hjælp til reguleret strømforsyning

Håber der er en der ka hjælpe herinde.
Jeg ska bruge en strømforsyning der gir 40v omkring 1a og 6v 0,8a med fælles
minus. eller ka man sagtens lave 2 styks strømforsyninger og sætte minus
sammen??
Nogen der ka strikke et diagram sammen der ka klare det??

Jeg har 1 styks 2*15v 1a printtrafo og 1 styks 2*15 1a ringkerne trafo jeg
havde regnet med at ku bruge

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning

Sagtens

Hvor præcist skal spændingen være ?

Den 2x15 V ringkerne med en dobbeltensretter og kondensator bagefter
giver 40 volt (ca).

Re: hjælp til reguleret strømforsyni ng

Reguleret er nok fordi k.h. vil have den ret præcis og stabil.
Bo //

Re: hjælp til reguleret strømforsyning

k.h. vil have reguleret DC fordi han har brug for noget rippelfri
og støjfri forsyningsspændinger.

Mvh Max

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
Lige nøjagtig :-)

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning

Hvad er kravene til den? skal spændingerne kunne reguleres?

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
Så hurtigt :-)
Kravene er 32-42volt og 6-7volt  spændingen skal være fast.

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning

fast... dog regulerbar? :-)

Skal det være nemt kan du kigge på TCL783 og 7808.

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: hjælp til reguleret strømforsyning

Fik bare at vide jeg sku ha lavet en reguleret psu så jeg ku fjerne rippel
elektronisk.. Måske jeg har misforstået et eller andet..  Ka ik lige finde
info på de 2 du nævner

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
Næ, det har du nu ikke.

Så får du dem her:
http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet21%05557
http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet25%2037

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: hjælp til reguleret strømforsyning

takker dem vil jeg lige kigge på

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
Har lige kigget dem igennem og den tl783 ka jeg vist ik bruge.. Det er kun
0,7 a. Ka heller ik lige se hvordan diagrammet ska laves for at få det jeg
gerne vil ha

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
hva med LM317HV den ka da bruges efter hva jeg lige ka se. Er det helt
skidt??

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet21%05557

Den kan du også bruge - kender dog ikke HV typen selv. Men prøv dig frem.
Dog kunne jeg forestille mig den er noget dyr...

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet21%05557
http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet25%2037
Den koster 40kr ca så det er ik så galt..  Men må igang med at regne på det
og det er ik mit hovedområde..

hilsen klaus

Re: hjælp til reguleret strømforsyning

Så hent: http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Vælg siden "Power supply" og typen "LM317", så får du en del hjælp til
beregningen.

Re: hjælp til reguleret strømforsyning
http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet21%05557
http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet25%2037
frem.
det

Klaus.
Om du ser på databladet til 783 så finner du en applikasjon med strøm boost
og kortslutningsbeskyttelse.
Du kan sikker bruke 317 HV også, men dine transformatorer duger ikke. Om du
skal ha 42 Volt og 1 A gir dette 42 Watt. For å klare dette må trafoen
dimensjoneres med minimum 67 % høyere VA. Normalt dimensjonerer man med 100%
Det vil si at din trafo må være ca 80 VA. Din spenning holder heller ikke.
Efektiv verdien av 30 volt blir ikke mer enn 30 volt. Din trafo må ha 42
Volt sekundærspenning pluss 1,4 Volt for diode fall, pluss x % for lav
nettspenning. Trafoens nominelle spenning er i Norge 230 Volt. Vil du at
ditt power skal virke ved -10% (207 Volt) må sekundær spenningen økes
tilsvarende. Dette krever ved normal drift god kjøling, og effekttapet i en
TO 220 pakke kan bli for høyt når du regulerer spenningen ned.

Med hilsen
Arne Offenberg