Hjælp til transistor erstatning ?

Hej :)

Jeg har fået genboens hjemmestrikkede strømforsyning på bordet da den
 ikke længere
vil give nogen spænding ud.

Den er ret "simpelt" opbygget med 3 x 3055 på køleplade + tip 121 som d
river for disse.

Det eneste der ellers er af elektronik er et lillebitte print med 2stk MM30
05 transistorer + 2 modstande..  fra dette lille print går 3 ledninger ti
l potmeter
og 2 ledninger i parallel med en ret seriøs trådviklet modstand der sid
der i serie med "+" lige før den ender i den røde bananbøsning.
Den måler måske spændingen over denne modstand og "skruer selv op" fo
r at holde spændingen under belastning ?

2 printspyd forbinder printet til basen på Tip121 og en stelledning.

Hvordan hulen det virker..det kan jeg ikke greje.

Men nu har jeg skiftet alle 3  3055'ere (de var døde) og tip121 (også d
ød)

Nu kan den godt give spænding ud ( 0-25V) men den dykker en del med lidt
belastning på ?

Tilbage er kun de 2 "MM3005" ...   Dem kan jeg ikke finde nogen erstatning
for :(

Jeg har prøvet med BC141 så vil den ikke noget.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan putte i som erstatning ?

Mvh
KKT

Re: Hjælp til transistor erstatning ?
længere
for disse.
transistorer + 2 modstande..  fra dette lille print går 3 ledninger til potmeter
serie med "+" lige før den ender i den røde bananbøsning.
holde spændingen under belastning ?
belastning på ?
:(

http://alltransistors.com/crsearch.php?mat=Si&struct=NPN&pc=1&ucb80%&uce60%&ueb=5&ic=2.5&tj20%0&ft50%&cc15%&hfe50%&caps=TO39

Re: Hjælp til transistor erstatning ?

http://alltransistors.com/crsearch.php?mat=Si&struct=NPN&pc=1&ucb80%&uce60%&ueb=5&ic=2.5&tj20%0&ft50%&cc15%&hfe50%&caps=TO39

Det er dog en genial side ! Tak for linket :)

Mvh
KKT

Re: Hjælp til transistor erstatning ?
Hej

Iflg. min gamle databog burde du kunne erstatte MM3005 med 2SC4135 (pas
på benforbindelser).

--
Mvh, Kim

Re: Hjælp til transistor erstatning ?

1000 tak :)  jeg må lige dybere ned i rodeskuffen og se om der gemmer sig
 en :)

Mvh
KKT

Site Timeline