Hjælp til styring via lyd/mobil

Hejsa,

Kan nogen komme med lidt input til mig :)

Jeg vil gerne tænde for varmen i mit sommerhus via min mobil.

Og ja - jeg ved der findes en masse løsninger jeg kan købes for et par
tusinde kr. og op.

Jeg har en HF-fjernbetjening til min pilleovn, der skal bare trykkes på
knappen/trækkes et relæ så kan jeg selv lodde ledningerne ind i
fjernbetjeningen.

Jeg tænkte på noget meget simpelt med at ringe til en mobil telefon med
autosvar, og et kabel i headphone-stikket.

Lidt elektronik der kunne detektere at jeg sendte en konstant tone i
f.eks. 5 sek. og det skulle så trække relæet.

Men hvordan skal det der 'elektronik' så sættes sammen ;)

Jeg ved godt at så kan alle i princippet ringe og tænde for varmen hvis
de ved hvordan man gør - men den risiko er jeg villig til at tage.

Det er trods alt kun 10 kilo træpiller jeg mister.

En bedre løsning jeg har på tegnebordet er at sætte et datakabel til min
mobil i sommerhuset, og en mikroprocessor til, og så styre det hele via
sms'er, men det er en noget større omgang indtil videre.

Mvh. Henrik

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Hej Henrik

En gammel mobil og et simkort. Når du ringer til mobilen
tænder displaylyset, det aflæser du med en fotomodstand
og bruger signalet til at trække et relæ der sætter strøm
på fyret.

Så vidt jeg husker har Velleman lavet et byggesæt der
kan netop det.

Max

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Hejsa

Ideen er rigtig god, og meget meget nem,

Men så vil den tænde for varmen lige meget hvem der ringer - det er jeg
ikke så glad for...

Der kunne jo være én der ringede forkert :(

Men tak for ide'en. Jeg vil undersøge om telefonen kan sættes til kun at
accepterer kald fra ét bestemt nummer.

/Henrik

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Nu tror jeg at jeg har ide'en

Nummerbestemt ringning.

Default er sat til ingen lyd - men når jeg ringer op fra min egen
telefon er der sat en ringetone.

Så er det stadig bare lige det med at bruge det til at trække mit relæ...

Så input til diagram søges stadig :)

/Henrik

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Hej Henrik

En mulighed for lidt inspiration er der her

http://www.velleman.eu/support/downloads/?code=MK160

http://www.velleman.eu/downloads/0/minikits/manuals/manual_mk160.pdf

http://www.velleman.eu/downloads/0/minikits/usermanuals/usermanual_mk160.pdf

http://www.velleman.eu/products/view/?id35%0454

Max

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Hej Henrik

Man kunne jo også lave noget med f.eks. 3 opringninger inden for
et givent tidsinterval for at tænde fyret.

Max

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Hej Max,

Ja det ville også være en ide, men så skal man til at tælle...

Jeg har faktisk lige fået sat 'modtager-telefonen' til at være tavs som
graven når 'alle' ringer.

Og larmende som bare .... når JEG ringer til den.

Nu skal jeg så bare have omsat min larm til at trække relæ, eller måske
endda bare en transistor der kan slutte kontakten på fjernbetjeningen.

?????? :D

/Henrik

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Henrik Andresen formulerede fredag:

Fandt lige den her:
http://www.circuitlake.com/simple-gsm-controller.html

--
Hilsen og ha' en god dag
Per Kaaber

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Den er genial -
takker mange gange.

/Henrik

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil

Her er et lille projekt med sms-control:
http://www.serasidis.gr/circuits/smscontrol/smscontroller.htm

--
Hilsen og ha' en god dag
Per Kaaber

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Hej
Hvad er formålet med at tænde for varmen ?

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil

Det er nok at der er varmt i sommerhuset, når man kommer. Så kan man tænde
en times tid eller 3, så huset er varmet igennem.

Leif

Re: Hjælp til styring via lyd/mobil
Som der er skrevet af Leif,

At jeg ikke fryser når jeg kommer derned...

/Henrik