hjælp til rep af aktive højttalere

Hejsa

Jeg har et sæt Altec Lansing 295 højttalere, to satelitter med en subwoofer.

Den ene kanal hviner og hvæser og jeg skal finde årsagen. Jeg har intet diagram, så jeg ved ikke, om det er i effekt eller forforstærker delen. Der er desuden en masse komponenter, fordi de er elektronisk styret i vol, bas og diskant.

Den defekte kanal spiller med. Den larmer og hviner også, når der ikke er tilsluttet noget på indgangen.

Kan nogen identificere følgende komponenter, så vil det være mig en stor hjælp, da jeg så kan bruge udelukkelsesmetoden og måske være heldig, når jeg udskifter stumperne.

Tal i parrantes er tal under hovednummeret.

TDA 8424 (IC 20 ben) (428830)

Den kan jeg ikke lige gætte hvad er

TDA 7370B (W88JU810) (sikkert effekt, sidder på stor køleplade)

KIA324P (14 ben IC) Har jeg ikke set før, måske noget til den elektroniske styring?

RC4558P (IC 4 ben) (82 AHYVM)

Dette antager jeg er operationsforstærkene, der er fire af dem. Jeg har nogle 4558 DD på lager, kan jeg mon bruge dem i stedet?

Så er der et par LM spændingsregulatorer, men dem antager jeg er ok, når den ene kanal spiller fint.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hej!

Claus Tersgov wrote: >

Det kan du selv hvis du søger på Google!

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:cslmv8$23sh$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Prøv

Jeg kan finde datablade på alle nævnte komponenter.

-- MVH Troels

Reply to
Troels Pedersen

Volumen/bas/diskant regulering

Udgangsforstærker.

Quad OPAMP LM324

Mon ikke det er 8 ben? Så er det en 1458-klon

Jeps.

Jeg vil gætte på TDA730, og så TDA8424, i den rækkefølge. Men det kan være ALT.

Formentlig selvsving et sted.

Reply to
Christian P.

"Christian P." skrev

Ok, jeg ville selv have gættet på linjeforstærkerene..

Hvor kan man mon få disse stumper, Åge Nielsen har ingen af dem overhovedet, og umiddelbart kan jeg heller ikke se dem på brinck's hjemmeside.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse:

subwoofer.

intet

delen. Der

bas

er

stor

når jeg

har

når den

Google er din ven.

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

har TDA7370 i hvert fald...

Mvh Thomas

Reply to
Thomas Rasmussen

"Thomas Rasmussen" skrev

Ok, tak for det. Den anden har jeg fundet hos Radioparts, men desværre løber det jo op. Det kan næsten ikke betale sig at købe alle stumperne, når man tager nyprisen i betragtning. Jeg kan ikke få et diagram, fordi importøren fortæller, at intet bliver repareret i dag, men kørt direkte til destruktion...

Sørgeligt....

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Tersgov skriver:

Nok derfor at der er ingen der gide at reparere dem....

Cheapshit smider man ud...

That's life :-)

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

Nu er det ikke noget billigt bras, det er faktisk nogle ret fede højttalere med en fremragende lyd...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:csr873$16ih$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Nu er det bare sådan at definitionen i dagens DK er følgende: Forbrugerelektronik = Cheapshit Derfor.

PS. Jeg er ikke enig med den definition!

--
mvh Uffe
Reply to

Claus Tersgov skriver:

Nåååh, det er derfor forstærkeren er i stykker ?

I forhold til ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

Den latterlige og barnlige debatform gider jeg ikke at bruge tid på, find nogen andre at lege med!

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Terrogov skrev i en nyhedsmeddelelse:

find

Det er helt rigtigt Claus, det er lige den måde du får "rigtige venner" på.

Jeg fatter ikke, at du ikke selv kan se, at du er latterlig.

Hvor jeg glad for, at der ikke er nogle der gider hjælpe dig, jeg gider nemlig heller ikke.

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

[...]

Jeg troede faktisk, at selv havde stoppet tråden, men du er så dum, at du fortsætter.

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

Claus Tersgov skriver:

Hvad er latterligt ?

Kig på konfigurationen af dine højttalere.

Eksempel: Efektchippen er TDA 7370, en 15 år gammel "bilradioforstærker" med en udgagseffekt på 4x10 W (alt herover er forvrængning). Skal du bruge en ny, flår du en gammel bilradio fra hinanden og du er kørende. Billig standardhyldevare og ikek andet.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i

Det latterlige er, at jeg har IKKE bedt om din "jeg ved bedre end alle andre" attitude!

Jeg er ganske tilfreds med mine højttalere og synes, at de spiller

*fremragende*, og hvad du så ellers har af holdninger til det, rager mig dybest set en høstblomst!

Men du vil åbenbart i din arrogante ophøjethed sætte spørgsmålstegn ved, at der er nogen, som er glade for deres ting, og det er altså ret latterligt!

Jeg skal ikke på nogen måde retfærdiggøre over for dig, hvorfor jeg er glad for mine højttalere!

Jeg har startet en tråd om et specifikt teknisk problem, og kan ikke bruge dit ustyrlige behov for jorde andres holdninger til noget.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"EA 2730" skrev

Det er da godt for dig, det viser jo hvor snæversynet og ensidig, du er!

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Tersgov skriver:

Har du fået den ?

Ud over at de ikke virker ?

Når de virker ?

Så lad dog være med at kommenter dem. Det rager dig måske en høstblomst alligevel ?

Nej, jeg syntes at det er fint at du er glad for dine ting - har jeg skrevet andet ?

Nej - har jeg spurgt om det ?

Vis mig, hvor det er jeg "jorder andres holdning".

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:csvg97$2vue$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Det er ikke bare i den gruppe, men lad ham dog ligge, jeg tror der findes et begreb inden for psykologien for et tilfælde som ham.

Hans indlæg ryger ligge "down the drain" og det er vist det bedste for begge parter.

Ignorer ham og hans ydgydelser !

Mvh KS

Reply to
KS