Hjælp til symbol ?

Hej ...

Jeg er en stakkels guitarist, der med nød og næppe kan lodde et kabel
:-)  ...   Leger med lidt dimser, og prøver at lave en oscillator

Er der en behjertet sjæl,der vil kigge på
http://www.geocities.com/tpe123/folkurban/synthstick/synthstickosc.gif
- og fortælle mig hvad det "S inde i den liggende tophue" på 4093
chippen i nederste højre hjørne betyder ?

på forhånd tak
Esben I.
  (fjern .invalid for at svare direkte)

Re: Hjælp til symbol ?

Sjovt, på min skærm er 4093 aftegnet i venstre hjørne.

Mon ikke det står for schmit-trigger, det samme som symbolet med to
vandrette og to skrå streger i tegningen lige over. Hvis du blot skal
bygge dimsen, så lad være at spekulere over det, blot anskaf en 4093.

Tomas

Re: Hjælp til symbol ?
doh! :-)
De er altså indbygget i selve ICen ? Og jeg skal bare lade som ingenting ?
mange tak
Esben I.

Re: Hjælp til symbol ?

Det står for smith trigger, det samme som vises i de øvrige symboler.

Her er link til datablad:

http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/26894/TI/CD4093B.html

M.v.h.

Børge

Re: Hjælp til symbol ?
Korrekt.
Kort fortalt så betyder "smith trigger" blot en egenskab ved denne gate,
som denne "liggende hat" er.
I forbindelse med en oscillator, som du snakker om at ville lave, så er
en smith trigger gate at foretrække.
Den har den egenskab, at indgangens spænding (på fx en 74HC14) skal være
større end ca 3V for en stigende spænding, før udgangen falder til 0V.
Og omvendt hvis spændingen er på vej ned, så skal den ned under ca 2.5V
før udgangen går hi. Der er altså en hysterese virkning, hvilket
medfører at udgangen altid får nogle hurtige flanker, når den skifter
fra høj til lav og omvendt.
VH