Hjælp til rep af TV

Hej

Skal ? stilles her eller i dk.teknik.tv+video ?

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to

Bestemmer du sådan set selv, begge grupper kan bruges.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Glimrende, jeg spørger her.

Det drejer sig om et Phillips 28PT5121/13.

Den har ca een gang om måneden det sidste år, givet et klik, derefter er skærmen blevet sort, powerlampen gået fra grøn til rød og efter 1-2 sekunder grøn igen, og TVet har virket perfekt igen.

For et par dage siden skete det samme, dog med den undtagelse at da TV-et startede igen, var der kun en lidt farvet område i midten af skærmen, TV-et slog fra igen, tændte, samme fejl, en svag lugt af sveden transistor bredte i stuen, netstikket blev hevet ud.

Optisk fejlfinding, uens farve af skriften på transistorer, små huller i overfladen på højspændings kondensatorer, misfarvede områder på printet er ikke til at se.

Nogle ideer ?

mvh.

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Hej!

Ole wrote: ...

MD1.1 chassis.

Kig under billedrørsprintet. Her sidder et lille print (2x6cm) hvor ledningerne til afbøjningsspolen ankommet. Vip printet ud og kig bagpå. Dårlig lodning/brændt yderst t.v.? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Damn du er god :-)

Kan du ikke lige fortælle mig næste uges lottotal ?

Mange tak for hjælpen.

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Hej!

Ole wrote: ...

Ah, til højre istedet. Troede stikket sad øverst :)

Har ikke virket endnu desværre :-(

BUen er iøvrigt også gået istykker, og _måske_ den FET der sidder t.v. for den, på samme køleplade. FET'en kan udmåles med et ohmmeter (hvis den ikke er kortsluttet er den sikkert ok). Skift også gerne den blå højspændingskondensator v. BUen samtidigt. Og omlod de små trafoer midt på hovedprintet - En af dem kan få løse forbindelser.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Nææ til venstre, som du skrev, stikket sidder øverst.

BUen ?

Jeg går ud fra at vi befinder os her:

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Ole wrote: ...

Jep. Transistoren på kølepladen er defekt (kortsluttet). FET'en sidder længere nede af kølepladen.

Den lille blå kondensator kunne det også være lækkert at få udskiftet. Mener det er en 1n5 2kV. Der skal også omloddes i højspændingen (dvs. omkring BUen). Husk at omlodde den anden højspændingskondensator ligeledes (t.v. for BUen).

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

BUen ?

Der sidder en MTP3055E og en PH-M9612

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Hej!

Ole wrote: ...

Den store sorte transistor v. den blå kondensator. Kom nu ind i kampen ;-)

Sidstnævnte skal du lige kigge på igen. Hedder den ikke BU-something?

Mener du skal have en BU2508DF (dvs. med integreret diode) men er ikke sikker. Ser ikke rigtig disse apparater længere. De fejler iøvrigt meget sjældent andet end de ting jeg har nævnt = meget stabilt chassis.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Nix.

Vi har haft det i 16-18 år, stadig en glimrende kvalitet, fin fokus.

Jeg ville /hade/ at skulle skifte det ud med en fladdert.

:-)

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Nu får du lige den slaviske:

1) Fjern den bøjle, som holder BUen ind mod kølepladen. 2) Aflæs hvad der står ovenover 'PH-M9612' 3) Skriv det her: BU_________

Sagde jeg også inden jeg havde set HD udsendelser :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hæ hæ..BU2508DF

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Hej!

Ole wrote: ...

Godt så :) Den er med 99.9% chance defekt. Skal skiftes med en tilsvarende med int. diode. Du kan sikkert sagtens bruge en BU508DF også. Det er da ikke en

100Hz vel?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Nej, det skulle være en 50 Hz.

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Undskyld jeg blander mig her lidt sent på aftenen. Men Ole er der liv i spillen efter lodning af afbøjningsprintet?

Jeg har tit oplevet i MD1.1 at der ikke brænder andet af når lodningen svigter, men OK det er normalt i andre app at BU'en mv futter af.

MVH Lars Arup

"Ole" skrev i en meddelelse news:481c3991$0$15892$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
Lars Arup

Hej!

Lars Arup wrote: >

Hvis afbøjningsspolen helt slipper vil jeg mene den er defekt, men ok :)

Hvornår henter du dine stumper? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej Lars

Jeg har ikke prøvet endnu, min loddekolbe er på mit arbejde.

Jeg har taget printkortet ud, selv om jeg har støvsuget det, forsigtigt, er der stadig masser af støv, så det får sig en tur med trykluft.

3055eren og fætteren, den lille blå smølf, bliver skiftet ud, samt lidt efterlodning.

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Det var den, kortsluttet, nok ikke så mærkeligt med de transienter der kommer når en spole slipper.

Du skal have mange tak for hjælpen, det var ganske enkelt suverænt.

Jeg venter stadig på lottotallene :-P

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

Hej!

Ole wrote: ...

Anede mig :)

No problemo. Har set den fejl en gang eller to før ;-)

Beklager, kan ikke hidkalde dem. Og jeg vandt intet i den store trækning i weekenden :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to