Hjælp til steppermotore

Jeg har lidt problemer. Jeg har dels en step motor, jeg ikke aner hvilken
type er og dels skal jeg have lavet en styring til step motore (gerne den
jeg har ;-)).
Jeg har INGEN forstand på stepmotore (endnu...) :-(

Min motor har 4 ledninger (2x2). På en label står der "1,8 DEG/STEP 1,9V
0,7A". Jeg kan regne ud at hvert step er 1,8 grader (200 steps hele vejen
rundt) - men der stopper min logiske sans også så.
Der er 3 ohm mellem ledning 1&3 og 3 ohm mellem 2&4.
Om det er en bipolar motor eller hvad, har jeg ingen ide om. Er der nogen
der har en ide?

Jeg vil gerne have mulighed for køre den f.eks. 600 steps den ene vej, uden
at skulle holde øje med den og slukke for motorstyringen. Altså søger jeg
hjælp til styring, der kan få den til at  dreje et bestemt antal steps, når
der gives en impuls for start (et relæ el.lign. der trigges når motoren skal
starte).
Jeg har set på ePanorama.net, men alt hvad jeg kan finde har været til
motore med 6 ledninger eller med en 555'er, der manuelt styresmed en
omskifter (måske det var en mulighed med en timer her til?).
Om det er med PIC eller alm. elektronik er ligegyldigt.

Nogen der kan give et forslag til hvor jeg skal søge eller der kan komme med
et konkret svar?

På forhånd tak.

--
Mvh.
Thomas

Re: Hjælp til steppermotore

Hvis der kun er 4 ledninger så er det en bipolar stepmotor.

uden
når
skal
med

Det kan laves med en uP (pic eller mange andre) og en stepmotor power driver
IC.
Der skal nok lidt flere oplysninger til om hvad styringen skal kunne før der
kan gives et bud på hvilke komponenter der vil være passende.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hmm... flere oplysninger? Den skal kunne få motoren til at dreje rundt ;-)
Jeg ved ikke helt hvad mere jeg kan sige. Men hvis jeg trykker på en knap
eller et relæ aktiveres, skal den dreje x-antal step den ene vej. Hvis det
er en anden knap der trykkes på skal den dreje x-antal step den anden vej.
Måske med 2 knapper mere til y-antal steps hver sin vej - men intet krav.
Jeg ved ikke helt hvad mere jeg kan sige om hvad styringen skal kunne.

--
Thomas

Site Timeline