ravn



Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Quoted text here. Click to load it

Læg alupladen på kogepladen, læg et stykke bismuth på pladen og lad det
smelte, krads et hul i oxydlaget, mens det er dækket af bismuth, langsomt
vil hele pladen blive dækket af et tyndt lag bismuth.
Og det er til at lodde på med almindeligt tin.

Bismuth har et smeltepunkt på 271 grader C

Mvh. Uffe Ravn



Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Uffe Ravn skreiv:
Quoted text here. Click to load it

Den ser brukbar ut, forutsatt at bismuth er noenlunde tilgjengelig i
hobymengder til en akseptabel pris.

Har du noen mer utfyllende, praktiske oplysninger? Hvor kan jeg kjøpe
slikt, og i hvilken form? Kan det blandes til en psata på noen måte?
Quoted text here. Click to load it

På norsk kalles det "Vismut", og da ble ting klarere. Jeg har lest
Wikipedia.

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Quoted text here. Click to load it

Hvor meget skal du bruge?

Quoted text here. Click to load it

Husk at rent bismuth er ret sprødt.

Er det fordi du skal lave en lodebar overflade?

Det er primært det jeg har brugt det til, selv om jeg også har prøvet at
lodde 2 stykker alu sammen med bismuth.

Mvh. Uffe Ravn



Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Uffe Ravn skreiv:
Quoted text here. Click to load it

Det er et vanskelig spørsmål. Det er et tungt metall, - og dyrt. Jeg vet
ikke hvordan jeg skal avgjøre det; jeg har jo ingen erfaring.

Quoted text here. Click to load it

Ja. 6 cm^2? fordelt på 6 objekt. Jeg skal lodde en sirkelbue til en
plate. Sirkelbuen skal ligge på stepper, og platen er for å feste
stepperkontrolleren. Er det pellets som er den mest hensiktsmessige utgaven?

Kan apoteket være en egnet leverandør?

HM

Quoted text here. Click to load it

Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Quoted text here. Click to load it

Mon ikke jeg kan få en af mine venner til at sende dig en enkelt "pille"

Quoted text here. Click to load it

Næppe.

Mvh. Uffe Ravn



Site Timeline