Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51

Hej alle

Jeg er ny her i gruppen... men nok om det.

Jeg har en Sharp LQ039Q2DS51 TFT-LCD 3.9" QVGA som jeg gerne vil bruge til noget.

  * Er der nogen der ved hvordan jeg kan styre denne enhed ?

Jeg har det meget begrendset datasheet for den!

(John =;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
On Tue, 23 Nov 2004 13:17:14 +0100, John Mørck Hansen

noget.
En lille søgning på Google, og dette dukkede op

http://www.lcdvision.com/download/panel_sharp_pdf/LQ039Q2DS51.pdf

Det er ikke helt enkelt at interface til dette LCD panel, men intet er
umuligt ved du jo nok... Det kunne jo være at der var een "herinde"
som havde leget med lige netop denne type.

/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
On Tue, 23 Nov 2004 13:42:47 +0100, Thomas Lykkeberg

Ved nærmere eftertanke, er der overhovedet en controller på det panel
du har der? Normalt har man jo et digitalt RGB interface til disse LCD
TFT paneler. Dette interface kræver at der "clockes" pixels ind i en
rasende fart - og det er hele tiden, da TFT panelet jo er en slags
DRAM, som skal re-freshes hele tiden.

Hvis du skal have mulighed for at "tegne" på displayet, skal du jo nok
lave/købe en eller anden form for controller.

/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 14:18:25 +0100

Jeg har taget displayet fra en Compaq Aero 2120. SE5% jeg har ikke nogen co=
mtroler til det. Men mon ikke man kan kF8%be en sE5%dan et sted. hmmm... me=
n hvilken controler. Der sidder en Sharp LZ9GG31 pE5% det oprigtige kort et=
 sted. Men jeg har ikke rigtig kunne finde noget brugbart pE5% den i nu.
20%

Ja, nogle ideer?

(John 3D%;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
On Tue, 23 Nov 2004 14:35:09 +0100, John Mørck Hansen

Ja, køb dig et Atmel el. lign. development board og lav så noget
glue-logic til at forbinde Atmel MCU'ens porte med dit LCD panel. Nu
kommer det sjove så: Software, and lots of it.. :o)

Eller prøv og se om du kan få fat i en LZ9GG31 fra Sharp.. good luck
by the way! Du kunne jo prøve at vriste den af det PCB du har.

Hvad er det egentlig du har tænkt dig at integrere dette LCD panel
sammen med?

/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51

-En VGA skærm der kører 60Hz opdatering skal have tilført i omegnen af
18.4megapixels pr sek. Hver pixel består af 3 farver (og de 6 bit/farve
passer ca til en port) Hertil kommer at der skal laves timingsignaler.

En normal mikro kan ikke levere 55 mill portopdateringer pr sek, og
samtidigt lave noget fornuftigt ind imellem, som f.x. at beregne linjer,
cirkler og bogstaver, for slet ikke at tale om at kunne flytte med dem på
skærmen.

find et controller board, eller giv panelet bort. En controller kreds er som
regel i 160pin eller større hus. En anden mulighed er at finde en lille
single board PC. Mange af dem til industribrug har faktisk interface til den
slags paneler.

Bo //

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
On Tue, 23 Nov 2004 16:04:31 +0100, "Bo Bjerre"

Nu er det godt nok "kun" QVGA 320x240 :o) Men du har fuldstændig ret.
Hmmm.... regne,regne
3x6 bit (Digital 18 bit RGB)
320x240 pixels
60 billeder/sek.

320x240x60 = 4,608,000 pixels/sek

Tjaeee, det er en sjat :o)

Ja helt ude i hampen, men manden vil jo lege med det display! :o)

Ja, eller noget CPLD+RAM stuff kunne gøre det, men så er hans projekt
jo ikke det samme længere :o)

Konklusion: Giv det til en værdigt trængende (og det er ment på den
bedst tænkelige humoristiske måde)

/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 16:18:21 +0100

Ja, det er det da. Men det er ikke vE6%re at en eller anden Atmel AVR MCU
kan klare den sag!
20%

Jeg har vist ikke sagt hvad projektet gik ud pE5%. Udover at jeg ville
"lege" med det.
20%

Du/I ser begrensninger i stedet for muligheder. Den type display bliver
brugt i alt fra legetF8%j, PDA'er ja, you name it.

Som "Anders F." skrev: Du har brug for en SED1310?...

Efter den post har jeg set flere projekter som benytter TFT-LCD QVAG's.
Godt ikke denne type som jeg har men andre af forskellige
typer/fabrikater. Dog med SED1330xxx - SED136xxxx.

SE5% mon ikke der er en mulighed for at fE5% det til at virker med lidt
hjE6%lp fra en loddekolbe og desl.

Men tak for hjE6%lpen alligevel. Det satte mig i den rigtige retning!

