Hjælp til tiltsensor

Først vil jeg lige sige at jeg er ny i denne gruppe, så jeg håber ikke at
det er helt OT.

På mit studie er vi i gang med et mekatronik projekt, hvor vi skal
fremstille en tiltsensor til en entreprenørmaskine.

Vi skal kunne måle tilt i to retninger.

Vi havde først tænkt på at løse problemet med to penduler som drejer omkring
hver sin akse(pot-meter), men denne løsning er meget følsom overfor
vibrationer.

 Vi er i mellemtiden faldet over nogle komponenter som hedder noget med
ADXL, så vidt jeg er orienteret er der tale om nogle accelerometer.

Problemet er bare at vi ikke har den fjerneste ide om hvordan man tilslutter
disse komponenter.

Så hvis nogen af jer derude ligger inde med nogle informationer, som måske
kunne være os behjælpelige, må i meget gerne poste dem her i gruppen eller
til mailadresse.

Håber ikke det er alt for ukonkret

Mv.

Søren Hanghøj

Re: Hjælp til tiltsensor
omkring

Det er en serie af accelometre fra Analog Devices, de laves med analog eller
digitalt output.
Jeg har selv lavet et vatterpas med en ADXL105JQC den kan måle et tilt på
<0,1grad.

Du kan sikkert bestille dem som vareprøver på deres hjemmeside.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

at
eller

Kan man blive indviet lidt i hvordan ?

--
mvh/rg. Christian

Re: Hjælp til tiltsensor

Start med at læse datablade og application notes fra Analog Devices
www.analog.com
Vær opmærksom på at ADXL105 ikke er at få mere, og er afløst af nyere typer.
Mange af de nyere low-g typer har 2 akser, og interfacer problemfrit til en
mikroprocessors timerporte.

Bo //

Re: Hjælp til tiltsensor

typer.

Som vel er bedre ?
Jeg har allerede fået fat i nogle ADXL202 og ADXL210.

en

Skal man bruge low g til et vatterpas ?

--
mvh/rg. Christian

Re: Hjælp til tiltsensor

skal og skal... Hvis du "bare" skal måle vinkel i et statisk tyngdefelt, er
der ikke grund til at vælge en 50g sensor. Den er nok bedre egnet til
kollisions detektor i en bil.

Hvis du bruger en ADXL202 har du et område på +/-2g, og da et waterpas, der
ligger stille, ikke kommer op på mere end +/-1g er det tilstrækkeligt. Med
passende lavpasfiltrering på 1-2Hz er det ikke noget problem at opnå 0.1
grad opløselighed.

Bo //

Re: Hjælp til tiltsensor

er
der

Har du lavet et vatterpas så ?
Hvis ja, har du lidt anvisninger, tegninger etc. ?

--
mvh/rg. Christian
Re: Hjælp til tiltsensor

Ja, send mig en gyldig mailadresse udenom gruppen, så skal jeg hjælpe dig.

Bo //

Re: Hjælp til tiltsensor

Det er accelerometre fra Analog Devices http://www.analog.com/

Jeg har ikke selv haft fat i dem (endnu) men de skulle være ret effektive til
både tilt-, vibrationsmåling og sikkert en masse andre målinger.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Hjælp til tiltsensor
For at måle tilt på en gravemaskine eller tilsvarende kræves der vel ikke
rocket-science ??

Der findes små tilt-sensorer, lavet som en lille glasboppel, vel ca. 1*1*1
cm med 5 stifter tror jeg det er, og lidt ledende vædske

Sådan en fyr kan ikke koste mange penge - og er vel ret let at interface
til.

Mvh
Morten

Re: Hjælp til tiltsensor
Deres problem består nok i, at den skal kun køre i ujævnt tærren , samt køre
op og ned af store huller uden den kommer med falske meldinger fordi væsken
skvulper

--
Calle

Re: Hjælp til tiltsensor
Jeg lavede engang en forsøg med en lodret jerncylinder, men en nylon prop i
enden. Midt i proppen havde jeg en fjeder, med en kugle på enden. satte stel
på røret, og fik signal ud, nede ved skruen der holdt fjederen fast i
proppen. Følsomheden justerede jeg ved at skrue skruen ind/ud af fjederen,
da den bevægelige del så ændres i længde. du fungeres upåklageligt.

--
Calle

Re: Hjælp til tiltsensor
Hej Calle,

Men det gav vel ikke særligt meget info om retning ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

nej men det kunne jo løses ved at bruge 4 plader i stedet for cylinderen

--
Calle

Re: Hjælp til tiltsensor
Hej Calle,