Hjælp til ringkernetrafo

Jeg er i den uheldige situation at jeg skal forbinde en ringkernetrafos
to primære udtag til et print med to indgange til dels en ensretter og
dels et nulpunkt/stel/fælles reference. Trafoen har fl.g. udtag:

2 x 22V : green-red og brown-blue

Som jeg husker det fra undervisningen på teknisk skole (engang tilbage i
80érne) skal man forbinde de to af ledningerne som er i MODFASE for at
få et nulpunkt. Nu har jeg ikke lige et oscilloscop så jeg er lidt ude
hvor jeg er ved at drukne. Jeg har ikke prøvet det siden 1989 så husker
kun svagt at at det er nødvendigt at finde de to udtag der er i
modfase...men det er jo lidt svært uden oscilloscop......

Trafoen er: TALEMA 19274-P1S02 TRT80222 Primær: 230V/50Hz, Sekundær: 2 x
22V/1.82A.

Hjælp...........................................................

Re: Hjælp til ringkernetrafo

nejda - koster kun et par forsøg

frit fra en gammel rotte's råd

stak dem -

green _________48volt pære__

red____                     |
       |                    |
brown__|                    |

blue________________________|

a: lyser pæren ?  ja? : midtpunkt er red/brown

b hvis nej, byt om på brown/blue

c: lyser den nu ?

d: lyser den heller ikke nu ?   skift pæren, eller tænd for strømmen

I tankerne virker det ;)

--
Jan_stevns

Re: Hjælp til ringkernetrafo
Ja mit elektroteknik er blevet slettet fra langtidshukommelsen i den
udstrækning jeg ikke har haft brug for det (har roddet med programmering
og computere siden 1990!)....... men lad os sige midpunktsudtagene ikke
er i modfase hvad sker der så ? Mellem top udtag og de to forbundne
midtpunktsudtag hvad måler man så ? (tilsvarende fra bund udtag til
midten ?)

Re: Hjælp til ringkernetrafo

Så er der ingen eller kun lidt spænding mellem de to yderste punkter.

Re: Hjælp til ringkernetrafo
Ah så behøver jeg jo bare et voltmeter...tusind tak!!

Site Timeline