Hjælp til rep af TV

Skal ? stilles her eller i dk.teknik.tv+video ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

Bestemmer du sådan set selv, begge grupper kan bruges.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

Glimrende, jeg spørger her.

Det drejer sig om et Phillips 28PT5121/13.

Den har ca een gang om måneden det sidste år, givet et klik,
derefter er skærmen blevet sort, powerlampen gået fra grøn til rød
og efter 1-2 sekunder grøn igen, og TVet har virket perfekt igen.

For et par dage siden skete det samme, dog med den undtagelse
at da TV-et startede igen, var der kun en lidt farvet område
i midten af skærmen, TV-et slog fra igen, tændte, samme fejl,
en svag lugt af sveden transistor bredte i stuen, netstikket blev
hevet ud.

Optisk fejlfinding, uens farve af skriften på transistorer, små
huller i overfladen på højspændings kondensatorer, misfarvede
områder på printet er ikke til at se.

Nogle ideer ?

mvh.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

MD1.1 chassis.

Kig under billedrørsprintet. Her sidder et lille print (2x6cm) hvor ledningerne
til afbøjningsspolen ankommet. Vip printet ud og kig bagpå. Dårlig
lodning/brændt yderst t.v.? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

Damn du er god :-)

http://dcwww.fys.dtu.dk/~guzzi/Temp/IMG_09751.jpg

Kan du ikke lige fortælle mig næste uges lottotal ?

Mange tak for hjælpen.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

Ah, til højre istedet. Troede stikket sad øverst :)

Har ikke virket endnu desværre :-(

BUen er iøvrigt også gået istykker, og _måske_ den FET der sidder t.v. for den,
på samme køleplade. FET'en kan udmåles med et ohmmeter (hvis den ikke er
kortsluttet er den sikkert ok). Skift også gerne den blå højspændingskondensator
v. BUen samtidigt. Og omlod de små trafoer midt på hovedprintet - En af dem kan
få løse forbindelser.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

Nææ til venstre, som du skrev, stikket sidder øverst.

BUen ?

Jeg går ud fra at vi befinder os her:
http://dcwww.fys.dtu.dk/~guzzi/Temp/IMG_09752.jpg

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV

Jep. Transistoren på kølepladen er defekt (kortsluttet). FET'en sidder længere
nede af kølepladen.

Den lille blå kondensator kunne det også være lækkert at få udskiftet. Mener det
er en 1n5 2kV. Der skal også omloddes i højspændingen (dvs. omkring BUen). Husk
at omlodde den anden højspændingskondensator ligeledes (t.v. for BUen).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

BUen ?

Der sidder en MTP3055E og en PH-M9612

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

Den store sorte transistor v. den blå kondensator. Kom nu ind i kampen ;-)

Sidstnævnte skal du lige kigge på igen. Hedder den ikke BU-something?

Mener du skal have en BU2508DF (dvs. med integreret diode) men er ikke sikker.
Ser ikke rigtig disse apparater længere. De fejler iøvrigt meget sjældent andet
end de ting jeg har nævnt = meget stabilt chassis.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

Nix.

Vi har haft det i 16-18 år, stadig en glimrende kvalitet, fin fokus.

Jeg ville /hade/ at skulle skifte det ud med en fladdert.

:-)

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

Nu får du lige den slaviske:

1) Fjern den bøjle, som holder BUen ind mod kølepladen.
2) Aflæs hvad der står ovenover 'PH-M9612'
3) Skriv det her: BU_________

Sagde jeg også inden jeg havde set HD udsendelser :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV
Hæ hæ..BU2508DF

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

Godt så :) Den er med 99.9% chance defekt. Skal skiftes med en tilsvarende med
int. diode. Du kan sikkert sagtens bruge en BU508DF også. Det er da ikke en
100Hz vel?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

Nej, det skulle være en 50 Hz.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Undskyld jeg blander mig her lidt sent på aftenen. Men Ole er der liv i
spillen efter lodning af afbøjningsprintet?

Jeg har tit oplevet i MD1.1 at der ikke brænder andet af når lodningen
svigter, men OK det er normalt i andre app at BU'en mv futter af.

MVH Lars Arup

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

Hvis afbøjningsspolen helt slipper vil jeg mene den er defekt, men ok :)

Hvornår henter du dine stumper? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

Det var den, kortsluttet, nok ikke så mærkeligt med
de transienter der kommer når en spole slipper.

Du skal have mange tak for hjælpen, det var ganske
enkelt suverænt.

Jeg venter stadig på lottotallene :-P

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /

Re: Hjælp til rep af TV
Hej!

Anede mig :)

No problemo. Har set den fejl en gang eller to før ;-)

Beklager, kan ikke hidkalde dem. Og jeg vandt intet i den store trækning i
weekenden :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hjælp til rep af TV

Hej Lars

Jeg har ikke prøvet endnu, min loddekolbe
er på mit arbejde.

Jeg har taget printkortet ud, selv om jeg har støvsuget
det, forsigtigt, er der stadig masser af støv, så det får
sig en tur med trykluft.

3055eren og fætteren, den lille blå smølf, bliver skiftet ud,
samt lidt efterlodning.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk /