hjælp til rep af aktive højttalere

Hejsa

Jeg har et sæt Altec Lansing 295 højttalere, to satelitter med en subwoofer.

Den ene kanal hviner og hvæser og jeg skal finde årsagen. Jeg har intet
diagram, så jeg ved ikke, om det er i effekt eller forforstærker delen. Der
er desuden en masse komponenter, fordi de er elektronisk styret i vol, bas
og diskant.

Den defekte kanal spiller med. Den larmer og hviner også, når der ikke er
tilsluttet noget på indgangen.

Kan nogen identificere følgende komponenter, så vil det være mig en stor
hjælp, da jeg så kan bruge udelukkelsesmetoden og måske være heldig, når jeg
udskifter stumperne.

Tal i parrantes er tal under hovednummeret.

TDA 8424  (IC 20 ben)
(428830)

Den kan jeg ikke lige gætte hvad er

TDA 7370B
(W88JU810)
 (sikkert effekt, sidder på stor køleplade)

KIA324P  (14 ben IC)
Har jeg ikke set før, måske noget til den elektroniske styring?

RC4558P (IC  4 ben)
(82 AHYVM)

Dette antager jeg er operationsforstærkene, der er fire af dem. Jeg har
nogle 4558 DD på lager, kan jeg mon bruge dem i stedet?

Så er der et par LM spændingsregulatorer, men dem antager jeg er ok, når den
ene kanal spiller fint.

Claus

Re: hjælp til rep af aktive højttal ere
Hej!

Det kan du selv hvis du søger på Google!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Prøv www.google.dk

Jeg kan finde datablade på alle nævnte komponenter.

--
MVH Troels

Re: hjælp til rep af aktive højttalere
On Wed, 19 Jan 2005 14:23:35 +0100, "Claus Tersgov"

Volumen/bas/diskant regulering

Udgangsforstærker.

Quad OPAMP LM324

Mon ikke det er 8 ben?
Så er det en 1458-klon

Jeps.

Jeg vil gætte på TDA730, og så TDA8424, i den rækkefølge. Men det kan
være ALT.

Formentlig selvsving et sted.

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Ok, jeg ville selv have gættet på linjeforstærkerene..

Hvor kan man mon få disse stumper, Åge Nielsen har ingen af dem overhovedet,
og umiddelbart kan jeg heller ikke se dem på brinck's hjemmeside.

Claus

Re: hjælp til rep af aktive højttal ere

www.elsupply.dk har TDA7370 i hvert fald...

Mvh Thomas

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Ok, tak for det. Den anden har jeg fundet hos Radioparts, men desværre løber
det jo op. Det kan næsten ikke betale sig at købe alle stumperne, når man
tager nyprisen i betragtning. Jeg kan ikke få et diagram, fordi importøren
fortæller, at intet bliver repareret i dag, men kørt direkte til
destruktion...

Sørgeligt....

Claus

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Nok derfor at der er ingen der gide at reparere dem....

Cheapshit smider man ud...

That's life :-)

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Nu er det ikke noget billigt bras, det er faktisk nogle ret fede højttalere
med en fremragende lyd...

Claus

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Nu er det bare sådan at definitionen i dagens DK er følgende:
Forbrugerelektronik = Cheapshit
Derfor.

PS. Jeg er ikke enig med den definition!

--
mvh Uffe

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Nåååh, det er derfor forstærkeren er i stykker ?

I forhold til ?

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Den latterlige og barnlige debatform gider jeg ikke at bruge tid på, find
nogen andre at lege med!

Claus

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

find

Det er helt rigtigt Claus, det er lige den måde du får "rigtige venner"
på.

Jeg fatter ikke, at du ikke selv kan se, at du er latterlig.

Hvor jeg glad for, at der ikke er nogle der gider hjælpe dig, jeg gider
nemlig heller ikke.

Ejvind Andersen
Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Det er da godt for dig, det viser jo hvor snæversynet og ensidig, du er!

[...]

Jeg troede faktisk, at selv havde stoppet tråden, men du er så dum, at
du fortsætter.

Ejvind Andersen
Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Hvad er latterligt ?

Kig på konfigurationen af dine højttalere.

Eksempel:
Efektchippen er TDA 7370, en 15 år gammel "bilradioforstærker" med en
udgagseffekt på 4x10 W (alt herover er forvrængning). Skal du bruge en
ny, flår du en gammel bilradio fra hinanden og du er kørende.
Billig standardhyldevare og ikek andet.

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Det latterlige er, at jeg har IKKE bedt om din  "jeg ved bedre end alle
andre" attitude!

Jeg er ganske tilfreds med mine højttalere og synes, at de spiller
*fremragende*, og hvad du så ellers har af holdninger til det, rager mig
dybest set en høstblomst!

Men du vil åbenbart i din arrogante ophøjethed sætte spørgsmålstegn ved, at
der er nogen, som er glade for deres ting, og det er altså ret latterligt!

Jeg skal ikke på nogen måde retfærdiggøre over for dig, hvorfor jeg er glad
for mine højttalere!

Jeg har startet en tråd om et specifikt teknisk problem, og kan ikke bruge
dit ustyrlige behov for jorde andres holdninger til noget.

Claus

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Har du fået den ?

Ud over at de ikke virker ?

Når de virker ?

Så lad dog være med at kommenter dem. Det rager dig måske en høstblomst
alligevel ?

Nej, jeg syntes at det er fint at du er glad for dine ting - har jeg
skrevet andet ?

Nej - har jeg spurgt om det ?

Vis mig, hvor det er jeg "jorder andres holdning".

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Det er ikke bare i den gruppe, men lad ham
dog ligge, jeg tror der findes et begreb inden
for psykologien for et tilfælde som ham.

Hans indlæg ryger ligge "down the drain" og
det er vist det bedste for begge parter.

Ignorer ham og hans ydgydelser !

Mvh KS

Re: hjælp til rep af aktive højttalere

Han kunne sikkert godt bidrage med noget fornuftigt, hvis han ellers kunne
styre sin ubændige trang til at fordømme og nedgøre andres grej og
holdninger til dette.

Når jeg bliver irriteret, så er det fordi, jeg gang på gang i andre grupper
har set Mikkelsen være direkte hånlig og nedladende overfor andre folk hi-fi
udstyr, selv om de egentlig er glade for deres udstyr. Men Mikkelsen ved
bedre, og har tilsyneladende svært ved at acceptere andre menneskers
holdninger.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor nogle mennesker har denne trang til
at hævde sig selv ved at nedvurdere og pisse på andre mennerskers
opfattelse/glæde ved deres ting..

Det er et ualmindeligt usympatisk træk!

Claus

Site Timeline