Hjælpe til temperatur måling med NTC/PTC

Hej NG,

Jeg kunne godt bruge noget ekspert hjælp til et hobbyprojekt. Jeg vil gerne
kunne omdanne en temperatur (0-100 grC) til en 0-10V spænding, til brug i en
PLC. Præcision er ikke et must, det skal bare være nemt at lave, og gerne
ehmmm økonomisk *s*
Jeg er elektriker, og er på den konto selvfølgelig totalt ide forladt når
jeg begiver mig ud i elektronik ;-) ... Jeg kan dog til nød føre en nogen
lunde stabil loddekolbe, og har også lidt forskellige dimser liggende....
bla. et par NTC'er 100 ohm og 10kohm og nogle BC337 + lidt forskellige
potmetre og modstande. Er der noget af det jeg kan bruge?

På forhånd ydmygst tak *S*
Mvh
Martin Petersen

---

Børnecitat :
- Øl gør tit, at kroppen bliver usymmetrisk.

Re: Hjælpe til temperatur måling med NTC/PTC
gerne
en

PTC/NTC (afhængig af hvor man sætter den i broen) kunne være ok i en 10~100K
version..

en Wheatstone Bridge : http://www.dwiarda.com/scientific/Bridge.html

og en lm358 ell lign. så kan man altid lave lidt løjer med nr 2 opamp deri
hvis det bliver nødvendigt, måske du skulle bruge en rail2rail opamp hvis du
skal helt til ov og helt til forsyningen, men hvis du kan nøjes med 0,3-10V
ud (hvis du har evt 12V forsyning på opampen) så kan du bruge 358'eren eller
324 med 4 opamps i

så er du vidst godtkørende

Kasper

Re: Hjælpe til temperatur måling med NTC/PTC
Hej Kasper,

Nok ikkke en PTC, de har som regel et meget lille temperaturområde hvor
det hele sker.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Hjælpe til temperatur måling med NTC/PTC

gerne
en
Eg forutsetter:
Har du PLS, så har du 24V DC.
Du har 10V analoginngang på PLSen.

Gå til:
http://www.national.com
og lasta ned Application note nr.29 og 31.

Du treng ein OPAMP, LM358 er bra (men nesten alt er brukbart.) LM358 har 2
forsterkerer.

Du treng ein seriemotstand til NTCen, slik at du kan måla det variable
spenningsfallet over NTC.
Er du elektrikker, så er OHMs lov spikra fast. Den kan du; vis ikkje, så
fortsett med å spikra kabel :-(
Du må kjenna NTCverdien ved 0 og 100 grader, og så må du berekna kva som vil
bli ein brukbar seriemotstand som gir nok variabel spenning. Husk at
strømmen igjennom NTC varmer den opp, og endrer måleresultatet. (Eg bruker
ein "strømdiode", 1mA. Den spenningsvariasjonen du får ut er ikkje 10V, og
den reffererer seg heller ikkje til 0V. Du må forsterka
spenningsvariasjonen. (Mykkje kjekt kalkulatorarbeid.) Bruk bildet i AN31,
første bildet, of formelen til bildet. AN29 forklarer. Gjer R2 variabel,
motstand + trimmepotmeter. Nå får du ut eit signal som har 10V variasjon,
men det reffererer seg ikkje til 0V. Bruk den andre forsterkeren. Kopla
utgangen til - inngangen og videre til + inngangen oå den første
forsterkeren. Du treng ein spenningsdeler mellom 24V  og 0V: Ein motstand +
eit trimmepotmeter. Potmetermidtpunktet kopler du til + inngangen på den
andre forsterkeren. Så mangler du bare ein avkoplingskondensatot på OPAMPen,
0,01uF.

God fornøyelse.

HM

Re: Hjælpe til temperatur måling med NTC/PTC
Tak til Harald og Kasper for de hurtige svar ;-)

Mvh
Marti

Site Timeline