Hjælp til Step-motor forbindelserne

Poul Bundgaard skriver:

Insektelsker !

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

" Assumption is the mother of all f*ck ups ! "

Reply to
Poul Bundgaard

Hej Poul Ok med tæksten tværs over, den havde jeg ikke taget mig i agt for...Uhaaa Hvad betyder teksen, jeg er ikke god til Engelsk.

Mvh Monie

"Poul Bundgaard" skrev i en meddelelse news:fcOce.570$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Klaus Jeg vil se mere på de kredse du andgiver her.. Er det ikke sådan, at når jeg anvender en PIC16F873 så kan L297 undværes..

Mvh Monioe

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Monie Jacobsen

"Udgået produkt - bør ikke anvendes til nye konstruktioner"

OK, måske ikke ordret - men det er meningen.

Reply to
Poul Bundgaard

Ok Poul Så kan jeg godt smide den idee væk..

Så må jeg heller satse på L297 og L298 Og bruge den opstilling fra databladet L297 Har du de krede liggende?

Mvh Monie

"Poul Bundgaard" skrev i en meddelelse news:hJOce.574$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Poul

Se lige dette link:

Denne kreds syndtes jeg, at kunne bruge. Men har et problem, de bipolar step-motor bruger op til 3Amp. Så har du et forslag til, hvordan kredsen beskyttes f.eks med IRF540, men hvordan skal de kobles på det eksemple der angives i databladet L293.pdf ??

Mvh Monie

"Poul Bundgaard" skrev i en meddelelse news:hJOce.574$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Jeg kan bedre lide

op til 4A

og med en 297

/L297.html

har du masser af plads til overs i din PIC

Reply to
Poul Bundgaard

Monie Jacobsen skriver:

Hvorfor vil du bruge en PIC ?

Der er _ingen_ grund til at blande en processor ind i det overhovedet. L297 og L298 giver til sammen en komplet driver, med strøm/chopperstyring og hele svineriet.

Vil du absolut bruge en processor, så lad den lave frekvensen(hastigheden) og retningen til stepmotoren og glem alt det besværlige.

Der er ingen grund til at opfinde "det dybe hjul" en gang til.

Hej Poul

I databladet L297 vises hvordan en bipolar step-motor forbindes til henholdvis L297 og L297 Jeg er intresseret i, at step-motoren hastighed reguleres af en LM35 (temperatur reg), således at ved 10 C køres der langsomt og ved 40 C kørere step-motoren på fuld omdrejninger.

Hvordan kobles det på L297 ? Er det noget du vil hjælpe mig med, da jeg ingen erfaringe har med L297 og L297 Og i følge databladet er der mange løse ender på L297, som jeg ikke hved hvordan de skal forbindes. Jeg vil bliv meger, meget glad hvis du kunne tegne et diagram ned og sende det til mig på E-mail: mjs at nypost dot dk ;-)

Mvh Monie

"Poul Bundgaard" skrev i en meddelelse news:V1Qce.590$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Monie Jacobsen skriver:

Så skal du have konverteret dine mV til pulser. Det kan gøres analogt, eller med en uP.

Hvad er det du skal bruge stepmotoren til ?

ndv=E6res..

Hej Monie

Du bliver n=F8dt til at l=E6re engelsk for at kunne l=E6se siderne og is=E6= r=20 l=E6se/skimme databladene. Langt de fleste on-line sider om elektronik, e= r=20 p=E5 engelsk eller tysk. Mange tekniske ord kan med stor fordel overs=E6t= tes=20 fra europ=E6iske sprog her:

Overs=E6ttelse af tekniske termer/ord mellem Dansk, Tysk, Engelsk,=20 Hollandsk, Fransk, Gr=E6sk, Italiensk, Latin, Portugisisk, Spansk, Svensk= :

Vejledning:

*S=E6t ordet i feltet "Enter query". *V=E6lg ordets sprog i "source language". *V=E6lg det du =F8nsker det oversat til ved at afkrydse "Danish". *I h=F8jre side skal du trykke i "Terms" (under "display" minioverskrifte= n). *Tryk =F8verst i h=F8jre side p=E5 "search"

(jeg har aldrig anvendt "profil knapperne".)

Skriver serveren at den er overbelastet, s=E5 pr=F8v at sende det igen=20 f.eks. efter 10 sekunder, det virker i langt de fleste tilf=E6lde.

Du bliver n=F8dt til at fortolke resultatet - der kommer i nogle tilf=E6l= de=20 mange svar. Men l=E6g m=E6rke til hvilket "erhverv" der st=E5r =F8verst i= hvert=20 svar, det giver et ret godt vink.

