hjælp til simpelt diagram

Suk.. Det er lige gået op for mig at de eneste symboler jeg husker er
kontakt, glødepære og ensretter :) så det bliver lidt svært for mig at
tegne men..

Jeg er den lykkelige ejer af en chrstianiabike cykeltaxa og ønsker at
bygge et lille ledningsnet til lys og et par enkelte strømudtag. Det er
min plan at der skal være både 3.V og 12.V samt lidt tænd/sluk.

Her er nogenlunde hvad jeg har planlagt hidtil:

12.V batteri (af forskellig størrelse)
12 -> 3 Volt transformator

2.stk hvide dioder (forlys - 3.V)
1.stk rød diode (baglys - 3.V)

2.stk glødepære (forlys - 12.V)
1.stk glødepære (baglys - 12.V)

2-3 strømudtag på 12.V (til diverse)

1.Stk Horn (Ford A selvfølgelig) 12.V

Batteriet
vil være af varierende størrelse så derfor er det nok lidt at tage
hensyn til med hensyn til hvilken størrelse sikring der skal anvendes.
Det vil være acceptabelt at den skal udskiftes manuelt alt efter hvilket
batteri der er monteret på cyklen. Til let brug et lille
knallert/scooter batteri og op til et "rigtigt bilbatteri" for de mere
strømkrævende opgaver.

3.V - Dioder
Årsagen til at mit valg falder på 3.V er at de fleste cykellygter er
bygget til dette og jeg overvejet at bruge dem så tæt på standard som
muligt. I tilfælde af tekniske problemer eller fladt batteri vil det
være nemt at skifte til traditionelle batterier og lygter.
Disse dioder skal kunne tænde/slukkes på et panel monteret på styret og
det må gerne være alle 3 dioder på samme kontakt.

12.V Glødepærer
Disse er delvist tænnkt som "lir" men meget brugbart lir!
Foran monteres 2 lygter/spots og bagpå en kraftig baglygte. Disse lygter
skal kunne tænde/slukkes seperat for henholdsvis for og bag.

12.V Strømudtag
Disse er tænkt til brug for inverter, laptop, fjernsyn eller hvad man nu
kunne være tosset nok til at ville anvende. Tænd/sluk via panel på
styret er ikke nødvendigt til disse.

Et Panel med kontakter og.... til følgende

1.Stk kontakt til 3.V dioder for+baglys
1.Stk kontakt til 2.stk 12.V glødepære - forlys
1.Stk kontakt til 12.V glødepære - baglys
1.Stk kontakt til 12.V - BÅÅÅTHORN

Re: hjælp til simpelt diagram

hmmm.....  skulle du ikke starte med at bygge en anhænger til alt det
legetøj, der åbenbart skal med ?   <grin>

--
Jan_stevns

Re: hjælp til simpelt diagram

ja-ja-ja.. Behøver jo ikke at have laptop og fjernsyn med på samme tid
vel ;) men har skam overvejet en rigtigt christianiabikes anhænger for
sjov.. kunne se herligt ud men tror det bliver nødvendigt at indbygge
noget krængningsmekanik først ->
http://youtube.com/watch?v=wpUDd6JD9YU

;)

Re: hjælp til simpelt diagram
Hmmm.. fik trykket send før jeg var færdig desværre :)

Jeg vil lige postet et par links til nogle af de stumper jeg har kigget
på og kritik modtages meget gerne.

Som 12 - 3.V omformer har jeg kigget på denne lille sag som jo burde
kunne modificeres til formålet
http://www.thansen.dk/product.asp?c18%65296573&n43%5019428&pn=-1939543052
Jeg tror næppe det kan gøres billigere men ret mig hvis jeg tager fejl
eller i har en årsag til at vælge anderledes

Batteri vil som nævnt variere men to forskellige kunne være
http://www.thansen.dk/product.asp?c18%65296573&n76%4820124&pn78%6653989
http://www.thansen.dk/product.asp?c18%65296573&n=-1815930749&pn=-1815926839

Baglygten skal jo selvfølgelig være denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c18%65296573&n16%88887494&pn16%88887499

Skulle der sidde nogle som vil hjælpe med den slags? Den gode hjælp
belønnes selvfølgelig gerne med en god tur for to passager :)

Håber på nogle gode svar.. og tak!

Tom

Re: hjælp til simpelt diagram
Hejsa,

Jeg vil foreslå dig at drive dine lysdioder med en _strøm_-kilde i stedet
for en _spændings_-kilde

Spændingskilden har stor sandsynlighed for at brænde dine lysdioder af.

/Claus

Re: hjælp til simpelt diagram

Noteret!.. ikke noget med at brænde af eller ud! :)

Jeg har ved nærmere overvejelser indset at det jeg beder om jo ikke bare
tager to minutter af modtagerens tid og derfor vil jeg lige forklare at
en eventuel "betaling" selvfølgelig er seriøst udført! Alternativt kan
vi godt tale kroner og ører men jeg holder nu meget af oplevelser og
byttehandler.

Har lavet en lille side med HELE mit spørgsmål samt et par billeder
http://tom.delekassen.dk/TEMPUS/cykel_diagram/index.html

Her er de to ruter som gerne skulle kunnne lidt - Frit valg!

Rute 1:

Rådhuspladsen
Københavns latinerkvarter
Vor Frue Kirke
Rundetårn
Regensen
Rosenborg Slot
Marmorkirken
Amalienborg Slot
Amaliehaven
Nyhavn
Kongens Nytorv
Christiansborg
Børsen
Holmens kirke
Nationalmuseet
Ny Carlsberg Glyptotek
Tivoli.

rute 2:

Den Lille Havfrue
Kastellet
Gefionspringvandet
Amalienborg Slot
Amaliehaven
Kvæsthusbroen
Skuespillerhuset
Nyhavn
Holmens Kirke
Børsen
Christiansborg Slot
------------------
Den Sorte Diamant
Islands brygge
Christianshavn
Christiania
operaen
------------------

Man er vel en smule prof :)

Re: hjælp til simpelt diagram

De andre har vist kommenteret at lysdioder kræver strømreguleringog ikke
spændingsregulering. En simpel modstand akn løse dine problemer. Eller noget
switchmode afhængig af strømforbruget og hvor meget strøm det tager af det
samlede strømforbrug og hvor meget mere/mindre driftstid du vil acceptere.
Og husk, lysdioder må gerne forbindes i serie, men parallel kræver de ideelt
hver deres formodstand, i serie kan de naturligvis nøjes med én.

NEJ!!
Brug nogle batterier der IKKE er startbatterier. Dem du linker dér holder
ikke til mange cyklusser. De er primært beregnet til starte en motor og
ellers lades de op og fungerer som en slags stor udglatterkondensator til
det, der måtte kræve strøm. Blybatterier er ikke bare batterier, de fås i
mange udgaver alt efter hvad de skal bruges til. Til gengæld duer dem, der
er beregnet til cyklisk og/eller standby-brug ikke som startbatterier med
mindre man vælger et i typisk bilbatteristørrelse til at starte en lille
scooter motor. At starte en motor er noget der virkeligt kræver kræfter, men
kun i kort øjeblik, at drive lygter, TV mv. kræver knap så meget men til
gengæld i længere tid og batteriet skal derfor kunne tåle at dybdeaflades.
Dybdeaflades et startbatteri for meget/for tit sulfaterer det, hvilket vil
sige det mister sin kapacitet og dermed hurtigt bliver ubrugeligt.

Kig under blybatterier under de alm. batterier for nogle væsentlig bedre
egnede. Og husk en lader, der er beregnet til forseglede /
vedligeholdelsesfrie blyakkumulatorer! (samt en lader, der kan lade den
valgte størrelse batteri. En lille lader kan godt lade stort batteri hvis
man har tålmodighed nok, en stor lader til lille batteri slider for meget på
batteriet - og denne information gælder kun blybatterier, andre typer
batterier kræver anden behandling)

Mvh
Morten

Re: hjælp til simpelt diagram

Altså, OP taler om diodecykellygter, der normalt drives af indbyggede
batterier. Selvfølgelig skal de,(lygterne), spændingsforsynes da
elektronikken ér indbygget.

<snip> en masse forældet snak om bly-akkuer.

Exide's Sonnenschein GEL-akku'er kan begge dele, endda over rigtigt mange
år. (got the T-shirt) Ekstrem høj startstrøm, og tåler "dybdeafladning" så
godt, at de kan indsættes i cyklisk drift.

Orla Pedersen, som i 6 år startede XJ4,2'eren med en sølle aflagt 60AH
Re: hjælp til simpelt diagram
Tak for info angående batteritype!

NOTERET.. Men lidt en anden pris hva? :) har heldigvis et blybatteri så
i første omgang bliver det ikke 2-3000 Kr for det. Selvom jeg føler mig
overbevist om at det er den rigtige løsning.

Kræver et blybatteri en speciel lader? Jeg havde forestillet mig at den
lille grimme sag jeg har til almindelige bilbatterier kunne klare den
slags? (12v - 5a - 16-80 amph)

Angående lysdiode-lygter.. så har jeg overvejet om jeg blot skulle bruge
den elektronik som er indbygget i lygten.. det vil jo igen gøre det lidt
fleksibelt... men ellers - serie/paralel montering o.s.v er med i
overvejelserne...

Med hensyn til sikring er jeg stadig fuldkommen blank! Jeg vil jo nødig
brænde ledningsnet af, køre og lugte af brændt elektronik eller stoppe
Hr Hansens pacamaker efter en lille regnbyge...
Er der nogen som har et par ord at tilføje til den del?

Så har vi vist også vendt det meste som kunne standse projektet :)

Venligst
Tom

Re: hjælp til simpelt diagram

Må indrømme at jeg ikke lige har søgt efter det Sonnenschein, men 2-3000 kr
får du rimeligt meget alm. cyklisk bly-gel for pengene.

Ja, den kræver lader til blybatterier :)
(og dog, læst nedenunder)

Hvis det batteri du vælger er en lukket type, skal du sikre dig at laderen
er beregnet til dette. De mere gammeldagse typer, man hælder destilleret
vand på gør det ikke så meget hvis de står og gasser lidt når de lades, så
hælder man blot lidt mere vand på.

Men en del lukkede kan det nu også godt lade sig gøre at hælde lidt
destilleret vand på, selvom det måske ikke er helt efter forskrifterne (men
hvad er der at tabe, hvis alternativet er at sende det til genbrug).

Sorry jeg missede det. Ja, hvis du bruger elektronikken fra en alm.
cykellygte er det nok at sørge for at den får 3 el. 6 volt afhængig af antal
batterier den kræver.
Er det nogle med alm. kontakt kan du fint forbinde 4 ens i serie når de skal
kobles til 12 v, så får de 3 hver. Fordelen herved er at du slipper for at
transformere spændingen ned, dvs. al energien går til lygterne.
De mere "moderne" typer med blink og en IC der leger kontakt skal man passe
lidt mere på, for de trækker strøm (omend meget meget lidt) selv når de er
slukket og når den første forsøges tændt stiger spændingen på de øvrige og
brænder potentielt den fine og meget meget lidt strømslugende kreds af. Her
bør du vælge en switchmode hvis du synes der går lige lovligt meget energi
til spilde med alm. spændingsregulator. Hvis din ting skal forsynes med 3
volt og du har 12, vil du med alm. gammeldags spændingsregulator brænde 3/4
af energien af som spildvarme.

Hvad forventer du at kunne trække? Hvor mange ampere i alt? Cykellygterne
trækker ikke meget, forlygten mest hvis den er alm. pære el. høj effekt
lysdiode. Så det er dit fjernsyn eller hvad du vil drive der vægter mest. Så
kunne man spørge: hvad trækker fjernsynet og hvis du ikke ved det, hvilken
type og hvilken størrelse?

Når du har fundet ud af hvor meget du max vil kunne trække lægger du lidt
til og dimensionerer sikringen til det. Så et ledningsmet der kan tåle lige
over det du har dimensioneret sikringen til.

En sikring hjælper ikke mod stød. 12 volt vil man under særlige
omstændigheder nok lige kunne mærke (såsom gennemblødt sted med tynd hud),
men ikke noget der er tilnærmelsesvist farligt. Ved dog ikke hvordan en
pacemaker har det, men lader du være med at lade nogle ledninger være
uisolerede så er absolut ingen fare.

Mvh
Morten

Re: hjælp til simpelt diagram

Herligt at blive opdateret :)

Så bortset fra at det så ikke lige er dem man oftest støder på ;)

Og her vil et alm. cyklisk bly-gel være klart fint brugbart da det ikke skal
starte en stor motor, så ingen grund til at betale for mere end man har brug
for.

Mvh
Morten

Re: hjælp til simpelt diagram

Jo, deet. Faktisk sad der en lille GEL-type akku på min Honda VTR. Den
klarede også fint at levere startstrøm. Den havde siddet derpå i 9 år da
jeg solgte mc'en. Og der er også en Exide GEL-type på BMW'en

Faktisk tror jeg at udviklingen bare har gjort de ellers "cykliske"
GEL-akku så robuste, at de tåler "startstrøms" brug.

Læs ovenfor. GEL-blyakkumulatoren har bevist sin styrke, og er det
foretrukne valg idag, når levetid, og lille fysisk størrelse prioriteres.

Orla Pedersen