Hjælp til simpelt analog termometer.

Hej

Da jeg aldeles ikke er god til at designe kredsløb vil jeg bede om hjælp her.

Jeg har brug for et simpelt termometer med analog udlæsning på et viserinstrument. Jeg forestiller mig at det kan bygges med en ntc-modstand til at måle med og et almindeligt milliampere viserinstrument til udlæsning.

Som udgangspunkt vil jeg gerne have at det køre på enten 5 eller 12 volt, og at det kan udlæse temperaturen med +/- 1% nøjagtighed i intervallet 20 til

80 plus grader. Hvis det er muligt uden for mange dikedare, ville en fin feature også være en alarm funktion, en LED der tændes, hvis temperaturen kommer over en hvis værdi.

Hvis der er en af jer der lige kan ryste et diagram eller et link ud af ærmet vil jeg blive glad.

Mvh //zigge

Reply to
//zigge

"//zigge" skrev i news:3fca007c$0$30066$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

udlæsning.

og

Jeg tror du får svært ved at finde en NTC modstand der er linier nok i et temperatur område på 60grader. Jeg ville nok se på en LM335 (10mV / grader K) eller en ganske anmindelig diode (2-10mV / grad i lede retningen).

hvis

Klares med en comperator.

Du kan finde databladet på LM335 her:

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

"//zigge" skrev i en meddelelse news:3fca007c$0$30066$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

udlæsning.

og

hvis

Hvad med at besøge en auto-ophugger. Du finder et viserinstrument i næsten alle ældre biler, husk den tilhørende temperatur-føler der er monteret på motoren.

Jumsko

Reply to
Jumsko

//zigge skriver:

Du skal måle spændignsfald over en diode.

No problemo

Så skal jeg have startet scanneren. Ellers kan du vel finde inspiration på den elektronikside jeg altid henviser til (og som jeg lige nu har glemt navnet på !).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

?

Brian

Reply to
Brian Lund

Brian Lund skriver:

BINGO.

Julefrokost fredag og svigerfars 60 års fødselsdag søndag havde åbenbart slugt for mange hjerneceller :-)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

"15kw" skrev i en meddelelse news:3fca05cd$0$154$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Takker, det var dog en genial fætter :-)

Mvh //zigge

Reply to
//zigge

"//zigge" skrev i news:3fcc8abb$0$157$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk