Hjælp til støbning.

Hej NG

Jeg skal til at støbe nogle print ind, og har købt noget støbemasse ved
Cypax.
Se eventuelt her http://www.electrolube.com/product/selector/resindat.asp#ap
type: UR5547.

Jeg har en 2 delt støbeform, hvor jeg vil placer mit print i, og derefter
fylde den med støbemasse.
Men kan jeg gøre noget ved min støbeform så jeg ledt kan skille den af, når
min støbning er hærdet.

mvh

MHV

Re: Hjælp til støbning.
Spray den med voks eller silicone.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

http://www.electrolube.com/product/selector/resindat.asp#ap
når

Re: Hjælp til støbning.
Hej MHV

når

Jeg har haft meget glæde af Lego klodser til den slags opgaver.

Mvh Max

Re: Hjælp til støbning.

derefter

Hov!
Binder støbemassen ikke på klodserne, eller sprayer du dem med voks?

Henrik

Re: Hjælp til støbning.
Hej Henrik

Den type masse jeg har brugt bandt godt nok på klodserne, men
ikke mere end man sagtens kunne pille dem af enkeltvis når
massen var hærdet. Men man bliver nok nødt til at afprøve det
først.

Mvh Max

Re: Hjælp til støbning.
giv dem lidt madolie, fedt, siliconespray ell. lign

--
Calle

Re: Hjælp til støbning.

Grunden til at jeg pludseligt blev int. er fordi jeg kan skaffe epoxy til
fornuftig pris, både klar og farvet men har altid haft et farligt bøvl med
at skille en form ad igen. Den hærder langsomt(24timer) og er i fareklasse
00-6, så man kan faktisk bruge den indedøre på linie med vandbaseret maling,
dog er det meget giftigt at røre ved.

Nogen der kender nogle tal på den specifikke modstand for epoxy?
(oprindeligt til gulvoverflader i udstillinger)

Henrik

Re: Hjælp til støbning.
hvorfor tror du lige, der er et 6 tal i MAL-koden, som du ser neden under,
så er den meget giftig at indånde, så udendørs med lortet.

Tallet FØR bindestregen:

00 -   Vand
0  -    Kan indeholde små mængder af opløsningsmidler og vand.
1  -    Kan eksempelvis indeholde ethanol, IPA og høj kogende
opløsningsmiddel i sammensætningen.
2  -    Kan eksempelvis indeholde ren ethanol, samt opløsningsmidler i
sammensætningen.
3  -    Kan eksempelvis indeholde ren petroleum eller terpentin i
sammensætningen.
4  -    Kan eksempelvis indeholde ren xylen eller acetone i sammensætningen.
5  -    Kan eksempelvis indeholde ren touloul, trichlorethylen eller
cellulosefortynder i sammensætningen.

Tallet EFTER bindestregen:

-  0    Vand
-  1    Produkter uden nævneværdig risiko, men med risiko ved indånding af
spraydampe, støvskyer m.m.
-  2    Produkter med risiko ved indtagelse og indånding af spraytåger,
støvskyer m.m. Men uden risiko ved kontakt med hud og øjne.
-  3    Produkter med risiko ved kontakt med hud og øjne og ved indånding af
spraytåger, støvskyer m.m. Risikoen kan også være en allergisk reaktion.
-  4    Produkter med risiko for ætsning/tæring som eksempelvis syrer,
kaustisk soda, læsket kalk osv.
-  5    Produkter med risiko for fremkaldelse af stærk allergisk reaktion
ved kontakt med huden, eller produkter med risiko ved kontakt med hud og
øjne.
-  6    Produkter med et indhold, der er giftigt ved kontakt med hud og øjne
og ved indånding af spraytåger, støvskyer mm. samt ved indtagning i små
mængder.

--
Calle

Re: Hjælp til støbning.

Nix, indåndingen af dampe fra stoffet er lig nul. Det er berøringsfaren der
er mærket 6.

Som den epoxy jeg omtaler-

øjne

Læs lige præcist hvad der står lige ovenover.

Nu har jeg ikke tænkt mig at røre ved det ubeskyttet,indånde spraytåger
eller støvskyer, og ejheller indtage det.

Det bruges bla i kontorer og udstillingslokaler, og er lugtfrit.

Se her:
MAL-koden fortæller, hvilke risici der er forbundet med anvendelsen af
produktet. MAL-koden fortæller også, hvilke forholdsregler man skal tage,
når man anvender produktet.

  a.. Tallet før bindestregen er et udtryk for sundhedsfare ved indånding af
dampe fra produktet.
  b.. Jo højere tal, desto større sundhedsfare - dvs. 00-1 er bedst, 5-6 er
værst.
  c.. Produkter med MAL-koderne 00-, 0-, 1- og 2- må godt bruges indendørs.
Produkter med MAL-kode 3-, må indendørs kun bruges til gulve, samt til vægge
i badeværelse. Produkterne med koderne 4- og 5- må kun bruges af private
udendørs.
  d.. Tallet efter bindestregen fortæller om sundhedsrisikoen, når man får
noget på huden eller i øjnene.
  e.. Produkter mærket med -5 og -6 kan være allergifremkaldende og kræver
særlig beskyttelse.
  f.. Husk at følge brugsanvisningen nøje.
  g.. Brug maske, handsker og andre beskyttelsesmidler, når der arbejdes med
produkter med høj MAL-kode.

Arbejdstilsynet har givet firmaet lov til at arbejde med stoffet helt uden
åndedrætsværn såfremt stoffet ikke slibes i, eller sprøjtes med. Derfor
anvendes kun kemikaliehandsker til arbejdet.

Mvh
Henrik

Re: Hjælp til støbning.
ikke nødvendig ! det kommer jo an på hvordan man håndterer det.
Nogle steder sprøjter man det på ud på gulvene med en pistol, og så er der
pludselig fare for indånding af spraytåger.
Tallet EFTER bindestregen:
 -  6    Produkter med et indhold, der er giftigt ved kontakt med hud
og øjne og ved **indånding af spraytåger, støvskyer** mm. samt ved
indtagning i små mængder.

Selvom det er lugtfrit, kan det godt være pisse giftigt.

Det skev du jo ikke noget om før. Så er det ihvertfald ikke tale om det
samme type epoxygulv, som vi har på arbejdet.

--
Calle
som har Epoxy kurset

Re: Hjælp til støbning.

Lige præcist. Nu bruger jeg det jo til indstøbning, og her er det rimeligt
uanvendeligt hvis jeg stopper det i sprøjtepistolen og sprøjtemaler med det
;-)
Når man hælder det ud i en form er der ingen spraytåger osv. og derfor kan
jeg forsvare at anvende det indendøre.

Selvf.

Nej, der er mange forskellige slags. Den jeg har fingre i(ikke bogstaveligt)
tørrer meget langsomt, hvilket er ret utypiskt for de fleste epoxyer jeg har
set,og nok een af grundene til at de kan få fareklassen så langt
ned(relativt)

Kender det godt. Har haft en hulens masse om
kemikaliesikkerhed,arbejdstilsynets bestemmelser osv. osv.
En ren jungle hvis man vil overholde _alle_ regler og _samtidigt_

Mvh
Henrik

Re: Hjælp til støbning.
Ja så er det sku umuligt at arbejde, da der altid vil være et eller andet
der konflikter med reglerne

--
Calle

Site Timeline