Hjælp til simpelt analog termometer.

Da jeg aldeles ikke er god til at designe kredsløb vil jeg bede om hjælp
her.

Jeg har brug for et simpelt termometer med analog udlæsning på et
viserinstrument. Jeg forestiller mig at det kan bygges med en ntc-modstand
til at måle med og et almindeligt milliampere viserinstrument til udlæsning.

Som udgangspunkt vil jeg gerne have at det køre på enten 5 eller 12 volt, og
at det kan udlæse temperaturen med +/- 1% nøjagtighed i intervallet 20 til
80 plus grader.
Hvis det er muligt uden for mange dikedare, ville en fin feature også være
en alarm funktion, en LED der tændes, hvis temperaturen kommer over en hvis
værdi.

Hvis der er en af jer der lige kan ryste et diagram eller et link ud af
ærmet vil jeg blive glad.

Mvh
//zigge

Re: Hjælp til simpelt analog termometer.
udlæsning.
og

Jeg tror du får svært ved at finde en NTC modstand der er linier nok i et
temperatur område på 60grader.
Jeg ville nok se på en LM335 (10mV / grader K) eller en ganske anmindelig
diode (2-10mV / grad i lede retningen).

hvis

Klares med en comperator.

Du kan finde databladet på LM335 her:
http://www.national.com/pf/LM/LM335.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Takker, det var dog en genial fætter :-)

Mvh
//zigge

Re: Hjælp til simpelt analog termometer.

af

Ja, den er let at bruge.

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Hjælp til simpelt analog termometer.

udlæsning.
og
hvis

Hvad med at besøge en auto-ophugger. Du finder et viserinstrument i næsten
alle ældre biler, husk den tilhørende temperatur-føler der er monteret på
motoren.

Jumsko

Re: =?iso-8859-1?Q?Hj=E6lp?= til simpelt analog termometer.

Du skal måle spændignsfald over en diode.

No problemo

Så skal jeg have startet scanneren.
Ellers kan du vel finde inspiration på den elektronikside jeg altid
henviser til (og som jeg lige nu har glemt navnet på !).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hjælp til simpelt analog termometer.

www.epanorama.net ?

Brian

Re: =?iso-8859-1?Q?Hj=E6lp?= til simpelt analog termometer.

BINGO.

Julefrokost fredag og svigerfars 60 års fødselsdag søndag havde åbenbart
slugt for mange hjerneceller :-)

det er Modelbane Europas hjemmeside