Hjælp til relæ/kontakt

Jeg står og mangler en "dims" til min auto-pc. Kan man ikke lave et relæ
ell. lignende der kommer med en ca. 1 sekunders impuls,
når man starter bilen og igen kommer med en ca. 1 sekunders impuls, når man
slukker bilen ?
(altså kortslutte pcens tænd/sluk knap når man starter og slukker bilen)
Jeg er tom for ideer selv, men herinde er der jo mange der har de rigtige
ideer...

Dennis.

Re: Hjælp til relæ/kontakt

I princippet er det enkelt at lave men tænker man sig lidt om løber man ind
i problemer. Jeg tror man skal lave det sådan at der skal være strøm på
bilen i fx. 5 sekunder før pc'en starter. Hvis ikke, vil du komme ud for at
pc'en starter hvis du drejer nøglen og motoren ikke går i gang, osv. om og
om igen hvis der er noget galt.
Umiddelbart vil jeg tro det bedste vil være at starte den manuelt, jeg tror
du løber ind i for meget bøvl med noget automatik i den retning.

Måske andre har gjort sig tanker?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Hjælp til relæ/kontakt
For et års tid siden var jeg med til at installere en computer, i en af mine
venners bil.
Det er en helt normal strømforsyning, der er i maskinen. Mellem den og bilen
er der så monteret en inverter. Straks der leveres 12V til inverteren
spytter den 230V ud.
Computerens BIOS er sat op til at tænde computeren, straks strømmen
tilsluttes. Når der er tænding på bilen, fødes en 555'er. Efter ca. 30
sekunder trigger den et relæ med to kontaktsæt (lad os kalde det R1). Det
ene kontaktsæt slutter strømmen til inverteren: Computeren starter.
Fra 12V forsyningen inde i computeren drives et relæ (R2), der er monteret
parallelt med R1. Altså en slags selvholde funktion, så spændingsforsyningen
opretholdes selv om tændingen tages fra bilen.

Når computeren så skal slukkes:
Fra 12V forsyningen der går til inverteren, drives en anden 555'er. Den er
monteret så den fødes, når R1 ikke er trukket (monteret på det andet
kontaktsæt). Så når tændingen til bilen brydes, aktiveres timer 2. Efter ca.
20 sekunder trækker den en optocoupler, der kortslutter computerens
tænd-knap i et kort øjeblik (jeg tror egentlig nok det er 2 stk. 555'ere,
hvor den ene fungere som one-shot og den anden som 20 sekunders timeren).
Computeren skulle nu gerne slukke. Når den slukker, forsvinder 12V
forsyningen i computeren og R2 falder. Der er så ikke flere relæer til at
holde gang i inverteren og den slukker for strømmen til computeren så
standby strømforbruget undgås (jeg kan ikke huske hvad vi målte
strømforbruget fra bilens batteri til, når computeren var slukket. Men ingen
tvivl - der er en rimeligt forbrug).
Til tider har han haft problemer med at computeren ikke slukkede (f.eks.
fordi Windows venter på at man trykker på "Afslut nu" til en dialog der
fortæller at et-eller-andet program ikke svare). Vi har derfor senere
udvidet med endnu en timer, der er monteret som timer 2. Så når tændingen
har været brudt i nogle minutter, men der endnu er strøm til inverteren,
trigges et relæ (NC) der afbryder strømmen til inverteren, hvad enten
computeren er slukket eller ej.

--
Thomas
4990/5700

Re: Hjælp til relæ/kontakt
Jeg faldt lige over
http://www.mp3car.com/vbulletin/showpost.php?p38%3433&postcount21% i min
linksamling.
Meget smart metode til slukning af computeren, ved at snyde computeren til
at tro, at der er en serielt forbundet UPS.

--
Thomas
4990/5700

Re: Hjælp til relæ/kontakt
Hej... Takker og bukker for indput !

Jeg må hellere forklare min opbygning lidt bedre.
Computeren er opbygget af et bunkort fra en bærbar, med en 12 -> 19 volt
konverter (altså ingen 230v indblandet). Bundkortet har ikke seriel stik, så
tricket med "snyde ups" kan ikke bruges, selvom det er lidt genialt.
Bundkortet har ikke "resume after power loos" eller lign.
Nu bruger jeg et relæ tilsluttet b+ (fra generator) som et trukket når bilen
er startet. Når jeg stopper bilen, slipper relæet - og slutter konstakten
som "engang" var kontakt til at registrere om skærmen blev lukket. Den er så
sat til at lukke computeren i strømstyring. Det er en tilsvarende "ON"
finktion jeg godt kunne tænke mig.
Den må gerne virke direkte på kontakt punkterne på bundkortet.

Mvh. Dennis.

Re: Hjælp til relæ/kontakt

Det er bare at lave en one-shot, der aktiveres af et relæ ekstra (med mindre
der er et ubenyttet kontaktsæt i dit nuværende), tilsluttet på samme måde
som dit "luk-skærmen-relæ". Måske det er overkill at bruge et relæ til det,
men det er simpelt.
Når spændingen på b+ stiger, så relæet trækker, aktiveres en one-shot.
Uanset hvor længe relæet er trukket, vil one-shot-kredsløbet kun give én
impuls.
Jeg kan lige fuske et diagram sammen, hvis det har interesse.

--
Thomas

Re: Hjælp til relæ/kontakt

Kig på datablad for 4538, den kan det der.

--
mvh Uffe

Site Timeline