Hjælp til udregning af Effektmodstand

Jeg skal have lidt hjælp til at regne en effektmodstand ud.. jeg har en
LEDpære der bruger ca. 1 A  (lidt usikkert da det er målt med et viser
instrument.. har ikke et digitalt endnu.. kun til AC)

Men lad os sige at den bruger 1A ved 12V det giver jo en ganske let
udregning
P=UxI -> 12x112%W... men det er lige lidt nok.. jeg ville gerne have den til
at bruge 21W.. via en effektmodstand.. men hvordan er det nu lige jeg gør
det?

og hvormange watt skal jeg vælge modstanden på, så den ikke bliver alt for
varm.. ??

//EL-Trikker

Re: Hjælp til udregning af Effektmodsta nd

Hej El-Trikker

Du får kredsløbet til at belaste med 21W ved at sætte en modstand
parallelt over pæren på 12W.

Så meget skal modstanden belaste:
(21-12)W= 9W

Effektmodstanden skal så have en pålydende modstand på:
ohm=V/A og A=W/V => ohm=V*V/W, V12%V, W=(9W) <=>
ohm=(12V)*(12V)/(9W)=(12*12/9)W
16% ohm

-

Hvorfor vil du have "den" til at belaste med 21V?

hilsen

Glenn

Re: Hjælp til udregning af Effektmodsta nd [rev2]
> [...]
 >
 > //EL-Trikker

Hej El-Trikker

Du får kredsløbet til at belaste med 21W ved at sætte en modstand
parallelt over LED-pæren på 12W.

[...]

Disse modstande til montering på køleplader kan f.eks. anvendes:

HS series heatsink mount resistors:
http://www.arcolresistors.com/product-range/product-series.php?cid=3

-

Hvorfor vil du have "den" til at belaste med 21W?

hilsen

Glenn

Re: Hjælp til udregning af Effektmodsta nd [rev3]
> [...]

(21-12)W= 9W

Effektmodstanden skal så have en pålydende modstand på:
ohm=V/A og A=W/V => ohm=V*V/W, V12%V, W=(9W) <=>
ohm=(12V)*(12V)/(9W)=(12*12/9)ohm
16% ohm

-

[...]

Den skal næsten med statsgaranti anvendes i en bil, hvor en 22 W. autopære
skal erstattes med LED. Belastningen skal være den samme som glødelampen, da
ellers bilens automatik bliver forvirret og tror, at pæren er brændt af og
følgende viser den tilstand.:-)

Undskyld!

Karsten H. (7870)

Re: Hjælp til udregning af Effektmodstand [rev3]
Det er iorden Karsten...

Så slipper jeg jo for selv at svare på det ;)

//EL-Trikker

Re: Hjælp til udregning af Effektmodstand [rev3]

Husk lige at være opmærksom på, at den 1W Led sikkert ikke gi'r lys nok til
at det er lovligt.
Derudover er det ikke nok med en effektmodstand parallelt over Led'en, der
skal osse en formodstand på den, allerhelst en konstantstrøms-generator, som
de store Led'er siges bedre at kunne li'.

Mvh Ebbe

Re: Hjælp til udregning af Effektmodstand [rev3]

Husk lige at vE6%re opmE6%rksom pE5%, at der tales om  en 12W led-pE6%re, de=
leveres
som en fE6%rdig enhed, der kan sE6%ttes direkte i lygten.

mvh

ThorbjF8%rn

(P.S. Det er ikke sikkert den er lovlig alligevel.)

Re: Hjælp til udregning af Effektmodstand [rev3]

| Husk lige at være opmærksom på, at der tales om  en 12W led-pære, der
| leveres
| som en færdig enhed, der kan sættes direkte i lygten.
|
| mvh
|
| Thorbjørn
|
| (P.S. Det er ikke sikkert den er lovlig alligevel.)

Ja, jeg læste lige spørgsmålet en gang til :o) Jeg havde fået ind i ho'det
at det var en løs Led, som trak 1A. My bad.

Mvh Ebbe

Re: Hjælp til udregning af Effektmodstand [rev3]
Det er iorden Ebbe..

Det er en speciel lavet baglygte pære med 36Hvide LED i.. den er ikke
godkendte til vejbrug.. men jeg har nu tænkt mig at bruge den alligevel.. da
mine egne tests viser at den lyser lige så godt på 300meters afstand som en
standart..

//EL-Trikker

Re: Hjælp til udregning af Effektmodstand [rev3]
Hej EL-Trikker

Har du overvejet de forsikringsmæssige konsekvenser din beslutning
kan have ?