-

Kig p=E5:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Klaus Skal bruge stepmotoren til, at trakke en varmepumpe. Det er derfor jeg snakker om, at tilslutte udgange på en PICAXE kreds til den Bipolar stepping motor controller som vises i databladet for L293 f.eks. Eller kan L298 også kobles som L293 ?

Mvh Monie

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Monie Jacobsen

Monie Jacobsen skriver:

Hvorfor finder du ikke en DC motor i stedet ?

En stepmotor har meget moment både i start og stopretning. Den er imho ikke velegnet til at drive en pumpe.

L298 kan godt køre med bipolar motor.

Du ville have godt af en tur forbi et gammelt Elektorblad nummer

7/8-1988 her bygger de en stepmotordriver med L297 og L298 samt beskriver, hvordan den virker under forskellige forhold.

Tak Glenn Tak for linket, hvor jeg kan få oversat ord.... ;-)

Linket:

Indholder rigtig mange oplysninger..OK Men her er vi også tilbage til Kredsen: Allegro UDN2988W

Hvor kan jeg købe L298 ? Evt. link.

Mvh Monie

"Glenn Møller-Holst" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@x.dk... M> Hej Klaus

Hej Monie

Du bliver nødt til at lære engelsk for at kunne læse siderne og især læse/skimme databladene. Langt de fleste on-line sider om elektronik, er på engelsk eller tysk. Mange tekniske ord kan med stor fordel oversættes fra europæiske sprog her:

Oversættelse af tekniske termer/ord mellem Dansk, Tysk, Engelsk, Hollandsk, Fransk, Græsk, Italiensk, Latin, Portugisisk, Spansk, Svensk:

Vejledning:

*Sæt ordet i feltet "Enter query". *Vælg ordets sprog i "source language". *Vælg det du ønsker det oversat til ved at afkrydse "Danish". *I højre side skal du trykke i "Terms" (under "display" minioverskriften). *Tryk øverst i højre side på "search"

(jeg har aldrig anvendt "profil knapperne".)

Skriver serveren at den er overbelastet, så prøv at sende det igen f.eks. efter 10 sekunder, det virker i langt de fleste tilfælde.

Du bliver nødt til at fortolke resultatet - der kommer i nogle tilfælde mange svar. Men læg mærke til hvilket "erhverv" der står øverst i hvert svar, det giver et ret godt vink.

-

Kig på:

mvh/Glenn

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Klaus

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Fordi jeg så her kan juster hastighen nøjaktig efter temperaturen og den har et meget stort trejningsmoment i forhold til dens størrelse.

Elektorblad nummer 7/8-1988 kan det købes løs. Og hvor? Eller vil du værer behjælpelig med fotokopi af aktiklen i Elektorblad ?

Reply to
Monie Jacobsen

Monie Jacobsen skriver:

Men kan du opnå den rigtige hastighed med den ?

Momentet på en stepmotr falder med hastigheden.

Elektor kan som regel låned på bibilioteket.

Hej Klaus

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Ja.. Step vinkel = 1.8 Frekvens = 8Mhz (8000)

Z = 360/1.8 = 200 step N = (8000*60)/200 = 2400 Omdr./min

Det gør ikke noget så er motoren kommet i omdregninher Dc motor har det med, at blive slidt op efter 1 år, også en af grundene at jeg prøver med en step motor!

Jeg låner det der.. Tak

Reply to
Monie Jacobsen

Jeg vil gerne nedlægge en protestant her....

8 MHz er 8.000.000 Hz - og der har stepmotoren ikke noget moment -

- mener du kHz ?

2400 o/min er også meget højt for en stepper.

Jeg ville mene at det var en god ide at lade din PIC tage sig af temperaturmålingen, så kan du lave tabelopslag med korrektin osv. i stedet for justering på alle mulige potmetre.

Ellers må jeg give Klaus ret ( selv om han eksponerer min kærlighed til meget små, vingede dyr ;o) )

- umiddelbart lyder en stepmotor ikke som det oplagte valg.

Må vi få lidt mere at vide om dit spændende projekt ?

Reply to
Poul Bundgaard

Klaus D. Mikkelsen wrote: =2E..

=2E..

Hej Klaus

Ikke hvis den bliver drevet med dette SMPS kredsl=F8b:

Current Control in Stepper Motors:

Ved hj=E6lp af dette kredsl=F8b kan drejningsmomentets styrke bibeholdes = for=20 st=F8rre hastigheder. (Der er en fejl i det f=F8rste diagram. Forbindelse= n=20 mellem BDW84 basis og jord skal fjernes.)

-

DC-motorer skal ogs=E5 drives af konstant str=F8m for bibeholde deres=20 drejningsmoment.

Grunden er i begge tilf=E6lde at man normalt driver dem med konstant sp=E6= nding.

Det hele skyldes at elmotortypernes drejningsmoment er propotionalt med=20 str=F8mmens styrke.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst