Hjælp til udregning

Jeg er igang med at montere lysdioder istedetfor alm pærer i nummerplade
lyser på vognet.. men har lige en lille regnestykke det kniber med..

der sidder idag en 5W pære i bilen

Da bilen er med CanBus / Lygtekontrol skal jeg snyde den til at tro der er
5w i forbrug. derfor en effekt modstand.. (tror jeg)

Jeg bruger 3 stk. led til projektet, hver med deres egen modstand. hver led
optager 0,24W dvs. ialt 0,72W for alle 3 led. 0,72W minus 5W = 4,28W som jeg
skal have en effekt modstand til at optage..

Hvordan regner jeg ud hvormange ohm denne modstand skal være på? og jeg gå
ud fra at jeg skal købe en 5W modstand til projektet, eller skal jeg vælge
en større??

Mvh Brian

Re: Hjælp til udregning

1. Regn det om til strømmen W = U * I -> 5W / 13.8V = 362mA
2. Regn strømmen om til modstand U = I * Ohm -> 13.8V / 362mA = ca. 38 ohm,
mon ikke en 47 ohm kan gøre det... det giver ca 4W.

du kan regne det sammen til 1 formel...

Kasper

Re: Hjælp til udregning

Hej Brian, den modstand du søger (v. 12V) er R = U*U/P;
12*12/4,28 = 33 Ohm. Jeg vil anbefale, at du anvender en 6-10W
effektmodstand til montage på bilens chassis (disse modstande har det
med at blive smålune).

M.v.h.

Bjarne

Re: Hjælp til udregning

Hvad med at montere flere LED's. Du skal jo i første omgang have samme
lysstyrke i candela eller i LUX som glødelampen giver. Uanset spændingen
over en lysdiode er der en max. strøm, den må trække.  Det må vel kunne
fremgå af nogle specifikationere. Men ved f.eks. almindelig rød LED må max.
strøm ikke overstige 20 mA. Du kan så f.eks. sætte så mange LED's i serie,
så ved tilslutning til 12 V. går en strøm på op til 20 mA.

Så vidt jeg husker svarer de 20 mA til ca. 2 V., så at starte med 8-10 stk.
i serie vil nok ikke være helt urealistisk. Nu er der jo ingen krav til, at
nummerpladelyset skal komme lige midt over pladen. LED'sne kan jo nemt
sættes i en kæde, så hele pladen bliver jævnt belyst.

Du kan evt. købe en af de bremse-LEDS, der f.eks. monteres i bagruden af
bilen. Skil lyslisten ad og skift de røde ud med lige så mange hvide LED's i
og monter den over nummerpladen.
Karsten H. (7870)
Re: Hjælp til udregning
Hehe..

Tak for tippet karsten.. de Led jeg har på lager lyser nok så kraftigt at at
hvis jeg sætter alt for mange i serie. så kan pot-jens læse nummerpladen fra
kontoret...

Men havde ikke lige tænkt tanken med at sætte dem i serie.. det var jo en
mulighed.. det regner jeg lidt lidt på..

//Brian