(John 3D%;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
On Wed, 24 Nov 2004 11:34:55 +0100, John Mørck Hansen

Det vil jeg nu ikke mene, nok mere i retning af realisme :o) Man skal
jo ikke slå større brød op, end at man kan bage...

Iøvrigt er 4,6Mpixels/sek nu nok rimelig tæt på hvad en Atmel MCU
formår, især fordi det jo kræver mindst 4 output instruktioner for at
"sende" een pixel til panelet, så det bliver jo en transfer rate på
knap 18MB/s.. Det skal jo opretholdes konstant, ellers vil du ikke
kunne se noget på dit display.

Prøv da at købe dig et FPGA eller CPLD dev kit, og se om du ikke kan
lave en controller. Det kunne da være et projekt i sig selv.

/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51

Denne side har en del ret interssante ting

CPLD-VGA Controller
http://elm-chan.org/works/crtc/report.html

AVR-Pseudo DMA
http://elm-chan.org/docs/avr/avrdma_e.html

Og faktisk en del andre ret fede ting
http://elm-chan.org

Carsten

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 16:04:31 +0100

Nu er displayet godt nok noget mindre end dine beregninger. Du har
sikkert ikke checket de data om displayet som jeg skrev fra starten!!!
20%

Nej, jeg skal ikke bruge nogen miniPC ting.

(John 3D%;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
noget.

Som andre har nævnt skal det scannes hele tiden. Du har brug for en
controller (SED1310?) - eller som de fleste bruger en CPU med controller.
Fx. Toshiba, Sharp, Intel Xscale osv.

Alternativt kan du implementere en controller i en FPGA....

Mvh.
 Anders (der har 5* 5,6" paneler med touch liggende ;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 15:51:33 +0100

Ja, en controler ville vE6%re rart.  For lige frem at kode den selv vil
jeg ikke rode mig ud i!!!

ang. CPU'er... jeg koder AVR MCU'er og mig bekendt har de ikke nogen
controler :(
20%

Er det ikke et lidt stort projekt :)
20%

Som du har opgivet at bruge eller hvad ?

(John 3D%;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51

Nej egentlig ikke. Hvis det ikke er til de helt store grafiske udskejelser,
er der ikke ret meget andet end en flok tællere, en statemaskine og et RAM
interface. Med de få pixels der er på skærmen er det lettest at bruge en alm
statisk RAM. Indlæsning til RAM fra mikroprocessoren kan ske simpelt ved at
standse opdateringen af displayet så længe.

Bo //

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 17:59:22 +0100

Nej jeg har ikke brug for at lave de store grafiske beregninger. Men
hvad med den touch-screen ?

Vil skE6%rmbilledet sE5% ikke forsvinde/bllinke nE5%r SRAM'en opdateres ?

(John 3D%;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51

Den Tue, 23 Nov 2004 17:59:22 +0100

Nej jeg har ikke brug for at lave de store grafiske beregninger. Men
hvad med den touch-screen ?

Vil skærmbilledet så ikke forsvinde/bllinke når SRAM'en opdateres ?

måske nok, men der er jo en lang "hængetid" i den slags displays. Det er
derfor de er flimmerfir allerede ved 50Hz. Alternativt kan man jo lave en
kunst pause mellem billederne, og interrupte processoren, så den kun skriver
i dette timeslot.

Skal du igang med FPGA'erne ?
-så kig på det store VHDL arkiv i Hamborg
http://tech-www.informatik.uni-hamburg.de/vhdl /
-eller på http://www.opencores.org /
..det plejer at være et godt udgangspunkt :-)

Bo //

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 18:20:45 +0100

Hmmm... hvad med at gF8%re brug af doublebuffer. Og sE5% E6%ndre adresse
pointeren til hhv. den ene og den anden buffer. KrE6%ver godt nok noget
mere hukommelse.

Kender godt de lE6%nker. Men tak alligevel.

(John 3D%;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51

Ja, en controler ville være rart.  For lige frem at kode den selv vil
jeg ikke rode mig ud i!!!

---
Grmpf - af en eller anden grund nægter min OutlookE at indente denne tråd,
beklager!
Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 15:51:33 +0100

Ville en SED1330FBA kunne bruges. Og i sE5% fald hvad skal jeg bruge til
touch-screen'en...20%

(John 3D%;-)

Re: Hjælp til TFT-LCD LQ039Q2DS51
Den Tue, 23 Nov 2004 15:51:33 +0100

Ville en SED1330FBA kunne bruges.

---
Det vil jeg tippe!
---

Og i så fald hvad skal jeg bruge til
touch-screen'en...

---
Hvis du har en mikrocontroller på så brug den! Det er ikke svært...

Og hvis du falder over dokumentation på en standard "absolute input" profil