Hjælp til transistor erstatning ?

Hej :)

Jeg har fået genboens hjemmestrikkede strømforsyning på bordet da den ikke længere vil give nogen spænding ud.

Den er ret "simpelt" opbygget med 3 x 3055 på køleplade + tip 121 som d river for disse.

Det eneste der ellers er af elektronik er et lillebitte print med 2stk MM30

05 transistorer + 2 modstande.. fra dette lille print går 3 ledninger ti l potmeter og 2 ledninger i parallel med en ret seriøs trådviklet modstand der sid der i serie med "+" lige før den ender i den røde bananbøsning. Den måler måske spændingen over denne modstand og "skruer selv op" fo r at holde spændingen under belastning ?

2 printspyd forbinder printet til basen på Tip121 og en stelledning.

Hvordan hulen det virker..det kan jeg ikke greje.

Men nu har jeg skiftet alle 3 3055'ere (de var døde) og tip121 (også d ød)

Nu kan den godt give spænding ud ( 0-25V) men den dykker en del med lidt belastning på ?

Tilbage er kun de 2 "MM3005" ... Dem kan jeg ikke finde nogen erstatning for :(

Jeg har prøvet med BC141 så vil den ikke noget.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan putte i som erstatning ?

Mvh KKT

Reply to
KKT

Den 14-06-2013 22:59, KKT skrev:

længere

for disse.

transistorer + 2 modstande.. fra dette lille print går 3 ledninger til potmeter

serie med "+" lige før den ender i den røde bananbøsning.

holde spændingen under belastning ?

belastning på ?

:(

Thl

Hej

Iflg. min gamle databog burde du kunne erstatte MM3005 med 2SC4135 (pas på benforbindelser).

--
Mvh, Kim
Reply to

Fredag den 14. juni 2013 23.16.24 UTC+2 skrev Thl:

Det er dog en genial side ! Tak for linket :)

Mvh KKT

Reply to
KKT

Fredag den 14. juni 2013 23.16.52 UTC+2 skrev Kim:

1000 tak :) jeg må lige dybere ned i rodeskuffen og se om der gemmer sig en :)

Mvh KKT

Reply to
KKT