Hjælp til Step-motor forbindelserne - Page 5

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [simpel bipolar step-motorstyringer]
Tak Glenn
Jeg vil prøve, at finde nogle af componenterne der.
Nu i er så flinke til, at hjælpe vil jeg gerne gører gengælde, skal nu til
at lave mig et Test-board for bipolar stepper,
så hvis det har interesse må du gerne få en printpalde hvor du selv må
monterer componenterne på.

Se midt første udkast til Test board: www.sunwind.dk/testboard.jpg

Mvh
Monie

Kig i øvrigt på denne yderst simple ikke strømstyrende bipolare
hastighedsdims:

http://www.ozitronics.com/motor.html#k158

download databladet for byggesættet k158 - her er diagram og
komponentliste også.

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [simpel bipolar step-motorstyringer]
Hej Glenn

Databladet for byggesættet k158
http://www.ozitronics.com/motor.html#k158

Har kikket lidt på diagrammet.
Og det ser rigtig godt ud!

Forbindelsene som DIRECTION og STEP hvordan skal de forbindes
så step-motoren drejer rundt (i uretes retning)
Undskyld det måske dumme spørgamål, men jeg tænker på, om det er her
PIC-kredsen kan forbindes for at styrer step-motoren?

Med venlig hilsen
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

Nej

Ja, sæt en L297 ind i mellem.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej Klaus
[...]

Men som du ser på linket så er L298 forbundet til en PICAXE-28X kreds som
kan programmers
til det der ønskes også PWM output.
Det er her jeg er i tvivl, om det har nogle gavn om L297 bliver sat i
mellem? Som strømbegrænser er det
L297 opgave?
Udgangen på L297 kan jeg god se hvordan skal forbindes til L298, men
forbindelse mellem L297 og
PICAXE kan jeg ikke rigtig overskue. Kan du.

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

Jep og komplet styring af stepmotor

Jep. Se på pdf dokumentet jeg har lagt ud. Du har brug for clock (en
puls = et step fremad), retning, evt half/full step og evt enable.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Ok Klaus
Nu skal jeg lige havde afklaret nogen ting...

Det må værer dette dokument du referer til.

Se linket her: www.sunwind.dk/Diagram.jpg

P1 hvad gør den?

P2 hvad gør den?

JP1 hvad omskiftese der her?

K1 med den Q1 til Q7 ??????

Pin 17 = CW/CCW

Pin 18 = CLK ............. Det er vel her jeg skal puls step fremad (med
uret)

                                    Og her jeg kan forbinde PIC-kreds

Pin 19?

Pin 20?

Pin 10

Pin 11

Pin 1 ..........SYNC

(0) og (00) de fører til samme Gnd..?

Undskyl alle de for dig nok dumme spørgsmål!

Men jeg må hvide hvad de enkle del gør.

Og hvilken jeg skal bruge til, at steppe motoren fremad med.( med uret)

Og hvilke skal ikke gører noget ved.

Mvh

Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

Jep

Justerer strømmen i motoren.

Ændrer chopperfrekvens (frekvens på strømbegrænseren).

Mode selection. Sættes normalt til +5 volt (=high), men ved motorer med
lav selvinduktans kan man få mere effektiv regulering. De fleste motorer
har høj selvinduktans.

K1 og IC3 har du ikke noget at bruge til, det er, hvis man vil styre den
med kontakter.

Retning, clockwise an counterclockwise.

Jep

Jep

Half/full step

Reset - glem den

Enable - glem den

Mode (se JP1)

Kan bruges til at synkronisere flere motorer - glem den.

Jep, men er samlet tæt på driveren, da stepmotoren "sviner" rent
elektrisk på nullen, hvis man ikke ligger sit print rigtigt ud.

Det går sku nok :-)

Jap

Clock (og de rigtige forbindelser til motoren, kan evt afhjælpes med et
skift på CW/CCW indgangen)

Aller sidst i min pdf er der et eksempel fra en Italiensk printer
(Italora) Så simpelt kan det gøres.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej Klaus

Rigtig mange tak :-)

Lige et sidste spørgsmål: IC3 ok K1 kan de blot fjernes og skal der skal
ikke indsættes noget i stedet?

Hvis der ikke skal indsættes noget vil det jo forenklede print-designet.

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]

Nope

Jep

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [step-motorstyringer med PIC]
Hej Klaus

Mange tak :-)
Jeg vil nu gå igang med, at lave et print layout.

Med venlig hilsen
Monie