Hjælp til tiltsensor

Først vil jeg lige sige at jeg er ny i denne gruppe, så jeg håber ikke at det er helt OT.

På mit studie er vi i gang med et mekatronik projekt, hvor vi skal fremstille en tiltsensor til en entreprenørmaskine.

Vi skal kunne måle tilt i to retninger.

Vi havde først tænkt på at løse problemet med to penduler som drejer omkring hver sin akse(pot-meter), men denne løsning er meget følsom overfor vibrationer.

Vi er i mellemtiden faldet over nogle komponenter som hedder noget med ADXL, så vidt jeg er orienteret er der tale om nogle accelerometer.

Problemet er bare at vi ikke har den fjerneste ide om hvordan man tilslutter disse komponenter.

Så hvis nogen af jer derude ligger inde med nogle informationer, som måske kunne være os behjælpelige, må i meget gerne poste dem her i gruppen eller til mailadresse.

Håber ikke det er alt for ukonkret

Mv.

Søren Hanghøj

Reply to
Søren Hanghøj

"Søren Hanghøj" skrev i news:Cujfb.5723$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk

omkring

Det er en serie af accelometre fra Analog Devices, de laves med analog eller digitalt output. Jeg har selv lavet et vatterpas med en ADXL105JQC den kan måle et tilt på

Reply to
15kw

Det er accelerometre fra Analog Devices

Jeg har ikke selv haft fat i dem (endnu) men de skulle være ret effektive til både tilt-, vibrationsmåling og sikkert en masse andre målinger.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

For at måle tilt på en gravemaskine eller tilsvarende kræves der vel ikke rocket-science ??

Der findes små tilt-sensorer, lavet som en lille glasboppel, vel ca. 1*1*1 cm med 5 stifter tror jeg det er, og lidt ledende vædske

Sådan en fyr kan ikke koste mange penge - og er vel ret let at interface til.

Mvh Morten

Reply to
Morten L.

Deres problem består nok i, at den skal kun køre i ujævnt tærren , samt køre op og ned af store huller uden den kommer med falske meldinger fordi væsken skvulper

--
Calle
Reply to

Jeg lavede engang en forsøg med en lodret jerncylinder, men en nylon prop i enden. Midt i proppen havde jeg en fjeder, med en kugle på enden. satte stel på røret, og fik signal ud, nede ved skruen der holdt fjederen fast i proppen. Følsomheden justerede jeg ved at skrue skruen ind/ud af fjederen, da den bevægelige del så ændres i længde. du fungeres upåklageligt.

--
Calle
Reply to

Hej Calle,

Men det gav vel ikke særligt meget info om retning ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

nej men det kunne jo løses ved at bruge 4 plader i stedet for cylinderen

--
Calle
Reply to

at

eller

Reply to
Christian B. Andresen

Start med at læse datablade og application notes fra Analog Devices

Vær opmærksom på at ADXL105 ikke er at få mere, og er afløst af nyere typer. Mange af de nyere low-g typer har 2 akser, og interfacer problemfrit til en mikroprocessors timerporte.

typer.

Som vel er bedre ? Jeg har allerede fået fat i nogle ADXL202 og ADXL210.

en

Skal man bruge low g til et vatterpas ?

--
mvh/rg. Christian
Reply to

skal og skal... Hvis du "bare" skal måle vinkel i et statisk tyngdefelt, er der ikke grund til at vælge en 50g sensor. Den er nok bedre egnet til kollisions detektor i en bil.

Hvis du bruger en ADXL202 har du et område på +/-2g, og da et waterpas, der ligger stille, ikke kommer op på mere end +/-1g er det tilstrækkeligt. Med passende lavpasfiltrering på 1-2Hz er det ikke noget problem at opnå 0.1 grad opløselighed.

er

der

Har du lavet et vatterpas så ? Hvis ja, har du lidt anvisninger, tegninger etc. ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Ja, send mig en gyldig mailadresse udenom gruppen, så skal jeg hjælpe dig.

Hej Calle,

Selvfølgelig :)

-- Venlig hilsen, Søren * If it puzzles you dear... Reverse engineer * LM317-PSU-Designer v1,0b

Reply to
Søren