Hjælp til sikring

Min mors TV er stået af, og med min begrænsede tekniske viden har jeg
fundet frem til at der i alt fald er sprunget en sikring. Jeg ved ikke om
der er andet der er stået af, men i første omgang prøver jeg at skifte
sikringen.
Det er her problemet kommer ind i billedet, hvilket sikring skal jeg
bruge? På sikringen står der "ET2.5AH250V", så mit gæt er 2.5A 250V og så
det jeg er i tvivl om, Træg, er det korrekt?
Endelig, er der et godt sted på nettet at købe elektronik dele? Min
lokale elektronik pusher har desværre drejet nøglen om :( Ved godt jeg
bare kan købe en ved elektrikeren, men ville bare vide hvis jeg skulle få
brug for andet... (har genoptaget min teenage hobby med elektronik :) )

Re: Hjælp til sikring
Hej!

Det er IKKE kun sikringen.

En træg 2.5A, ja.

Men det gavner nul og niks at skifte den uden at fikse fejlen samtidigt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til sikring

Tak for rådet, så kan det være jeg skal tjekke for synligt brændte dele.
Har hverken viden eller udstyr til en mere grundig gennemgang, og det kan
næppe betale sig at pudse en tekniker på et 21" fra prosonic ;)

Re: Hjælp til sikring
Hej!

Mjaeh, du skal hellere finde fejlen ;o)

Næppe. Men du kan da lige måle henover den store lyt med et ohmmeter.
Kortsluttet? I så fald gavner en sikring nul og niks.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til sikring

Tusind tak for det råd. Havde ikke lige et ohmmeter, men prøvede med en
lysdiode og min laboratorie strømforsyning. Lysdioden lyste og blev ved
med det, så det ser ud til at kondensatoren i tv'ets strømforsyning er
død.

Re: Hjælp til sikring
Hej!

Fejlen er nok snarere switchtransistoren (eller måske PTC-modstanden), så det
vil kræve noget indsigt og reservedele at få det til at spille igen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til sikring
En træg sikring er normalt kendetegnet ved, at sikringen er indkapslet i
et hvidt eller brunt keramikrør eller et glasrør fyldt med fint sand,
men dette er ingen garanti.

Men! lige en advarsel. Hvis TV'et har kørt et stykke tid og pludseligt
er begyndt at brænde sikringer af, er problemet med overvejende
sandsynlighed at finde et andet sted. Så prøv ikke med staniol,
sølvpapir eller andet - hvis det går godt første gang, er det
sandsynligvis det, der medfører et opkald til 112 næste gang. Hvis TV'er
  fra før "tidlig stenalder - en udgave med rør" er 2.5 A en ret voldsom
startstrøm

Re: Hjælp til sikring

Den beskrivelse matcher sikringen perfekt, nu prøver jeg at gennemgå
tv'et for om der er noget galt med det i henhold til Kim Voss Schraders
anvisning, og hvis jeg ikke finder ud af hvad der er galt bliver det nok
kasseret.

Kunne ikke finde på at kortslutte sikringen, det er lidt farligt. Stadig,
tak for rådet, der kunne jo være nogen der kunne finde på det :).

Site Timeline