Hjælp til Step-motor forbindelserne - Page 2

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Er en meget ny bruger af step-motor af typen Bipolar

Half  step operation Se her:

www.sunwind.dk/halfstepoperaton.jpg

Ifølge skemaet skal første step skal begge spoler A og B havde +

Men ved step 5.. Hvorfor sker der her?

Er der en der kan forklar mig skema'et nærmere

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Her er noget :
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_step1.htm

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Poul
Mange tak.

Vil det sige, at jeg umiddelbart kan bruge dette step-skema til min bipolar
step-motor. Til en begyndelse?
www.sunwind.dk/stepcontrol.bmp

Du må undskyld midt dumme spørgsmål, men jeg har aldrig før arbejde med
step-motorer.

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Nej, desværre ikke som jeg ser det.
Din motor er bipolar, det vil sige at den har 4 ledninger og
forventer at få strøm hhv. den ene og den anden vej gennem
viklingerne i den rette sekvens.
Unipolare motorer er en række spoler med en fælles leder
( somme tider ført ud fra 2 spoler ad gangen, det er aht. driver
current-sense ), derfor er der 5 eller 6 ledere.

Intet spørgsmål der gør dig klogere er dumt.
Svaret _kan være det :o)

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Du skal bruge en driver-bro, der kan drive strøm igennem viklingen
i begge retninger.

http://eio.com/jasstep.htm#characteristics

fra lige over billede 5.1

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Denne her er en "standard-løsning" for 3 akser.....

http://hans-w.com/9908-09A.gif

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Poul

Hvad siger du til denne kreds herunder?
ALLEGRO UDN2998W
Link: http://www.allegromicro.com /

Fordi jeg også spøger sådan til, er at jeg vil lave et test-board
 for en bipolar step-motor og derfor vil jeg gerne havde de rigtige
forbindelser.
Og ikke mindst når jeg begybder, at programmer til motoren, så ville det jo
værere
bedst om forbindelserne er rigtig ellers er der for mange ting der kan værer
galt!

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Hmmm, databladet siger "Discontinued product" - så mor er ikke glad !

Go for løsningen med L297 og L298 - den er go' gammeldaws,
lavet så mange gange at der er hjælp at få.
Jeg har vist nogle stykker til at ligge i min "scrap-heap" - interesseret ?

Har du meldt dig på www.cnczone.com  ??

Der er mere hjælp at få - og de har været der...

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Poul
Den ser godt nok kompliceret ud ;-) ...
http://hans-w.com/9908-09A.gif
Skal på en PIC16F873 bruge 4 output til at kommunikerer med step-motoren.
Skal blot havde den til, at kører så hurtigt den kan komme til.

Mvh
Monie

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Tag databladet for L297 og L298, simpelt og godt. Det eneste det kræver
for at få den til at køre, er en clock der sætter hastigheden.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Og et signal for hvilken retning :o)

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Insektelsker !

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

" Assumption is the mother of all fuck ups ! "

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hej Klaus
Jeg vil se mere på de kredse du andgiver her..
Er det ikke sådan, at når jeg anvender en PIC16F873 så kan L297 undværes..

Mvh
Monioe

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

Hvorfor vil du bruge en PIC ?

Der er _ingen_ grund til at blande en processor ind i det overhovedet.
L297 og L298 giver til sammen en komplet driver, med
strøm/chopperstyring og hele svineriet.

Vil du absolut bruge en processor, så lad den lave
frekvensen(hastigheden) og retningen til stepmotoren og glem alt det
besværlige.

Der er ingen grund til at opfinde "det dybe hjul" en gang til.

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [ord og blok-forklaringer]

Hej Monie

Du bliver nF8%dt til at lE6%re engelsk for at kunne lE6%se siderne og isE6%
r20%
lE6%se/skimme databladene. Langt de fleste on-line sider om elektronik, e=
r20%
pE5% engelsk eller tysk. Mange tekniske ord kan med stor fordel oversE6%t=
tes20%
fra europE6%iske sprog her:

OversE6%ttelse af tekniske termer/ord mellem Dansk, Tysk, Engelsk,20%
Hollandsk, Fransk, GrE6%sk, Italiensk, Latin, Portugisisk, Spansk, Svensk=
:
http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller

Vejledning:
*SE6%t ordet i feltet "Enter query".
*VE6%lg ordets sprog i "source language".
*VE6%lg det du F8%nsker det oversat til ved at afkrydse "Danish".
*I hF8%jre side skal du trykke i "Terms" (under "display" minioverskrifte=
n).
*Tryk F8%verst i hF8%jre side pE5% "search"

(jeg har aldrig anvendt "profil knapperne".)

Skriver serveren at den er overbelastet, sE5% prF8%v at sende det igen20%
f.eks. efter 10 sekunder, det virker i langt de fleste tilfE6%lde.

Du bliver nF8%dt til at fortolke resultatet - der kommer i nogle tilfE6%l=
de20%
mange svar. Men lE6%g mE6%rke til hvilket "erhverv" der stE5%r F8%verst i=
 hvert20%
svar, det giver et ret godt vink.

-

Kig pE5%:

http://da.wikipedia.org/wiki/Step-motor

mvh/Glenn

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne [ord og blok-forklaringer]
Tak Glenn
Tak for linket, hvor jeg kan få oversat ord.... ;-)

Linket: http://da.wikipedia.org/wiki/Step-motor
Indholder rigtig mange oplysninger..OK
Men her er vi også tilbage til Kredsen: Allegro UDN2988W

Hvor kan jeg købe L298 ? Evt. link.

Mvh
Monie

Hej Monie

Du bliver nødt til at lære engelsk for at kunne læse siderne og især
læse/skimme databladene. Langt de fleste on-line sider om elektronik, er
på engelsk eller tysk. Mange tekniske ord kan med stor fordel oversættes
fra europæiske sprog her:

Oversættelse af tekniske termer/ord mellem Dansk, Tysk, Engelsk,
Hollandsk, Fransk, Græsk, Italiensk, Latin, Portugisisk, Spansk, Svensk:
http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller

Vejledning:
*Sæt ordet i feltet "Enter query".
*Vælg ordets sprog i "source language".
*Vælg det du ønsker det oversat til ved at afkrydse "Danish".
*I højre side skal du trykke i "Terms" (under "display" minioverskriften).
*Tryk øverst i højre side på "search"

(jeg har aldrig anvendt "profil knapperne".)

Skriver serveren at den er overbelastet, så prøv at sende det igen
f.eks. efter 10 sekunder, det virker i langt de fleste tilfælde.

Du bliver nødt til at fortolke resultatet - der kommer i nogle tilfælde
mange svar. Men læg mærke til hvilket "erhverv" der står øverst i hvert
svar, det giver et ret godt vink.

-

Kig på:

www.pc-elektronik.dk

--
mvh Uffe

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne
Hvad får dig til at sige "Discontinued product"

Re: Hjælp til Step-motor forbindelserne

http://www.allegromicro.com/datafile/archive/2998.pdf

Prøv at læse hvad der står tværs over siden...... ;o)

Site Timeline